2022-04-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tycker du med den erfarenheten åtminstone borde kräva 27000 hänvisa till den långa pendlingstiden .

Att dom saknar kollektivavtal och tjänstepension är verkligen inte bra för dig.

Att ett företag saknar kollektivavtal behöver inte innebära att det inte finns tjänstepension.

Jobbar själv på ett företag utan kollektivavtal men med bättre tjänstepension än mitt tidigare jobb.
Skulle dock aldrig ta ett jobb som gav mig under 30k i månaden. Speciellt inte som TS som verkar vara i 30-års åldern.
Citera
2022-04-11, 23:31
Medlem
Senaste jobbet jag blev anställd på erbjöd de mig ca 25, jag sa att det lät bra men frågade om de kunde gå upp lite med tanke på min erfarenhet. Jag sa att jag gärna kunde tänka mig 26 800 kr och de gick med på det. Säljare inom vitvaror.
Citera
2022-04-12, 01:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunnas
"du har större möjlighet att jobba upp dig om du jobbar nära huvudkontoret" och att "de inte jobbar utefter kollektivavtal, men att de kommer betala mig bra, göra mig nöjd, och ta hänsyn till alla mina års erfarenhet inom branschen."

Lägstalöner per timme* från 1 april 2022:
Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen 3 år: 152:07 kr (alltså 24*320kr innan skatt)
Jag hade frågat dem
1. ni kommer att betala mig bra sa ni, stämmer det?
2. vad menar ni med bra, vad jämför ni med då?
3. Kollektivavtalet?
4. hur står ni er i förhållande till kollektivavtalet?
5. Du vet att den absolut lägsta lön man kan få enligt avtalet är xx?
6. Så med de år jag har plus min utbildning vad blir det då enligt era beräkningar?
7. Hur mycket reseersättning kan ni betala ut för de extra milen?
8. Hur stort friskvårdsbidrag får man per år?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Naturligtvis skall du sälja in dig själv också och det gör man ju först så att man uppfattas som attraktiv innan man börjar prata villkor. Om man inte har massvis med jobb att välja bland och måste sortera bort några snabbt.
Bra argument för en säljare är det som butikschefen anser är viktigt så det hade jag frågat om.
Jag hade sagt att jag var bra på (om det var någorlunda sant)
a. att få in mycket TB per arbetad timme vilket gör att jag blir lönsam. det gör jag genom att ha många kontakter och få kunden att förstå värdet av och gilla lite dyrare produkter ibland - sälja kvalitet.Plus förberett exenpel på detta som bevisar att det du säger är sant.
b. att jag ställer upp om det är problem med att få ihop schemat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Sen är det nog bättre att ha ett jobb med lön och söka nytt utifrån det än att vara arbetslös så man skall ju inte vara för kräsen om man är arbetslös.
Citera
2022-04-12, 02:01
Medlem
Man ska inte arbeta utan kollektivavtal.
Det har med pension försäkringar löner OB Övertidsersättning semester och mycket annat att göra.
Citera
2022-04-12, 02:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavEm
Om jag ska komma med mitt tips då:
Om jag var du skulle jag tänka igenom mina prestationer de senaste åren. Är jag generellt bättre/effektivare/noggrannare än de andra på plats? Får jag folk att jobba hårdare när jag är där? Sprider jag energi?
Har jag exempel på tillfällen när jag lyft mig/teamet/butikens prestationer? Vad gjorde jag då? Kan du bidra med något för att utveckla företaget? Kan du se dig i en ledarroll i framtiden som gör det mer värt för företaget att investera i dig, då de vet att du är en långsiktig satsning?

Använd sånna typer av frågeställningar till att landa i om du är värd mer i lön än någon annan som jobbar ett par år i handels. Sätt sedan ett belopp som är strax över det du vill ha och argumentera varför du är värd den!

Lycka till, du fixar det
Det där är bra tips.
Att argumenera på ett smart sätt för sin lön visar dessutom på en person som kämpar för sina mål.
Citera
2022-04-12, 08:03
Medlem
graFFes avatar
Hur gammal är du? Åldern + 15k ska man ha. Annars får det va.
Citera
2022-04-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Man ska inte arbeta utan kollektivavtal.
Det har med pension försäkringar löner OB Övertidsersättning semester och mycket annat att göra.

Jag kan hålla med dig till viss del, kollektivavtal inom vården men även viss detaljhandel är lämpligt.
Men kollektivavtal inom techsektorn suger generellt.

Man blir blåst på både optioner och hög OB.

Alla koll-avtal gör anställda till "övertidsavlösta" per automatik, fem extra semesterdagar men generell övertidskaos.
Citera
2022-04-12, 11:22
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunnas
Eftersom jag , som jag sa, har rätt dålig koll, gick jag in och kollade på handels.se vad minimumlöner för handels är just nu enligt kollektivavtal, där står det:

Lägstalöner per timme* från 1 april 2022:
Vid fyllda 18 år och arbetat i branschen 3 år: 152:07 kr (alltså 24*320kr innan skatt)

Känns lite halvkrasst att få minimumlönen som om jag jobbat 3 år efter 7 års erfarenhet, eller vad tycker ni?

Kollektivavtalet innebär max 3 års branchvanetillägg. Spelar ingen roll om du har jobbat 3 år eller 15 år. Du får ändå bara 3 års branchvana. Däremot kan du förhandla en högre lön privat om din arbetsgivare har individuell lönesättning. Jag har jobbat 15 år inom handels i flera olika kedjor. Ofta brukar butikerna ha kollektivavtalslön och sen har de en liten pott som de kan dela ut hur de vill bland de anställda. När jag jobbade på ICA gav de potten till framstående arbetare, oavsett branschvana och på Coop var det facket som förhandlade så där gav de potten till kärringarna som var polare med fackrepresentanterna.
Citera
2022-04-12, 17:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2022-04-12, 20:07
Medlem
maxatdunders avatar
Jag tycker 25k räcker gott och väl för något som inte kräver utbildning, vad klagar du på? Du valde ett yrke där ingen bryr sig om du jobbat 1 eller 30 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in