2006-06-22, 20:35
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag har sedan ca: 2 veckor tillbaka haft stickningar i min högra fot.
Lite som om den sover men ändå inte.
Vad kan detta bero på och varför uppstår fenomenet?
Citera
2006-06-22, 22:23
Medlem
haskans avatar
Nervskada eller nervpåverkan, men vad som orsakar det är omöjligt att försöka gissa med så lite information.
Citera
2006-06-22, 22:31
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Märkte det efter de 5 dagarna på Sweden Rock Festival.. eller under sista dagen. Jag trodde att jag hade fått svamp eller något efter att ha gått i läderskor hela tiden.. men.. nej.. jag vet inget som kan vara orsak.

Har dock för mig att jag läst om massa sjukdomar som handlar om stickningar.. men then again är jag ju lite amatör hypokondriker också.

Men nog fan sticker det i högerfoten upp till 6-7 ggr om dagen.
Citera
2006-06-22, 23:21
Medlem
fbes avatar
Ring din vårdcentral och boka besök hos din läkare. Stickningar, "kuddkänsla" och liknande kan var symtom på vitaminbrist som går att behandla, men som obehandlad kan ge oåterkalleliga skador. Det är bättre att ta ett par blodprov och kolla läget.
Citera
2006-06-23, 11:46
Medlem
haskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Ring din vårdcentral och boka besök hos din läkare. Stickningar, "kuddkänsla" och liknande kan var symtom på vitaminbrist som går att behandla, men som obehandlad kan ge oåterkalleliga skador. Det är bättre att ta ett par blodprov och kolla läget.

Antar att du syftar på B12 brist? Jag har träffat på det några gånger hos äldre (50+), men hur vanligt är det bland yngre?
Citera
2006-06-23, 12:38
Medlem
Soda_Popinskis avatar
okej och vitamin B12 finns i vad för föda?
Jag tycker jag äter allt som finns.

Emellanåt en tablett " en om dagen" eller vad de heter.. och någon C-vitamin brus ibland med.

Märkligt detta.
Citera
2006-06-23, 18:32
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
okej och vitamin B12 finns i vad för föda?
Jag tycker jag äter allt som finns.

Emellanåt en tablett " en om dagen" eller vad de heter.. och någon C-vitamin brus ibland med.

Märkligt detta.
Om du har brist beror det förmodligen inte på att du äter för lite B12 utan att din kropp inte tar upp det ordentligt. B12 finns i animaliska produkter, och vanligtvis räcker det med en väldigt liten mängd för att vara på den säkra sidan. Ibland kan man ha en inflammation i magslemhinnan, eller problem längre ned i tarmen som försämrar upptaget.
Citera
2007-02-10, 02:36
Medlem
jag har samma symtom plus sån där kuddkänsla under fötterna, domningar har jag med. men jag har ändå inte tappat känseln helt. jag har dessutom känselbortfall i benen. undrar just om det går att behandla så att det blir bra igen och vad som menas med "långvarig brist" jag misstänker att jag haft det så ungefär ett par år. det är bara nu dom senaste månaderna det blitt värre...förra året hade jag domingar i höger fot på vårenoch vintern, det blev dock bättre mot sommaren, sjukt för det verkar som om värme lindrar symtomen. hmmm
Citera
2007-02-10, 07:02
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik_L
jag har samma symtom plus sån där kuddkänsla under fötterna, domningar har jag med. men jag har ändå inte tappat känseln helt. jag har dessutom känselbortfall i benen. undrar just om det går att behandla så att det blir bra igen och vad som menas med "långvarig brist" jag misstänker att jag haft det så ungefär ett par år. det är bara nu dom senaste månaderna det blitt värre...förra året hade jag domingar i höger fot på vårenoch vintern, det blev dock bättre mot sommaren, sjukt för det verkar som om värme lindrar symtomen. hmmm
Vi kan ju inte veta om du har nervpåverkan pga vitaminbrist, eller ett diskbråck eller något annat, men ett tips är att du kollar upp dig hos en läkare.
Citera
2012-06-18, 05:46
Medlem
christerys avatar
Har nu införskaffat magnesiumtabletter. Får se om mina fötter återvänder.

Haft stickningar och kalla fötter på nätterna i ca 2 år.

Nån annan som testat Mg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in