2022-04-11, 14:47
Medlem
Enydrions avatar
Senast jag var på bio var Jurassic Park första filmen, så det dröjer nog ytterligare innan jag går på biograf igen.
Citera
2022-04-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej så har det inte alltid varit. Det kanske har varit praxis för dig bara.

Oskriven regel förens nu kanske. Men jag vet att det satt en lapp uppsatt i bion för säkert 15 år sedan där man inte fick ta med eget godis.

Det är väl samma förståelse som att man inte tar med en pizza in till McDonalds och sätter sig för att äta. Man får köpa det företaget har att sälja.
Citera
2022-04-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Nja, det har väl med vanligt hyfs och uppfostran att göra. Blatte eller ej. Finns säkert många ouppfostrade slynglar på hela blatte-skalan. Från värste svennen till fresh off the boat Ali.

Men liksom problemet är ju inte att någon tar med en choklad-kaka... har sett folk ta med kebab eller en hel pizza in och det är ju lagom kul att sitta bredvid och försöka kolla film då som man har betalt dyra pengar för
Citera
2022-04-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Håller med... Här i stan där jag bor delade man förut uppgång och entré med Burger King... man kan ju räkna ut med det man sitter på vad folk hade med sig in... idag ligger det i en galleria... Man kunde lätt tagit med sig en take away från kinarestaurangen på bion häromdagen. Jag tror de som skriker värst är de som aldrig går på bio eller andra evenemang... Eller så är Flashback-folk generellt rena rebeller mot allt i samhället... "ingen bestämmer vad jag ska göra"... nej men stå utanför och glo då... sup och se bio hemma om det känns trevligare för dig...

Sen kan man ju oxå tycka tajmingen är dålig... Bion har nyss öppnat efter en pandemi med tomgång o så skrämmer man bort folk. Tyvärr kostar det en del att gå på bio idag det medges men det mesta kostar idag... Idrottsevenemang har (troligen pga alkoholförsäljningen) även idag liknande restriktioner. Du får inte ta med läsk eller dricka osv in i fotbollsarenor eller ishallar. Sen finns det de som gör det eller försöker, men då får man även där stå sitt kast... Du kan bli avvisad från alla ställen som har serveringstillstånd pga reglerna.

Fast det där är inte samma sak. Är det förbud helt och hållet så är det acceptabelt. Frågan här är ju huruvida dom kan förbjuda ditt snacks beroende på vem du har köpt det utav.
Bion förbjuder inte förtäring per se utan dom vill försöka pungslå sina kunder med överpriser.

Det är utpressning. Och det låter som diskriminering att tillåta den som köpt deras junk och neka den som köpt någon annans junk.
Och du har väl en klassfråga i det där också. Ska dom rikas barn kunna njuta av bioupplevelsen på ett annat sätt än dom fattigas barn? Sen när vart detta land utav den här uppfattningen? Förr i tiden så ville man motverka klasskillnader och samhället skulle vara tillgänglig för alla på lika villkor.
Senast redigerad av fummelpummel 2022-04-11 kl. 14:54. Anledning: Typo
Citera
2022-04-11, 14:54
Medlem
Går man på bio år 2022? Tycker inte folket att de är skönare att kolla på film hemma?
Citera
2022-04-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Men liksom problemet är ju inte att någon tar med en choklad-kaka... har sett folk ta med kebab eller en hel pizza in och det är ju lagom kul att sitta bredvid och försöka kolla film då som man har betalt dyra pengar för

Jag hoppas att du skojar. Nä, jag hade infört förbud för all fast föda. Bara dricka som sagt.
Citera
2022-04-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Då har du missat ett av de bästa/finaste biograferna i landet. Dom tar endast kontanter!

Var ligger den då?

Du menar väl inte nån porrbiograf typ?
Citera
2022-04-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Det är samma sak på ett kafé. En jävla Mazarin kostar lika mycket om inte mer än ett 6-pack mazariner på ICA men inte fan tar man med sig ett sånt in på ett kafé och beställer en kaffe bara?
Nä.

