2022-04-17, 14:30
Medlem
svårt ju....har en kompis som har allt...som vanliga svennar vill ha....felet är att hela hans tankeverksamhet handlar om pengar....helt besatt.....å det kallar jag inte ett bra liv.
Citera
2022-04-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandeens
Jag är född på 90talet

För att en 90-talist ska bli helt tillfreds med livet bör man nog ligga på löner i storleksordningen 200-300.000:-/månad.

Faktumet att du har 0:- i sparat kapital och att du inte klarar av att räkna ut själv vad du behöver tjäna, för att må bra, bekräftar ovanstående.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-04-17 kl. 15:32.
Citera
2022-04-17, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det handlar inte om inkomster utan utgifter
Många med hög inkomst har "lite" pengar iallafall

Leva bra är olika för människor

Helt fel inställning. Du kommer aldrig bli rik eller välställd med den utgångspunkten.

Att försöka vrida och vända varenda krona och leva snålt är helt lönlöst.

Det är inkomsterna som räknas.

Om alla snåla människor hade lagt tiden på att försöka generera pengar istället för att skära ner på utgifter och syssla med strama budgetar så hade fler av dem varit mycket rikare.
Citera
2022-04-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Helt fel inställning. Du kommer aldrig bli rik eller välställd med den utgångspunkten.

Om alla snåla människor hade lagt tiden på att försöka generera pengar istället för att skära ner på utgifter och syssla med strama budgetar så hade fler av dem varit mycket rikare.

Haha, är inte fattig, har i 30+ år placerat så jag gick i pension tidigare, i stället för att leva "lyx" så har jag placerat/sparat för att ha en bekväm ålderdom
Senast redigerad av tjanska 2022-04-17 kl. 16:37.
Citera
2022-04-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Haha, är inte fattig, har i 30+ placerat så jag gick i pension tidigare, i stället för att leva "lyx" så har jag placerat/sparat för att ha en bekväm ålderdom

30 miljoner? Hur tjänade du dem om man får fråga?
Citera
2022-04-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn
30 miljoner? Hur tjänade du dem om man får fråga?

Såg nu att jag missat år, ändrat, men har gett ca 250.000,-/år, värdeökning+insatt
Senast redigerad av tjanska 2022-04-17 kl. 16:41.
Citera
2022-04-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Så kan det kanske vara men jag tror långt ifrån alla har drivet eller förmågan att tjäna mycket pengar. Jag tror fortfarande på att ha gott om kontakter och vänner som man bjuder bjuder igen. Är ju många saker som är roliga att göra men som man inte vill göra varje helg. Typ jag bjussar lite vänner på boende, käk och lite snöskoterkörning i fjällen på vintern. När sommaren kommer blir man medbjuden ut på havet i deras båt. Eller nån som drar med en på nån golfrunda med krök osv. Man behöver inte ha allt själv. Det räcker att ha något som folk gillar och så kan man få en jäkla massa upplevelser och framför allt får man ju trevligt umgänge, vilket egentligen är det viktigaste
Citera
2022-04-17, 17:46
Avslutad
Citat:
Hur mycket behöver man inte tjäna för att ha råd att leva bra i Sverige idag? Med bostadspriserna, bränslepriserna och inflationen. Det är sjukt dyrt att vara svensk idag. Jag är född på 90talet inte sparat speciellt mycket, har en hyra på 6800/mån för 30m2. Lön på runt 29000 brutto. Hur ska man ha råd med bil, eventuellt spara till att äga sitt boende, familj, pension osv? Nån som har input?

Du är en låginkomsttagare.

Definitionen av att leva bra borde ligga i att kunna göra lite vad man vill utan att behöva oroa sig för om pengarna räcker till.

I och med ditt inlägg så kan du inte leva bra på den lönen.

Byt jobb och begär minst 20 000kr mer i lön än vad du har idag. Vi svenskar är riktigt fega när det gäller löneförhandlingar... vi tar det vi får och tycker det är en bra lön... tills vi inser att vi knappt kan leva på den.
Citera
2022-04-17, 18:14
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Hur mycket behöver man inte tjäna för att ha råd att leva bra i Sverige idag? Med bostadspriserna, bränslepriserna och inflationen. Det är sjukt dyrt att vara svensk idag. Jag är född på 90talet inte sparat speciellt mycket, har en hyra på 6800/mån för 30m2. Lön på runt 29000 brutto. Hur ska man ha råd med bil, eventuellt spara till att äga sitt boende, familj, pension osv? Nån som har input?

Du har ju 22200 kr kvar efter hyran är betald. En bil kostar inte mycket att leasa, 2-3k per månad, bensin någon tusenlapp.

Boende, ansök om ett bolån imorgon och ansök samtidigt om ett privatlån för kontaktinsatsen. Köp bostaden nästa vecka, om ett år bakar du in privatlånet i bolånet. Väldigt enkelt.

Du bör dock fokusera på att tjäna mer pengar, minst 100k/mån bör du ligga på.
Senast redigerad av dandyline 2022-04-17 kl. 18:17.
Citera
2022-04-17, 18:19
Medlem
Du skaffar dig kompetens inom ett område där arbetsgivare är villiga att betala dig sexsiffrigt. Samtidigt etablerar du en ISK-portfölj som är nyckeln till total ekonomiskt oberoende. Är strax över 30 men nettar ca 70k från jobbet, 70k avkastning från ISK, 60k från extra inkomstkälla och ca 40k tjänstepensionsinsättning/avkastning (kan tas ut om 25 år). Lever på ca 40k (allt slösande inkluderat) så net worth ökar ca 200k per månad och det blir mer för varje år. Kan retirea inom 2 år men lär fortsätta.
Senast redigerad av ps5-smh 2022-04-17 kl. 18:24.
Citera
2022-04-17, 19:36
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det här var intressant, berätta mer.

Vart är huset och i vilket skick var det när du köpte det?

Jag byggde det från grunden
Citera
2022-04-17, 21:01
Medlem
Citat:

Jag har ca 27 500 netto och har valt en billig 1:a på 3300 kr/mån, då har jag råd att unna mig de flesta streamingtjänster och annat som du istället lägger dessa pengar på hyran. Jag har heller ingen bil utan åker kommunalt och betalar 970 kr/mån för ett SL kort.

Övriga utgifter är lite andra räkningar, lån, mat och alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in