2022-04-16, 22:35
Medlem
Till att börja med vill jag be om ursäkt om jag har missat befintliga trådar. Har sökt utan att hitta någon, vilket är lite överraskande med 126 000 spelningar per månad på Spotify, festivalbokningar och en brant stigande formkurva.

Det handlar om en anonym figur som med tydlig accent från Norrbotten norr om Bottenviken rappar om skoter, fylla, hembränning och kärlek till hembygden. Vem är denne trendande stjärna? Hur gick det till att gå från okänd till viralt fenomen? Någon som är bevandrad i hiphop och kan beskriva mer om detta ut ett musikaliskt perspektiv?
Citera
2022-04-16, 23:07
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Till att börja med vill jag be om ursäkt om jag har missat befintliga trådar. Har sökt utan att hitta någon, vilket är lite överraskande med 126 000 spelningar per månad på Spotify, festivalbokningar och en brant stigande formkurva.

Det handlar om en anonym figur som med tydlig accent från Norrbotten norr om Bottenviken rappar om skoter, fylla, hembränning och kärlek till hembygden. Vem är denne trendande stjärna? Hur gick det till att gå från okänd till viralt fenomen? Någon som är bevandrad i hiphop och kan beskriva mer om detta ut ett musikaliskt perspektiv?

Yoyoyo!

Vet ingenting om honom men önskar honom lycka till!

Gällande 126 000 spelningar/månad så är det oerhört svårt att veta om det är riktiga spelningar eller köpta.
Kolla vilket okänt skåp som helst på Spotify så har dom ofta 100 000+ spelningar/månad.

Har man många spelningar på Spotify ser bokare detta och helt plötsligt är man intressant för industrin.

Med det sagt önskar jag honom lycka till och hoppas att han faktiskt är på uppsving.
Citera
2022-05-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Yoyoyo!

Vet ingenting om honom men önskar honom lycka till!

Gällande 126 000 spelningar/månad så är det oerhört svårt att veta om det är riktiga spelningar eller köpta.
Kolla vilket okänt skåp som helst på Spotify så har dom ofta 100 000+ spelningar/månad.

Har man många spelningar på Spotify ser bokare detta och helt plötsligt är man intressant för industrin.

Med det sagt önskar jag honom lycka till och hoppas att han faktiskt är på uppsving.

Bumpar tråden igen. Men Hooja är rätt poppis här i norr. Han har även lyckats bli folkkär i den äldre generationen.
Citera
2022-05-28, 15:10
Medlem
Lång artikel!
https://da.se/2022/04/popularmusik-fran-polcirkeln/

Enligt artikeln är dom från Norrbotten som sagt. Jag är inte från norr men för mig som sörlänning låter det som finnlandssvenska...
Kul med nån som rappar om nåt annat än vapen droger och bitches!
Citera
2022-05-28, 16:15
Medlem
Skall vara från Haparanda gör ryktet gällande
Citera
2022-06-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theguvernor
Skall vara från Haparanda gör ryktet gällande

Vilket rykte då? Det är väl ganska bekräftat att de är från Gällivare.
Citera
2022-06-10, 18:35
Medlem
Verkligen ingen som vet vem han är?
Citera
2022-06-10, 23:19
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typ108

Hm…Gällivare?
Skulle det kunna vara Markus Hellner?
Citera
2022-06-14, 09:43
Medlem
SmutsigSockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typ108

Svinenkelt att ta reda på, som dom säger på tv "follow the money". Men ganska tråkigt att inte låta dom vara anonyma..
Citera
2022-06-14, 13:24
Medlem
Crankyshake2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan_
Vilket rykte då? Det är väl ganska bekräftat att de är från Gällivare.

Ja de bor i Gällivare nu. Men de är från annan kommun i Norrbotten ursprungligen
Citera
2022-06-14, 17:11
Medlem
Benramin567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crankyshake2
Ja de bor i Gällivare nu. Men de är från annan kommun i Norrbotten ursprungligen
Vilken skulle det vara i sådana fall?
Citera
2022-06-15, 20:29
Medlem
VergissMichs avatar
Det är många som vet vilka dom(!) är, till och med enligt de själva i en artikel i dagens arbete är det många som lyckats luska fram vilka som gömmer sig bakom skotermaskerna.

Att skriva, producera och släppa musik av den här kalibern är ingenting en nybörjare lyckas med. Gällivare har 10 000 invånare. Hur många rutinerade, erfarna musiker tror ni att det finns i en sådan liten stad? Med några snabba googlingar är det väldigt lätt att ta reda på vilka dom kan tänkas vara.

Det jag inte förstår mig på är varför folk envisas med att alltid vilja "avslöja" artister som väljer att framträda anonymt. KISS, Ghost, Slipknot, med flera. Anonymiteten tillför jättemycket till gruppernas image. Särskilt för en grupp som Hooja, vars grej är att driva med den stereotypiska "norrlänningen". Får porträttet av norrlänningen förbli ansiktslöst blir effekten dubbelt effektiv då vi lyssnare lätt kan föreställa oss våra vänner, släktingar och kollegor bakom skotermasken som skryter om att backa med kåpsläp och klyva ved med en hand

Låt Hooja vara anonym så länge dom själva väljer att vara det och njut av musiken så länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in