Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-15, 18:34
  #1
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Som rubriken säger. När jag säger Windows menar jag när man kollar nere på rullisten med lite ikoner bla batteriet. det står "helt laddat 100%"

men dra jag ur sladden eller klipper strömmen med brytaren på grendosan slockar datorn omgående

Vad kan det här bero på ?? batteriet kaputt? har nån sladd lossnat inut ?? värt att plocka isär och kolla inuti ? Nån som varit med om liknande?
Citera
2022-04-15, 18:39
  #2
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag har varit med om detta, jag köpte ett nytt batteri och det löste problemet.
Citera
2022-04-15, 18:43
  #3
Medlem
Onanikrems avatar
Killgissar att en "cell" är dålig. Nu är det ju inte celler i lapbatterier, det är oftast ett gäng mindre batterier. Ett av dem är dåligt men de andra 5 eller 7st är ok
Citera
2022-04-15, 18:44
  #4
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Som rubriken säger. När jag säger Windows menar jag när man kollar nere på rullisten med lite ikoner bla batteriet. det står "helt laddat 100%"

men dra jag ur sladden eller klipper strömmen med brytaren på grendosan slockar datorn omgående

Vad kan det här bero på ?? batteriet kaputt? har nån sladd lossnat inut ?? värt att plocka isär och kolla inuti ? Nån som varit med om liknande?

Batteriet som är korrupt, köp ett ntt om möjligt.
Citera
2022-04-15, 18:44
  #5
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag har varit med om detta, jag köpte ett nytt batteri och det löste problemet.

Ok då vet jag.

Det ska väl inte vara skadligt att mestadels av tiden ha datorn nätansluten, såpass smart är väl möget att den slutar ladda batteriet ??

Jag har i vilket fall en 20 år pensionerad laptop som i ca 10 år användes likadant som jag använder nuvarande, det vill säga mer eller mindre konstant nätansluten
Citera
2022-04-15, 18:44
  #6
Medlem
Ja, du har kört slut på batteriet.
Du skall inte ha sladden i när du kör på batteriet.
Citera
2022-04-15, 18:46
  #7
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Killgissar att en "cell" är dålig. Nu är det ju inte celler i lapbatterier, det är oftast ett gäng mindre batterier. Ett av dem är dåligt men de andra 5 eller 7st är ok

ahaa ok då fattar jag.

nån som vet om jag kan ta reda på vilket batteri min laptop har utan hjälp mitt elektronikmejselset ??
Citera
2022-04-15, 18:46
  #8
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Ok då vet jag.

Det ska väl inte vara skadligt att mestadels av tiden ha datorn nätansluten, såpass smart är väl möget att den slutar ladda batteriet ??

Jag har i vilket fall en 20 år pensionerad laptop som i ca 10 år användes likadant som jag använder nuvarande, det vill säga mer eller mindre konstant nätansluten

Nej skadligt är det inte, du kan köra så tills du har skaffat dig ett nytt batteri.
Citera
2022-04-15, 18:46
  #9
Medlem
Är det en rysk dator?
Vi vet ju alla att ryssar ljuger så då är det naturligt att en rysk dator ljuger om batteritiden.
Citera
2022-04-15, 18:48
  #10
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Ja, du har kört slut på batteriet.
Du skall inte ha sladden i när du kör på batteriet.

Nä såklart inte....eller vadå kan man ha skiten inställd på att köra batteridrift och samtidigt ha sladden i ?? alltså ovetande ?? borde den inte automatiskt gå ifrån batteridrift när nätsladden är i ?
Citera
2022-04-15, 18:50
  #11
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Nej skadligt är det inte, du kan köra så tills du har skaffat dig ett nytt batteri.

ja ok jag fattar. men jag menar min gamla dator som legat några år funkar batteridrift på

Citat:
Ursprungligen postat av RotMoscow
Är det en rysk dator?
Vi vet ju alla att ryssar ljuger så då är det naturligt att en rysk dator ljuger om batteritiden.

jag tror min dator innehåller en hel del kinesiskt mög
Citera
2022-04-15, 18:50
  #12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
ahaa ok då fattar jag.

nån som vet om jag kan ta reda på vilket batteri min laptop har utan hjälp mitt elektronikmejselset ??
Nu har jag mest pysslat med gamla datorer, men det brukar lätt gå ta lös batteriet med snäpplås under och läsa den finstilta texten. Är batteriet integrerat likt en surfplatta så lämnar du bort det om du inte sysslat med finlödning och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback