Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-17, 15:20
  #1
Medlem
Ja när mitt liv är ganska bra och jag hittar en hobby och ägnar tid åt det då börjar jag må illa.
Typ som att jag kanske är allergisk mot dopaminet.

Jag investerar tid i en hobby men sen känner jag nej nu har jag investerat för mycket och blir snabbt avmätt på hela situationen och mår sedan illa. Om jag lyssnar på bra musik börjar jag må illa efter ett tag för att jag mår för bra.

Tror ni det har med mitt dopamin att göra. Man kan må illa av för mycket dopamin?

Sen blir jag nedstämd fast jag egentligen har det ganska trevligt...

Någon som känner igen sig?
Citera
2022-04-17, 15:49
  #2
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Det är psykologiskt. Du har något obearbetat där du inte anser dig själv förtjäna att må bra.

Du löser det med två tre sessioner hos en vettig samtalsterapeut. Det underliggande, som symptomen beror på kan dock ta betydligt längre att reda ut, om du ens vill det.
Citera
2022-04-17, 15:52
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5GTOWER
Någon som känner igen sig?

Ja, ifall jag gå upp och är helt utvilad, äter en bra frukost. Det är soligt ute. Så sätter jag i min bil och vrider på stereon och kör en tur. Mår bra, skärpt, pigg, alert, positiv. För att efter en timme bli trött, få brainfogg, blir mentalt trött och bara mår kasst.

Jag tänker med det kan vara för mycket dopamin (jag kan ej signalsubstanserna bra), så ifall allt dopamin frisätts samtidigt då tar dopaminet slut.

Det är störigt för så här blir det regelbundet för mig. Jag vet inte närmare varför det är så här. Möjligen att det vid detta tillståndet är enkelt att bli depressiv, ifall jag, vi tänker negativt. Kanske tecken på bipolaritet, jag vet inte. Jag ska fråga psykiatrikern om jag träffar en sådan längre fram.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2022-04-17 kl. 15:54.
Citera
2022-04-17, 18:48
  #4
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5GTOWER
Ja när mitt liv är ganska bra och jag hittar en hobby och ägnar tid åt det då börjar jag må illa.
Typ som att jag kanske är allergisk mot dopaminet.

Jag investerar tid i en hobby men sen känner jag nej nu har jag investerat för mycket och blir snabbt avmätt på hela situationen och mår sedan illa. Om jag lyssnar på bra musik börjar jag må illa efter ett tag för att jag mår för bra.

Tror ni det har med mitt dopamin att göra. Man kan må illa av för mycket dopamin?

Sen blir jag nedstämd fast jag egentligen har det ganska trevligt...

Någon som känner igen sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Det är psykologiskt. Du har något obearbetat där du inte anser dig själv förtjäna att må bra.

Du löser det med två tre sessioner hos en vettig samtalsterapeut. Det underliggande, som symptomen beror på kan dock ta betydligt längre att reda ut, om du ens vill det.


Tror att det ligger mycket i detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback