• 1
  • 2
2022-04-13, 09:46
Medlem
Hej, vill ge min bror möjlighet att bo i en lägenhet som jag nyss köpt utan att behöva hyra ut i andrahand å riskera att de inte vill förnya eller att det nekas.
Min tanke är så:
Han har ingen inkomst då han pluggar (jag litar på honom 100% och vi är mkt nära sedan vi var små) vill ge över minsta procent-andel som tillåter att han kan bo där utan problem. Vad gäller föreningen så tillåter de att äga tillsammans (det är en borätt).

Jag har tagit lån på den och tänker fortsätta betala av själv. Det han kommer att göra är betala avgiften och hälpa lite med lånet, så ingen riktig vinst som är tanken.

Är det enkelt att göra detta? Förstått det som om att jag ska bara behöva skriva ett brev till styrelsen och inget annat. Och om de godkänner kan han bo där. Har jag fått rätt för mig?
Citera
2022-04-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hijabitrades
Hej, vill ge min bror möjlighet att bo i en lägenhet som jag nyss köpt utan att behöva hyra ut i andrahand å riskera att de inte vill förnya eller att det nekas.
Min tanke är så:
Han har ingen inkomst då han pluggar (jag litar på honom 100% och vi är mkt nära sedan vi var små) vill ge över minsta procent-andel som tillåter att han kan bo där utan problem. Vad gäller föreningen så tillåter de att äga tillsammans (det är en borätt).

Jag har tagit lån på den och tänker fortsätta betala av själv. Det han kommer att göra är betala avgiften och hälpa lite med lånet, så ingen riktig vinst som är tanken.

Är det enkelt att göra detta? Förstått det som om att jag ska bara behöva skriva ett brev till styrelsen och inget annat. Och om de godkänner kan han bo där. Har jag fått rätt för mig?

Med tanke på att de tillåter delat ägande är det väldigt svårt att neka honom. Ja, du ska skriva till styrelsen iaf det inte var delat ägande blir det andrahandsuthyrning vilket man kan godkänna enda problemet är om man redan har för många andrahandsuthyrningar. I din situation känns det lugnt.
Citera
2022-04-13, 09:55
Medlem
Du behöver precis som du skriver ge bort en del av bostadsrätt med ett gåvobrev och samtidigt behöver din bror söka medlemskap i föreningen.

Det går att göra i samma dokument. Det finns mallar på nätet hur det kan se ut.
Citera
2022-04-13, 09:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Gåvobrev som du skriver i rubriken innebär är att du ger bort en del av lägenheten till din bror. Har du tänkt det? Att han också ska äga bostadsrätten? Eller menar att han ska bo i andra hand?
Citera
2022-04-13, 10:00
Medlem
yz44s avatar
Din bror måste även bli godkänd av föreningen.
Citera
2022-04-13, 10:11
Medlem
lemonzhellos avatar
I gåvobrevet är det viktigt att det inte nämns någon ersättning, exempelvis i form av att brodern förbinder sig att betala månadsavgiften eller ta över del av lånen.

Missar man det kan det bli ett s k blandat fång, dvs delvis gåva och delvis försäljning, och det vill du INTE.

Annars inga problem.
Citera
2022-04-13, 10:36
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kan också vara bra att redan nu tänka på och planera för skatteeffekter (reavinst, ev. uppskov etc) vid en framtida försäljning. Både för dig och din bror.
Citera
2022-04-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Kan också vara bra att redan nu tänka på och planera för skatteeffekter (reavinst, ev. uppskov etc) vid en framtida försäljning. Både för dig och din bror.
Kommwer han behöva skatta för den eller liknande i framtiden? Eller tänker du på när jag väl vill sälja denna?
Citera
2022-04-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
I gåvobrevet är det viktigt att det inte nämns någon ersättning, exempelvis i form av att brodern förbinder sig att betala månadsavgiften eller ta över del av lånen.

Missar man det kan det bli ett s k blandat fång, dvs delvis gåva och delvis försäljning, och det vill du INTE.

Annars inga problem.

Tack för tipset, tänkte inte skriva mkt mer än att jag ger bort en bit. Men tack för att du gav mig en ide om bad jag ska se upp å skriva
Citera
2022-04-13, 11:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ska TS också bo i bostaden? Samtidigt? Då krävs ingenting.

Jag har sett 90-10 splitt i föreningen där det bara är den som innehar 10% som verkligen bor där. Det är det ingen som reagerar över, utom jag då...
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2022-04-13 kl. 11:56.
Citera
2022-04-13, 19:47
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2022-04-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hijabitrades
Min tanke är så:

Är det OK för banken att du ger bort en del av bostadsrätten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in