2022-04-17, 13:15
Medlem
Hur mycket behöver man inte tjäna för att ha råd att leva bra i Sverige idag? Med bostadspriserna, bränslepriserna och inflationen. Det är sjukt dyrt att vara svensk idag. Jag är född på 90talet inte sparat speciellt mycket, har en hyra på 6800/mån för 30m2. Lön på runt 29000 brutto. Hur ska man ha råd med bil, eventuellt spara till att äga sitt boende, familj, pension osv? Nån som har input?
Citera
2022-04-17, 13:20
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Man gör en budget.
Citera
2022-04-17, 13:20
Medlem
Det handlar inte om inkomster utan utgifter
Många med hög inkomst har "lite" pengar iallafall

Leva bra är olika för människor
Senast redigerad av tjanska 2022-04-17 kl. 13:25.
Citera
2022-04-17, 13:24
Medlem
Beror på var du bor. På landet kan du tjäna skit och leva bra på skitlön. Men i Stockholm blir det betydligt hårdare.
Citera
2022-04-17, 13:34
Medlem
Turist i tidens avatar
Vad är "leva bra"? Bor du centralt behövs ingen bil.
Citera
2022-04-17, 13:39
Medlem
MyJustices avatar
En hel del
80% av din inkomst försvinner i avgifter
allt du köper har ett prispåslag på ca 5-15 x inköps pris
blir intet över .. på en normal lön
Citera
2022-04-17, 13:45
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Ja som de andra påpekar. Var bor du, hur bor du? Vad äter du? I regel kan du dra ner på många utgifter. Sluta med nikotin, festa mindre och laga mer mat från grunden. Se över månadskostnader, har du olika streamingtjänster? Annat som ligger på rulle.

Vill du ha en fin bil, villa i en "finare" område, pool, dyra matvanor med restaurangbesök etc etc. Då skulle jag säga att du behöver ha en månadslön på 50 + i månaden med en partner som tjänar likvärdigt.

Vill du ha en standardbil, en villa i ett ytterområde till en mellanstor stad, något restaurangbesök i månaden med mera så är nog din bruttolön duglig om du har en partner med likvärdiga inkomster.
Citera
2022-04-17, 14:03
Medlem
Det beror ju helt på vad du har för krav och vad du har tillgång till.

Lever man två pers med samma lön 60 000 i månaden så kan man ju ha ett alldeles utmärkt liv ihop. Ofta finns det ju väldigt skilda prislappar för ungefär samma saker om man inte är så mycket för att flasha.

Åka daycruiser till Sandhamn och käka skaldjur och dricka skumpa på uteserveringen iklädd nyinköpta märkeskläder har ju ett pris. Köpa krabban på Ica och och ro ut till en allmän kobbe i dressmanshortsen har ju sitt pris. Båda upplevelserna är ju ganska trevliga en lördagskväll i juli. Köpa in sig på en jakthelg med middag på ett sörmländskt gods 10 000 kr. Följa med en polare på en 100 ha mark i Småland 1000 kr. Båda är ganska trevliga upplevelser.

Har man fri tillgång till svärföräldrarnas stuga vid havet? Får man låna chefens fjällstuga på vintern? Vad har du att erbjuda dina vänner? Har dom trevliga saker och upplevelser att bjuda tillbaka på? Vilka kontakter har du? Är du duktig på att bygga själv och skapa en trevlig omgivning för en lägre peng än andra? Tycker att det är mycket sånt som spelar in oavsett vilken lön man har.

Va trevlig och kul att hänga med, tacka ja till saker och bjud tillbaka. Då får man ett roligt och innehållsrikt liv, tycker jag.
Citera
2022-04-17, 14:05
Medlem
Ja förklara vad du menar med leva bra.

Jag bor själv på 95 m2, är det att leva bra eller måste det vara 200 m2 kanske....

