Spelningen igår kväll var jättebra! Så glad att jag gick dit och kunde se Månegarm spela live för första gången. Jag kom dit runt 19:00, det var inte så mycket folk på plats då. Passade på och köpte nya albumet ”Ynglingaättens öde” och fick det signerat av bandet, så kul att träffa dem och dessutom få en pratstund – trevligt gäng! Förbanden (Kvaen och Zornheym) började spela vid 19:30 och Månegarm började så äntligen vid 21:30.
Skulle gissa att det var 100–150 personer där, tycker dock att det är svårt att uppskatta antalet. Lokalen (Debaser Strand) var mindre än jag hade föreställt mig, men det kändes aldrig direkt trångt. Stämningen var god och det verkade vara en hel del hängivna fans på plats. De som var längst fram närmast scenen head-bangade och hoppade runt mer eller mindre hela tiden, men så brukar det väl kanske vara på många konserter (jag är inte en van konsertbesökare).
Låtar som spelades (kommer dock inte ihåg ordning exakt):
Blodörn
Ulvhjärtat
Nattsjäl, drömsjäl
En snara av guld
Eld
Segervisa
Stridsgalten
Auns söner
Adils fall
Vedergällningens tid
Odin Owns Ye All
Hemfärd
Här har någon lagt upp en video från igår av låten
"En snara av guld". Tycker tyvärr inte att man i videon lyckats fånga ljudet och energin i musiken som jag upplevde det på plats – det var helt enkelt bättre i verkligheten, men ett litet smakprov från igår i alla fall.
Summa summarum tycker jag att det var en fantastisk upplevelse att se Månegarm live och ser fram emot att se dem fler gånger!