Citat:
Ursprungligen postat av
Sandeens
Hur mycket behöver man inte tjäna för att ha råd att leva bra i Sverige idag? Med bostadspriserna, bränslepriserna och inflationen. Det är sjukt dyrt att vara svensk idag. Jag är född på 90talet inte sparat speciellt mycket, har en hyra på 6800/mån för 30m2. Lön på runt 29000 brutto. Hur ska man ha råd med bil, eventuellt spara till att äga sitt boende, familj, pension osv? Nån som har input?
Hahahahahahahha vad fan.
Tänk lite.
Jag bor ute på landet. Byggde eget litet hus för 100 000 (inkl påkoppling vatten, el och avlopp här ute på landet, 60 kvadrat). Fick tag på virket nästan gratis, tog rätt på saker folk inte ville ha, snyggade upp och målade. Köper man ruckel och renoverar blir det mycket billigare. Det ända jag kostade på nytt var tjocka fönster för att hålla värme samt bra tak. Har ved som jag även fått gratis (med mycket jobb iof) som jag värmer huset med när jag vill snåla på elen. Samlar även in el via solpaneler, samt regnvatten som jag filtrerar när jag känner för det. Bada varmt ute i min eldtunna är nice, sommar som vinter. Odlar mycket själv hemma som jag sen fryser in. Jag jobbar distans och behöver inte slösa pengar på bensin eller kollektivtrafik.
Jag lever på ca 5000 kr i månaden för allt, och då unnar jag mig saker och spar till resor.
Det handlar om vad man själv behöver. I dagens samhälle ser alla på varanda och vad alla andra har och gör lika utan att ifrågasätta något.
Tänk för dig själv - lev ditt eget liv så kan du i princip leva på ingenting