2022-04-20, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Varför ska vi diskutera något du själv har bifogat i en länk?

Ha lite respekt för släktingarna för en gångs skull.

Du är nog den sista personen som ska uppmana andra att visa respekt.

Jag har förövrigt endast försökt belysa kopplingen hästar & psykisk ohälsa eftersom det fanns helt uppenbart ett stort hästengagemang hos en av de inblandade i det aktuella fallet.

Om inte du vill föra en seriös debatt kring den aktuella händelsen så är nog kanske det här fel tråd för dig?
Citera
2022-04-20, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robojox
Du är nog den sista personen som ska uppmana andra att visa respekt.

Jag har förövrigt endast försökt belysa kopplingen hästar & psykisk ohälsa eftersom det fanns helt uppenbart ett stort hästengagemang hos en av de inblandade i det aktuella fallet.

Om inte du vill föra en seriös debatt kring den aktuella händelsen så är nog kanske det här fel tråd för dig?

Vad menar du med det fetstilta? 🤔

Att försöka svartmåla en kvinna som låg död på nedervåningen, medans den 11-åriga sonen och pappan låg död på övervåningen.. Med geväret bredvid pappan…
Senast redigerad av Tausen 2022-04-20 kl. 03:07.
Citera
2022-04-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Vad menar du med det fetstila? 🤔

Att försöka svartmåla en kvinna som låg död på nedervåningen, medans den 11-åriga sonen och pappan låg död på övervåningen.. Med geväret bredvid pappan…

Vem har försökt svartmåla någon? Alla fall har en förklaring och en sanning bakom sig som kanske inte alltid är så trevlig att få ta del av. Du vill ju bara ondgöra dig över manssläktet i vanlig ordning.

Du vet i princip ingenting om vad som föranlett händelsen norr om Stockholm på långfredagen men du ska ändå sticka ut din långa fula näbb och försöka mästra andra skribenter.
Citera
2022-04-20, 03:26
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att spekulera tillhör Flashback, men då skall spekulationerna vara sakliga samt mer eller mindre sannolika gällande det fall/ärende som ligger till grund för de argument man framför.

Innan man kastar sig in i diverse påståenden och hypoteser är det bra att ha viss kunskap i det område man väljer att diskutera om.

Idag omfattas många arbetsplatser av ett KMA arbete för att t. ex. hålla god ordning i företagets dokumentation. De flesta statliga myndigheter i Sverige är certifierade inom KMA - däribland polismyndigheten. För att göra en lång historia kort, har polisen tagit fram rutiner och riktlinjer för hur arbetsuppgifter skall utföras.

Vid ett grovt brott såsom ett mord använder utredare sig av en internt framtagen handbok som b. la. innehåller checklistor, metoder, riktlinjer etc. avseende hur ett utredningsarbete skall utföras.
Starta upp en mordutredning är en stor apparat som engagerar många olika interna- och externa enheter samtidigt - det är mao mycket att hålla reda på initialt.

Handboken är framtagen just för att, undvika misstag, alla involverade enheter vet vad som skall göras vid rätt tidpunkt och i rätt ordning. Allting skall också dokumenteras i en förundersökningsprotokoll.

Det är alltså lätt att någonting kan missas under utredningens gång.

I detta specifika fall finns ingen överlevande person som kan berätta vad som hänt före, under och efter brottet. Man kan intervjua grannar, vänner och andra nära personer, men det är ändock polisens utredningsåtgärder, analysrapporter samt fynd på brottsplatsen som till slut kommer bli avgörande för utredningen.

Eftersom gärningspersonen inte är i livet kommer utredningen att läggas ned utan ett offentligt protokoll, (fup) då ingen kan eller kommer åtalas.

Slutligen - att polisen missar eller glömmer bort att vidta åtgärder i detta fall måste anses som mycket liten. Brottsplatsen bör visa tydligt vad som hänt och vem som gjort vad. Det är deras arbete att utreda detta. Troligtvis en relativt enkel utredningen med anledning av att gärningspersonen tillhör samma familj och att brottsplatsen är intakt.

Så att komma med andra hypoteser än vad polis redan uttalat sig om i media för knappast tråden framåt.
Tack KSP för ett tydligt, sakligt och informativt inlägg som svar till en i mitt tycke misogyn individ i en gräsligt tragisk tråd om ett tragiskt familjemord (familicid).

Instämmer helt i det du säger om sakliga spekulationer med viss relevans.
Om någon dessutom hänvisar till att kalla synpunkter/åsikter för fakta, så blir jag förorättad av liknande lögner. När detta sedan fortgår i olika inlägg/trådar så undrar man om man har med en clown eller ett troll att göra.

I den här trådens fall så blir jag oerhört förnärmad när en gräsligt misogyn kvinnohatare målar upp märkliga scenarion utan relevans, som den avlidna kvinnans anhöriga och vänner ska behöva utsättas för.

