2022-04-16, 18:59
Medlem
Masingas avatar
Ni vet när man ätit upp sin mat och är proppmätt men det verkar alltid finnas plats för efterrätt, hur kommer det sig? Finns det någon fysiologisk förklaring till detta?
Citera
2022-04-16, 19:10
Medlem
quts avatar
För att det söta i efterrätten är bra för matsmältningen.
Citera
2022-04-16, 19:53
Bannlyst
Stämmer nog mest in på tjockisar, jag känner inte alls igen mig och hoppar över efterrätt i 9 fall av 10 även fast det är oförskämt att tacka nej när man blir bjuden.

Men en kopp kaffe efter maten vill jag ha.
Citera
2022-04-16, 21:09
Medlem
För att du har brist på självdisciplin.

Finns inga positiva hälsoeffekter av att äta sötsaker, utan det är sådant veka människor gör för att trösta sig själva. Sedan försöker man rationalisera ens egna beteende, som man vet är fel, genom att tricksa och trolla till man landat på att man förtjänar det.

För din egen skull så hade jag rekommenderat att du skippar efterrätten och tanken på den. Då försvinner det, likt alla andra sug i livet och du tar där med kontroll över dig själv.
Citera
2022-04-16, 21:18
Vad säger att en efterrät måste vara söt? Jag tar hellre ost och kex än en brylépudding iaf.
Citera
2022-04-16, 21:29
Medlem
yz44s avatar
Efterrätter består ofta av sådant som är sött och fett vilket normalt är sällsynt i naturdieten (tänk stenåldern).
Då det har ett högt energiinnehåll har vi evolutionsmässigt anpassats till att tycka om det.

Det är den genetiska betingningen som gör att det i dagens samhälle med ett överflöd av både söta och feta varor är så svårt att låta bli.
Citera
2022-04-17, 10:18
Medlem
Sladdarens avatar
Alldrig så att jag äter efterrätt direkt efter middag. Är man sugen på glass eller nån fryst godbit eller tårta, färskkaka som är köpt och ligger i frysen. Så tar jag den när jag känner för det.

Sen vad andra gör tar jag hänsyn till om jag bjussar på hemlagad mat. Frågar alltid innan om de vill ha efterrätt, oftast är svaret nej. Jag står inte och gör efterrätter, gärna inte

Har överlag ingen stor "sweet tooth cravings" men vill gärna prova varje bakelse eller kaka eller efterrätt gärna på ett café eller där jag har tillgång till det så äter säkert nån god fika bit 3 ggr i veckan

Dock tycker jag det kan va gott med en väl utvald chokladpralin eller tryffel till kaffet efteråt som på morron, fika och efter middagen. Har en del dyra chokladbitar hemma som förvaras svalt eller fryst

Kakao är och ganska nyttigt så på så sätt får man ju isig det ochså
Citera
2022-04-17, 10:49
Medlem
Enblandandras avatar
Visst finns det en förklaring

Citat:
Det forskare nu har upptäckt är att socker stimulerar en reflex i kroppen som får magsäcken att utvidgas. När det händer minskar också känslan av mättnad samt trycket i magsäcken.

Gäller alltså inte bara tjockisar som någon i tråden spekulerade om även om det antagligen är olika påtagligt för olika personer. Jag har alltid plats för söt dessert. Massiv choklad eller ostar kan vara svårt att klämma ner direkt efter en brakmiddag.

Citat:
. Har en del dyra chokladbitar hemma som förvaras svalt eller fryst
Men va? Chokladbitar i frysen!?
Citera
2022-04-17, 11:39
Medlem
First off, this is a very reasonable question!

To cut a long story short, you need to think about hunger, and recognize what it is. Its a feeling. Its neurological. As such, it is governed by chemicals since that is how your two neuronal systems communicate. Remember that you have 2 brains (kind of) .

That being said, there are two chemicals which govern the process of hunger:

Ghrelin - which makes you feel hungry Leptin - which makes you feel full

When you are eating, there is quite a lag between the act of eating, and the chemical release of Leptin which tells you your full. This changes with each person. For example, some people release Leptin very quickly, others do not. The result is, you can over-eat before you know your full, which results in fatigue, illness. etc.

I can guarantee that after you eat a sensible amount and wait 20 minutes, you will no longer feel hungry. This allows the Ghrelin in your body to be replaced with Leptin.

In regards to desert. The release of Ghrelin is directly related to the type of nutrients your body requires. Sugars are 'always' required as our bodies have evolved without chocolate in mind. 10,000 years ago sugars would have been precious indeed. So the smell of desert can prevent Leptin release, hence you can still eat, despite being completely full. This over-stretches your stomach however, and it is not a good idea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in