Citat:
Ursprungligen postat av
Sunnas
"du har större möjlighet att jobba upp dig om du jobbar nära huvudkontoret" och att "de inte jobbar utefter kollektivavtal, men att de kommer betala mig bra, göra mig nöjd, och ta hänsyn till alla mina års erfarenhet inom branschen."
Lägstalöner per timme* från 1 april 2022:
Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen 3 år: 152:07 kr (alltså 24*320kr innan skatt)
Jag hade frågat dem
1. ni kommer att betala mig bra sa ni, stämmer det?
2. vad menar ni med bra, vad jämför ni med då?
3. Kollektivavtalet?
4. hur står ni er i förhållande till kollektivavtalet?
5. Du vet att den absolut lägsta lön man kan få enligt avtalet är xx?
6. Så med de år jag har plus min utbildning vad blir det då enligt era beräkningar?
7. Hur mycket reseersättning kan ni betala ut för de extra milen?
8. Hur stort friskvårdsbidrag får man per år?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Naturligtvis skall du sälja in dig själv också och det gör man ju först så att man uppfattas som attraktiv innan man börjar prata villkor. Om man inte har massvis med jobb att välja bland och måste sortera bort några snabbt.
Bra argument för en säljare är det som butikschefen anser är viktigt så det hade jag frågat om.
Jag hade sagt att jag var bra på (om det var någorlunda sant)
a. att få in mycket TB per arbetad timme vilket gör att jag blir lönsam. det gör jag genom att ha många kontakter och få kunden att förstå värdet av och gilla lite dyrare produkter ibland - sälja kvalitet.Plus förberett exenpel på detta som bevisar att det du säger är sant.
b. att jag ställer upp om det är problem med att få ihop schemat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Sen är det nog bättre att ha ett jobb med lön och söka nytt utifrån det än att vara arbetslös så man skall ju inte vara för kräsen om man är arbetslös.