2022-05-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast orsaken till att man inte skriver mycket om det i media är väl just att publicitet kan trigga något antal?
Men det är ju just det som är vansinne! Det har ju skett ett flertal massmord där en familjemedlem mördat sin familj och därefter tagit sitt eget liv. Media har då tystat ner det och sagt att det är en tragisk händelse. Då framstår det som mer okej att göra det än att mejja ner en folksamling på stan eller att gå in på en skola och kniva ner eller skjuta människor. Nej, fördöm dessa massmord som begås inom familjer!
Citera
2022-05-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Men det är ju just det som är vansinne! Det har ju skett ett flertal massmord där en familjemedlem mördat sin familj och därefter tagit sitt eget liv. Media har då tystat ner det och sagt att det är en tragisk händelse. Då framstår det som mer okej att göra det än att mejja ner en folksamling på stan eller att gå in på en skola och kniva ner eller skjuta människor. Nej, fördöm dessa massmord som begås inom familjer!
Eftersom det inte finns någon att åtala så är fup inte heller en allmän handling. Ska lagen där ändras tycker du? Så man kan flasha ut familjen liv och död på löpsedlarna? Till vilken nytta?
Citera
2022-05-03, 18:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Och vad är skillnaden?

Utvidgade självmord är, ur GM:s perspektiv, typiskt sett altruistiska. Man vill alltså skona någon från en ond eller hemsk värld.

Att döda någon och sedan ta livet av sig för att man inte vill ta straffet eller leva med skammen är inte ett utvidgat självmord.
Citera
2022-05-03, 21:19
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Utvidgade självmord är, ur GM:s perspektiv, typiskt sett altruistiska. Man vill alltså skona någon från en ond eller hemsk värld.

Att döda någon och sedan ta livet av sig för att man inte vill ta straffet eller leva med skammen är inte ett utvidgat självmord.

Och hur ska utomstående veta vilket av dessa det är i ett fall som detta? Ingen vet ju hur GM tänkte innan de eventuella skotten avlossades. Vi kan gissa och spekulera, men så länge ingen information efterlämnades kan vi ju inte veta om GM tänkte att han räddade familjen från någon upplevd fara eller förnedring, om han rent egoistiskt ville ha dom med sig "till andra sidan", om han var arg på någon av dom, osv...
Citera
2022-05-04, 14:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Och hur ska utomstående veta vilket av dessa det är i ett fall som detta? Ingen vet ju hur GM tänkte innan de eventuella skotten avlossades. Vi kan gissa och spekulera, men så länge ingen information efterlämnades kan vi ju inte veta om GM tänkte att han räddade familjen från någon upplevd fara eller förnedring, om han rent egoistiskt ville ha dom med sig "till andra sidan", om han var arg på någon av dom, osv...

Jag vet inte vad GM:s motiv var, och alltså inte heller om det är korrekt att kalla det här för ett utvidgat självmord. Vad jag säger är att utvidgat självmord är en relevant term som sådan, men om den ska användas i det här fallet - ingen aning.

Jag har ingen direkt statistik att peka på, men jag inbillar mig att utvidgade självmord oftast (inte alltid) endast inbegriper förälder och barn.
Citera
2022-05-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för länkarna den senare visar tydligt att det är deras skog som avverkats, lite kul med bilen som åker på åkern iaf försökte tills den parkerade. Hög hastighet, småhalt och kurva.

Verkar som de båda stod på lagfarten så där hade jag fel.

Ja, där syntes det. Det avverkas mycket skog där över huvud taget, även på mark nästan angränsande. Därav min fundering.
Citera
2022-05-05, 13:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte vad GM:s motiv var, och alltså inte heller om det är korrekt att kalla det här för ett utvidgat självmord. Vad jag säger är att utvidgat självmord är en relevant term som sådan, men om den ska användas i det här fallet - ingen aning.

Jag har ingen direkt statistik att peka på, men jag inbillar mig att utvidgade självmord oftast (inte alltid) endast inbegriper förälder och barn.

Jo, traditionellt har fallen du beskrev benämnts som "utvidgat självmord" men det har väl därefter fört en diskussion om det etiskt riktiga i att objektivt benämna något utifrån en antagligt ofta skev uppfattning hos utföraren?

Barnen i Bjärred hade kunnat ta livet av sig själva om de verkligen själva ansåg sina liv som värdelösa men ändå för unga för att kunnalämna relevant samtycke till att låta någon annan ta ledigt vet av dem å sina egna vägnar. Den rättskapacitet som egenskapen av vårdnadshavare ger kan lämpligen inte sträcka sig så långt, att se sin egen person och den man av någon aledning ses som principal för tilI att utgöra en och samma person. I strikt rättslig mening, enligt ordalydelsen, i BrB kan man ju heller inte begå självmord åt någon annan. Lagtexten träffar ju alltid den som utför gärningen på "annan". Självmord är typiskt sett inte straffbart enbart för att det inte finns en regel som straffbelägger den som tar sig själv av daga (eller försöker).
Citera
2022-06-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiacalen
Nej dom var svenskar

Hehe tack för svaret men det var ironiskt. Hoppades att de flesta skulle förstå det efter vissa tröga inlägg i tråden 😂
Citera
2022-06-10, 21:48
Medlem
Finns ingen bild på paret?
Citera
2022-06-12, 01:10
Medlem
Så otroligt tragiskt, fruktansvärt. Ett så ungt liv. Det blev ingen minnesceremoni på IEST, som väntat. Istället valde rektorn att lämna, vilket också var väntat. Han var ju själv biträdande rektor från början men sen han tillträtt rektorstjänsten var det han själv som agerade både biträdande och rektor - en omöjlig uppgift med nästan 1000 studenter. (Biträdande var på föräldraledighet.)
Oavsett hur osams man blev, kunde IES ha skrivit det sedvanliga om att vi tackar för allt xxx gjort osv. Men, inte ett ljud om det i meddelandet som gick ut till föräldrarna. Lågt.
Citera
2022-06-12, 08:46
Medlem
Vad låg bakom denna tragiska händelse, pengar, otrohet?
Citera
2022-06-12, 21:34
Medlem
Bipolaritet. Depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här