2022-04-11, 18:33
Medlem
Hej!

Jag har arbetat inom detaljhandel (elektronik) i 7 år nu, på samma företag. Efter att ha varit rätt färdig med mitt gamla jobb avslutade jag min anställning och tog en paus med att plugga under höstterminen, men är nu redo att börja jobba igen. Jag är fortfarande intresserad av handel men vill gärna jobba med något mer nischat som jag är intresserad av, och har ni fått möjlighet att börja jobba på ett företag som också håller på med elektronik, alltså sånt jag jobbat med innan men väldigt mycket mer nischat och nördigt och som jag är väldigt intresserad av och har kunskap om. iallafall:
Det här företaget har två butiker i min stad, varav en är huvudkontoret (ligger 1h från mitt hem) och en butik som bara ligger ca 15 min hemifrån. Båda dessa butiker sökte personal samtidigt och jag söker tjänsten hos butiken som ligger 15m bort, för vem vill resa 1h om man kan slippa.

Efter jag skickat min ansökan får jag ett samtal från butiken som är ansluten till huvudkontoret, de säger att de såg min ansökan till andra butiken och var väldigt intresserad av mig, och med tanke på min erfarenhet så sålde de in sig att "du har större möjlighet att jobba upp dig om du jobbar nära huvudkontoret" och att "de inte jobbar utefter kollektivavtal, men att de kommer betala mig bra, göra mig nöjd, och ta hänsyn till alla mina års erfarenhet inom branschen."

Det nya företaget frågade i slutet av ett telefonsamtal om jag har något löneanspråk, och jag bad istället om de kunde komma med ett erbjudande om lön. Jag inser att jag har rätt dålig koll på vad lönen brukar ligga på, eftersom jag började på det gamla företaget som tonåring så har inte löneutvecklingen för varit speciellt bra, och chansen att den ska bli mer balanserad när jag byter jobb och företag kändes ändå rätt hög. Detta företag gav mig förslag på 25k innan skatt. Eftersom jag , som jag sa, har rätt dålig koll, gick jag in och kollade på handels.se vad minimumlöner för handels är just nu enligt kollektivavtal, där står det:

Lägstalöner per timme* från 1 april 2022:
Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen 3 år: 152:07 kr (alltså 24*320kr innan skatt)

Känns lite halvkrasst att få minimumlönen som om jag jobbat 3 år efter 7 års erfarenhet, eller vad tycker ni?

Vad bör jag be om för lön? Kan jag trycka på att jag vill ha mer lön eftersom jag faktiskt sökte ett jobb 15 min hemifrån, ska jag resa 2h per dag vill jag ju att det ska kännas bra, eller är jag för petig?
Citera
2022-04-11, 18:39
Medlem
Baserat på din text så saknar företaget kollektivavtal och därmed avråder jag dig från att ta jobbet och istället ta ett annat butiksjobb.

Handels kollektivavtal har en lönetrappa beroende på hur många års erfarenhet du har i branschen.

Finns det kollektivavtal så skall du ha den lön som motsvarar dina år i branschen.

Läste du handelsprogrammet på gymnasiet motsvarar det ett års branschvana.

Om dina 7 år inom yrket ger branschvana gäller ifall dina arbetsplatser haft kollektivavtal annars räknas det ej som branschvana. Hitta en arbetsplats med avtal och gå med i Handels.
Senast redigerad av Messiah15 2022-04-11 kl. 18:44.
Citera
2022-04-11, 18:44
Medlem
Mitt förra jobb hade kollektivavtal, och nu går jag (alt) till ett företag som inte har kollektivavtal. Jag är dock inte med i handels och vet inte om jag kan komma åt mitt gamla kollektivavtal någonstans. Men jag bör ju kanske bli medlem och rådfråga dem om det.. du har ingen aning vad min minimumlön ""bör"" ligga på? Hemsidan jag refererade till hade alltså bara exempel upp till 3 års branscherfarenhet.
Citera
2022-04-11, 19:02
Medlem
Jag hade haft väldigt lite alternativ om jag tagit det.

1,5 timme mer restid per dag, som man egentligen kan räkna som obetald övertid.

152kr x 1,7 x 20 = 5168 missade kronor. Sedan får du räkna med några 1000 extra (skattade pengar) om du måste köra de extra milen, alternativt extra kostnad för kollektivtrafik?

