• 1
  • 2
2022-04-13, 10:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abc5567
Det är min fråga.

Inte många är MÖP;ar när de är i värnpliktsåldern. Det intresset kommer långt senare bland medelålders män där hittar man MÖParna.
Citera
2022-04-13, 10:22
Medlem
Alla inom FM är väl lite MÖP i början?
Citera
2022-04-13, 10:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag har samma erfarenhet, en MÖP är ofta en person som inte är speciellt flexibel och funkar dåligt socialt.
Förklaringen är kanske att många av dom har aspberger eller autism (jag är ingen psykolog) och att det är därför dom fastnar så extremt för ett intresseområde.
Dessa individer är ofta extremt fyrkantiga och saknar förmågan att lösa eler skapa något själva, dom brukar kräva väldigt tydiga instruktioner där det inte finns möjlighet till någon flexibilitet.

Fördomsfullt och det stämmer inte. MÖP;ar i varje fall dem jag träffat funkar mycket bra i sociala sammanhang de skriver böcker, engagera sig i försvarsföreningar etc.

Knäppgökarna är en helt annan kategori och deras intressen kan vara hur många som helst.
Citera
2022-04-13, 10:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Alla inom FM är väl lite MÖP i början?

Nej inte alls! Man vill inte göra lumpen men vet att man måste om man blir inkallad. Sedan kanske man vill göra ett bra jobb man är tävlingsinriktad och blir kanske stridis eller halv stridis.

Sedan muckar man och skiter i det militära tills man går på ett militärt museum blir nyfiken går på fler, går med i penna och svärdet.

Därefter kanske ett mindre antal börjar utbyta hemlig information med andra av samma sort på FB eller andra forum.

MÖP är ett smutskastnings ord överutnyttjat av fullkomligt okunniga och av FB-barn!
Citera
2022-04-16, 23:54
Medlem
mossadmartins avatar
Orkade inte läsa allt.

Men med 25 år bakom mig i IT-branschen kan jag säga att den klassiska "datanörden" knappt finns eller är speciellt framgångsrik i vår bransch.
Kanske likadant med MÖP:ar inom försvaret. Små uppblåsta besserwissers som kan truppförflyttningarna utantill under Dagen D är kanske inte givna att vara bra soldatmaterial. Bara som exempel.

Jag känner igen typen från släktmiddagar, typen som kan "allt om data". Och det visar sig vara en hemmapulare som jag inte har nåt gemensamt med.
Jag tänker att det är likadant för en professionell militär som träffar på en MÖP.

ps : Ja, jag har gjort lumpen i början på 90-talet och blivit återigen intresserad. Dock ej MÖP.
Senast redigerad av mossadmartin 2022-04-16 kl. 23:57.
Citera
2022-04-17, 07:01
Medlem
Kan tänka mig att det är lite som… På den arbetsplats jag är på nu, där finns människor som är extremt intresserade av sitt jobb, och som inte nog med det, också tycks identifiera sig själva med just jobbet. (De ”är” sin yrkestitel ungefär)

Det här är inte på något sätt dåliga människor. Flera av dom jobbar också bra tillsammans med sina gelikar, MEN de utgör nästan en egen subkultur på arbetsplatsen och de fungerar faktiskt lite dåligt ihop med den stora massan.

Små saker folk irriterar sig lite på är att vissa av dom har drag av att vara lite besserwissers. De överskattar ofta sig själva, och tror ibland att de kan mer än de faktiskt kan om vissa detaljer.

Vissa av dom pratar nästan uteslutande om jobbrelaterade saker, vilket kan bli påfrestande i längden. Det blir inte någon avkoppling på fikarasten när de sitter och pratar om jobbteknikaliteter enbart.

Vissa av dom tycker att de är guds gåva till yrket, men samtidigt är dom ibland lite fyrkantiga och oflexibla, särskilt under stress eller tidspress. Vid sådana tillfällen vill de flesta inte ha kollegor bredvid sig som inte kan se helheten i ett större perspektiv och fokusera på vad som är viktigt för stunden. De kan detaljerna, och vet hur saker ska gå till enligt instruktionsboken, men de kan inte alltid prioritera. Rent kortfattat så är de inte nödvändigtvis sämre på sitt jobb än de flesta andra, men de fungerar väl något sämre i grupp kan man säga. Det är exempelvis sällan som chefer rekryteras ur den gruppen människor.

Kanske lite likadant med MÖP-personligheterna i det militära?
Senast redigerad av Macke85 2022-04-17 kl. 07:29.
Citera
2022-10-29, 04:48
Medlem
Försvarsmakten är tyvärr indoktrinerad med vänsterns tankegods. T.ex. får soldater inte vara anställda längre än 8 år i följd och det har förmodligen att göra med S hat och aversion mot allting militärt. Polis och försvarsanställda brukar ju ofta vara mer åt höger varvid man har försökt fylla dessa grenar med migranter och vänsterfolk. Som ett led i detta tror jag att de betraktar MÖPare som innehavande fel åsikter.
Citera
2022-10-29, 09:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fördomsfullt och det stämmer inte. MÖP;ar i varje fall dem jag träffat funkar mycket bra i sociala sammanhang de skriver böcker, engagera sig i försvarsföreningar etc.

Knäppgökarna är en helt annan kategori och deras intressen kan vara hur många som helst.

Allt beror på hur man definierar begreppet. Jag är inne på samma linje som Svengöran och jag skulle säga att den definitionen är vad de flesta anser att begreppet MÖP omfattar. Just att de inte presterar så väl är avgörande.

Det du beskriver är en person som har ett militärt intresse och kompetens i ämnet. Har säkert klarat av militära utbildningar (och kanske insatser) med gott resultat. Det är något annat!
Citera
2022-10-29, 09:44
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej inte alls! Man vill inte göra lumpen men vet att man måste om man blir inkallad. Sedan kanske man vill göra ett bra jobb man är tävlingsinriktad och blir kanske stridis eller halv stridis.

Sedan muckar man och skiter i det militära tills man går på ett militärt museum blir nyfiken går på fler, går med i penna och svärdet.

Därefter kanske ett mindre antal börjar utbyta hemlig information med andra av samma sort på FB eller andra forum.

MÖP är ett smutskastnings ord överutnyttjat av fullkomligt okunniga och av FB-barn!
Du är med andra ord en MÖP som gick med i bokklubben Pennan och Svärdet och fick en fin liten fältbasker modell m59 som välkomstpremie?
Citera
2022-11-01, 04:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abc5567
Det är min fråga.

Svaret är att MÖP:are kommer lägga märke till mer än de behöver och skall, därför kommer de även att glappa om vad de sett och känner till.

Kan vara väldigt användbart om de blir tillfångatagna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in