Men jag går inte heller in på caféet och sätter mig utan att äta eller dricka i två timmar. Det kan jag göra på biografen förutsatt att jag betalar biljettpriset.
Citera
2022-04-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Nä.

Men jag går inte heller in på caféet och sätter mig utan att äta eller dricka i två timmar. Det kan jag göra på biografen förutsatt att jag betalar biljettpriset.

Precis. Biljettpriset ger dig tillgång till att se filmen under ca två timmar, precis som att köpa en kopp kaffe ger dig tillgång till kaféet i ca två timmar till exempel.

Varför är det okej i din värld att dra fram ditt eget godis i biografen, men inte dina egna mazariner på kaféet? Antingen så är ”allt okej” efter att man köpt tillgång till lokalen via biobiljett / kopp kaffe eller så finns det oskrivna regler man ska följa.

Vart ligger skillnaden?
Citera
2022-04-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Det är samma sak på ett kafé. En jävla Mazarin kostar lika mycket om inte mer än ett 6-pack mazariner på ICA men inte fan tar man med sig ett sånt in på ett kafé och beställer en kaffe bara?

Nja inte riktigt, ett kafé går man ju till för att fika, man går inte till en biograf för att äta snacks.
Citera
2022-04-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Fast det där är inte samma sak. Är det förbud helt och hållet så är det acceptabelt. Frågan här är ju huruvida dom kan förbjuda ditt snacks beroende på vem du har köpt det utav.
Bion förbjuder inte förtäring per se utan dom vill försöka pungslå sina kunder med överpriser.

Det är utpressning. Och det låter som diskriminering att tillåta den som köpt deras junk och neka den som köpt någon annans junk.
Och du har väl en klassfråga i det där också. Ska dom rikas barn kunna njuta av bioupplevelsen på ett annat sätt än dom fattigas barn? Sen när vart detta land utav den här uppfattningen? Förr i tiden så ville man motverka klasskillnader och samhället skulle vara tillgänglig för alla på lika villkor.

Har ingen koll på hur andra länder gör... men i mina öron låter det lika mycket som en "lättkränkt svensk"... Ingen tvingar dig att gå på bio och köpa godiset där... på samma sätt som ingen tvingar dig gå på fotboll eller hockeymatcher och enbart handla där... I förhållande till idrottsevenemang skulle jag ändå påstå att bio med familjen är billigare än en match inom idrotten... oavsett vad du köper extra
Citera
2022-04-11, 15:13
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
De har svarat lite på kritiken i kommentarerna på Facebook:

Hej!
Vi kommer inte att kroppsvisitera våra besökare, utan påpekar endast om vi efter en visuell bedömning ser att en gäst tagit med sig egen mat och dryck. Vi kommer inte att ta någons snacks, även om vi hoppas att våra gäster köper sina snacks i våra butiker.

Hej Andreas!
Filmsnacks är en del av upplevelsen på biografen. Att sälja sitt eget godis och snacks är redan ett vanligt koncept som har funnits länge vid andra publika evenemang, så som konserter och idrottsevenemang som arrangeras på olika arenor.
Vi kommer enbart att göra en visuell bedömning och om vi ser att en gäst tagit med sig egen mat och dryck kommer detta att påpekas. Vi kommer inte att ta någons medhavda snacks, även om vi hoppas att våra gäster köper sina snacks i våra butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Så, inget har förändrats med andra ord?

Det som har förändrats är väl att de som har synligt godis/dricka från någon annan aktör kommer få en kommentar av personalen att policyn är att man ska köpa godis/drick på plats på bion och att man bör följa dessa regler nästa gång.

Men om man bortser från att man får en sådan kommentar (och skiter i den) så är inget förändrat.

Men inte mycket som lockar med bio oavsett. Går lika bra att ladda ned samma film i högupplöst format med bra ljud hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in