Månadslönen närmar sig 15 000 brutto om man räknar så. Sedan har de inte ens kollektivavtal. Skulle bli lite fundersam.
Citera
2022-04-11, 19:08
Medlem
Kan inte det i huvudet tyvärr men det låter som du skall ha högre lön. Som du är inne på så kan det vara bra att gå med i Handels och prata med dem.

Som jag ser det har du två alternativ:
1. Tacka nej till jobbet och hitta ett butiksjobb där det finns avtal. Du riskerar att gå miste om flera tusen i månaden och du kommer inte kunna få branchvana från ditt nya jobb.

2. Tacka ja till jobbet, är ni tre personer på arbetsplatsen som är fackligt anslutna så kommer Handels hjälpa till att få fram ett avtal.
Citera
2022-04-11, 19:30
Medlem
BadPostures avatar
Låter som ett jobb där du heller inte får tjänstepension. Det handlar då om ytterligare en 15K om året.
Citera
2022-04-11, 19:41
Medlem
_killahs avatar
Handels har inte mer än 3års branschvana. Sedan är det de årliga lönehöjningarna som gäller. Du får förhandla med din arbetsgivare, det är enda alternativet.

Problemet är att varför ska dom ge dig mer lön när 5000 står på kö för samma jobb.
Citera
2022-04-11, 20:16
Medlem
sektledarenIIs avatar
Vad hade du i lön på ditt förra jobb?
Citera
2022-04-11, 21:13
Medlem
YuriOrlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Baserat på din text så saknar företaget kollektivavtal och därmed avråder jag dig från att ta jobbet och istället ta ett annat butiksjobb.

Handels kollektivavtal har en lönetrappa beroende på hur många års erfarenhet du har i branschen.

Finns det kollektivavtal så skall du ha den lön som motsvarar dina år i branschen.

Läste du handelsprogrammet på gymnasiet motsvarar det ett års branschvana.

Om dina 7 år inom yrket ger branschvana gäller ifall dina arbetsplatser haft kollektivavtal annars räknas det ej som branschvana. Hitta en arbetsplats med avtal och gå med i Handels.

Finns bara upp till tre år sen är det samma för alla.
Citera
2022-04-11, 21:17
Medlem
inom handels är det svårt att komma över 25-27k
Citera
2022-04-11, 21:20
Moderator
Tystnads avatar
Tycker du med den erfarenheten åtminstone borde kräva 27000 hänvisa till den långa pendlingstiden .

Att dom saknar kollektivavtal och tjänstepension är verkligen inte bra för dig.
Citera
2022-04-11, 21:27
Medlem
Butikschef på en större kedja i Sverige här. Kan meddela att en heltidstjänst hos oss (enligt kollektivavtal) tjänar ungefär 25k i grundlön, sen med OB och bonus brukar de generellt snitta 35-38k innan skatt.

Man jobbar långa dagar och har inte mycket tid till annat, därför finns nästan inga heltidstjänster att erbjuda hos oss. Vanligast är 80% eftersom heltidstjänster på 38,25h/v oftast innebär merpart 10-timmarspass som slutar sent på kvällen.

För min del som chef skulle 7 år i branschen tyvärr vara en varningsflagga då många tappar motivationen och slutar försöka lika hårt efter ett par år, så man brukar få ut mycket mer ur en ny hungrig säljare som snabbt lärt sig alla processer och själva säljet såklart.

Jag är fullt medveten om att undantag sker och jag pekar inte på att du skulle vara som exemplet ovan.

Om jag ska komma med mitt tips då:
Om jag var du skulle jag tänka igenom mina prestationer de senaste åren. Är jag generellt bättre/effektivare/noggrannare än de andra på plats? Får jag folk att jobba hårdare när jag är där? Sprider jag energi?
Har jag exempel på tillfällen när jag lyft mig/teamet/butikens prestationer? Vad gjorde jag då? Kan du bidra med något för att utveckla företaget? Kan du se dig i en ledarroll i framtiden som gör det mer värt för företaget att investera i dig, då de vet att du är en långsiktig satsning?

Använd sånna typer av frågeställningar till att landa i om du är värd mer i lön än någon annan som jobbar ett par år i handels. Sätt sedan ett belopp som är strax över det du vill ha och argumentera varför du är värd den!

Lycka till, du fixar det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in