Missförstå mig inte nu bästa trådläsare. Självklart är det viktigt att kunna spekulera i delforum ABoK, och min åsikt är vanligtvis att närstående till BO bör undvika att läsa trådar om händelsen.
Precis som KSP säger så finns det ingen GM i livet, vilket medför att åtal inte kan väckas, och därmed blir inte heller fallets FUP tillgänglig för allmänheten.
Citera
2022-04-20, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det inte lite ovanligt att inte ha det idag? Fanns det nån speciell anledning som du vet ? Kanske nån av dom var väldigt svartsjuk ?

Tror du det var kvinnan i det aktuella fallet som var svartsjuk och led av kontrollbehov?

https://www.expressen.se/halsoliv/sv...-unga-kvinnor/
Citera
2022-04-20, 03:58
Medlem
Citat:
Tror du det var kvinnan i det aktuella fallet som var svartsjuk och led av kontrollbehov?

https://www.expressen.se/halsoliv/sv...-unga-kvinnor/

Din länk säger att svartsjuka bland kvinnor som blir äldre och fått barn. Kvinnan i detta fall är äldre och har fått barn. Att det är vanligare med män som mördar i nära relationer, är också nått du bör ta med i dina beräkningar. Men det motsäger ju din spekulation, att det skulle vara mamman som gjort detta. För att hon har hästar.
Att jämföra utredning av ett mord, med hur man hanterar ett upplopp, visar på ganska desperata försök att bevisa polisens okunskap, den jämförelsen gav dig nog inte nån extra kompis. För det är ju inte ens i närheten av samma situation. Inte ens samma sorts poliser. Polisen har gjort fel i mordfall, absolut. Men det är, vad jag kan se, extremt ovanligt vs alla de fall man gjort rätt i. Så nä, du trampar i kvicksand i uppförsbacke.
Citera
2022-04-20, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Din länk säger att svartsjuka bland kvinnor som blir äldre och fått barn. Kvinnan i detta fall är äldre och har fått barn.

Du tror att kvinnlig svartsjuka kan ligga bakom den aktuella händelsen eller vart vill du komma?
Citera
2022-04-20, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Jag vet att det kan hjälpa vid autism och liknande.
Att en totalt felprogrammerad människa skulle må bättre av att umgås med hästar eller andra av djur tror jag inte.
Hela den här diskussionen är helt för mycket bara, "den döda kvinnan hade hästar, då var hon galen, hennes fel"

Det handlar inte om vem fel det var men att leva med en människa som lider av psykisk ohälsa är nog kanske inte lätt, man kan nästan börja fundera över om det hela handlar om ett sk. "barmhärtighetsmord"?
Citera
2022-04-20, 04:37
Medlem
Citat:
Det handlar inte om vem fel det var men att leva med en människa som lider av psykisk ohälsa är nog kanske inte lätt, man kan nästan börja fundera över om det hela handlar om ett sk. "barmhärtighetsmord"?
Vad håller du på med?
Jag vet ingenting om familjen och det gör förmodligen inte du heller. Sluta skriv en massa en skit.
Citera
2022-04-20, 06:51
Medlem
elimes avatar
Citat:
.

Får man fråga vart du hämtat denna märkliga information? Källa tack!

Haha, du är allt bra rolig du. Hur vore det om du skulle visa en källa som stödjer ditt påstående om "stallvärlden och psykisk ohälsa"? Du verkar vilja bli tagen på allvar här (även om jag är säker på att du är ett troll), men ingen ta kan dig på minsta lilla allvar utan någon som helst forskning som backar upp ditt påstående. Det måste du väl förstå?
Citera
2022-04-20, 07:28
Medlem
Dom. Kanske satt och drack och började tjafsa och bråket blev värre och värre. Tillslut tog han fram vapnet och skjöt henne.. Och jick upp skjöt sonen
Citera
2022-04-20, 08:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Nej, ty murder-suicide, medelst fall från hög byggnad, är inte vanligt i USA, men däremot murder-suicide genom handeldvapen:

Läs om Mass Shootings in the USA i länken nedan, där även murder-suicides finns redovisade

https://www.gunviolencearchive.org/past-tolls

2019 - 632
2020 - 570
2021 - 593
2022 - 189, i skrivande stund

I början av tråden, fastställdes det ju mycket tydligt, och med bevis, att det handlar om ett murder-suicide med skjutvapen, varför efterföljande diskussioner har förstås och följaktligen, tillika uppenbarligen, spunnit vidare på just sådana här typer av mord, där mycket åverkan kommer just från USA. Försök vara lite mer påläst och allmänbildad, innan du skriver, så det inte blir så pinsamt och skämmigt för dig.

Kan du läsa? Om ja, kan du svenska? Isåfall, upprulla fliken och läs igenom mina lägg ånyo, varvid du kommer att inse, att ingenstans i mina texter har jag ens nämnt, att jag inte tror, att mord-självmord med skjutvapen, ej tidigare förekommit i Sverige, förrän de sista decennierna. Utan, detta är något, som du har påpekat i ditt senaste inlägg, varav den delen innehållande ditt påstående, jag valt att citera, för att kunna klargöra, att jag icke har utslungat liknande uttalande tidigare.

Mord-självmord med eller utan skjutvapen är alltså inget som influerats från USA -- bra då är vi är överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in