Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag vet inte vad GM:s motiv var, och alltså inte heller om det är korrekt att kalla det här för ett utvidgat självmord. Vad jag säger är att utvidgat självmord är en relevant term som sådan, men om den ska användas i det här fallet - ingen aning.
Jag har ingen direkt statistik att peka på, men jag inbillar mig att utvidgade självmord oftast (inte alltid) endast inbegriper förälder och barn.
Jo, traditionellt har fallen du beskrev benämnts som "utvidgat självmord" men det har väl därefter fört en diskussion om det etiskt riktiga i att objektivt benämna något utifrån en antagligt ofta skev uppfattning hos utföraren?
Barnen i Bjärred hade kunnat ta livet av sig själva om de verkligen själva ansåg sina liv som värdelösa men ändå för unga för att kunnalämna relevant samtycke till att låta någon annan ta ledigt vet av dem å sina egna vägnar. Den rättskapacitet som egenskapen av vårdnadshavare ger kan lämpligen inte sträcka sig så långt, att se sin egen person och den man av någon aledning ses som principal för tilI att utgöra en och samma person. I strikt rättslig mening, enligt ordalydelsen, i BrB kan man ju heller inte begå självmord åt någon annan. Lagtexten träffar ju alltid den som utför gärningen på "annan". Självmord är typiskt sett inte straffbart enbart för att det inte finns en regel som straffbelägger den som tar sig själv av daga (eller försöker).