Vill man få det bra i framtiden, måste man planera för det idag. Man behöver avstå konsumtion. Klarar man det, blir boende, bil och bra pension inga problem. Sedan behöver du vara noggrann vid valet av kärring, för många är mycket dyra i drift och kan förstöra din framtid.
Senast redigerad av MisterMagooo 2022-04-17 kl. 14:08.
Citera
2022-04-17, 14:08
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandeens
Hur mycket behöver man inte tjäna för att ha råd att leva bra i Sverige idag? Med bostadspriserna, bränslepriserna och inflationen. Det är sjukt dyrt att vara svensk idag. Jag är född på 90talet inte sparat speciellt mycket, har en hyra på 6800/mån för 30m2. Lön på runt 29000 brutto. Hur ska man ha råd med bil, eventuellt spara till att äga sitt boende, familj, pension osv? Nån som har input?

Hahahahahahahha vad fan.

Tänk lite.

Jag bor ute på landet. Byggde eget litet hus för 100 000 (inkl påkoppling vatten, el och avlopp här ute på landet, 60 kvadrat). Fick tag på virket nästan gratis, tog rätt på saker folk inte ville ha, snyggade upp och målade. Köper man ruckel och renoverar blir det mycket billigare. Det ända jag kostade på nytt var tjocka fönster för att hålla värme samt bra tak. Har ved som jag även fått gratis (med mycket jobb iof) som jag värmer huset med när jag vill snåla på elen. Samlar även in el via solpaneler, samt regnvatten som jag filtrerar när jag känner för det. Bada varmt ute i min eldtunna är nice, sommar som vinter. Odlar mycket själv hemma som jag sen fryser in. Jag jobbar distans och behöver inte slösa pengar på bensin eller kollektivtrafik.

Jag lever på ca 5000 kr i månaden för allt, och då unnar jag mig saker och spar till resor.

Det handlar om vad man själv behöver. I dagens samhälle ser alla på varanda och vad alla andra har och gör lika utan att ifrågasätta något.

Tänk för dig själv - lev ditt eget liv så kan du i princip leva på ingenting
Citera
2022-04-17, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Byggde eget litet hus för 100 000 (inkl påkoppling vatten, el och avlopp här ute på landet, 60 kvadrat). Fick tag på virket nästan gratis, tog rätt på saker folk inte ville ha, snyggade upp och målade. Köper man ruckel och renoverar blir det mycket billigare. Det ända jag kostade på nytt var tjocka fönster för att hålla värme samt bra tak.

Det här var intressant, berätta mer.

Vart är huset och i vilket skick var det när du köpte det?
Citera
2022-04-17, 14:25
Medlem
vantablacks avatar
Det beror ju på vad man har för utgifter. Samt vad man vill ha ut av livet.

Ett smart sätt att spara pengar är att inte jämföra sig med andra samt lägga ner sociala medier där allt ändå bara är ett skyltfönstersyndrom designat för att man ska må dåligt och känna sig värdelös. You do you och allt det där. Vad vill du ha ut av livet? Skit i vad alla andra har eller vad du tror behövs för att leva ett gott liv. (Undrar för övrigt när fan det blev en dödssynd att vara nöjd med tillvaron?)

Har folk i bekantskapskretsen som har ganska låg lön men billiga levnadskostnader (bor billigt, har ingen bil, bosatt sig nära arbetet, handlar aldrig på avbetalning, sparar ihop pengar innan dom köper någonting, lagar mycket mat hemma) och som tänker ekonomi i det mesta dom gör som i sin tur ger dom viss ekonomisk frihet att lägga pengar på hobbys, god mat, osv osv. Samt ett helt okej sparande. Skulle nog säga att det är dom personerna jag umgås med som verkar mest trygga i sig själva också, jämfört med mina lite mer ängsliga bekanta som beskrivs nedan, men det är en parentes i sammanhanget.

Har även folk i bekantskapskretsen som tjänar över medel och har två inkomster men som vänder på kronorna ibland eller har svårt med oförutsedda utgifter (t.ex en sjukskrivning eller en rotfyllning) för att dom valt dyrt boende, dubbla bilar, vill resa utomlands tre-fyra gånger om året, äter lunch ute varje dag (förutom dagen innan löning, då åker ärtsoppan fram), har massor med streamingtjänster, köper ny teknik på avbetalning, betalar dyra gymkortsabonnemang dom aldrig nyttjar, köper dyr inredning osv osv.

Så frågan är väl vad du vill ha ut av livet. Men innan du kommit på det är stalltipset: minimera dina utgifter så att du har råd att ha lite roligt utöver mat och räkningar samt har utrymme att spara lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in