Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-11, 01:52
  #1
Medlem
https://www.tv4play.se/program/vad-b...35133?pnc=true

02:29 i spelaren (närmare slutet alltså) står det en hel glasskupa fylld med löjrom. Jag uppskattar det till 500g.

Samma när t.ex marcus aujulay lagar vofflor på sin youtube kanalar och klickar ut så varje voffla kostar 200kr typ.

Tror dessa TV kockar att vi dödliga köper löjrom för 2000 kr när vi ska ha en middagsbjudning?
Deras recept kräver helt absurda mängder också som man inte har råd med om man är normal?
Citera
2022-04-11, 04:23
  #2
Medlem
Bomber-O-Granaters avatar
Löj-ligt dyrt.
Citera
2022-04-11, 04:38
  #3
Avstängd
Godisglads avatar
Fast i bland måste man ju skämma bort sig. Löjrom från det kalla klimatet uppe i Kalix älv ger den perfekta smaken av det kärva klimatet där uppe i lappmarken.

Då tycker jag inte man bör titta på prislappen i första hand, utan bara njuta av den goda smaken av det nordiska. Många av er gissar jag inte känner till smaken av hjortron?

Det är ett enastående gott bär som bara växer uppe i lappmarken. Ganska mycket kärnor, men definitivt första klass i smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
https://www.tv4play.se/program/vad-b...35133?pnc=true

02:29 i spelaren (närmare slutet alltså) står det en hel glasskupa fylld med löjrom. Jag uppskattar det till 500g.

Samma när t.ex marcus aujulay lagar vofflor på sin youtube kanalar och klickar ut så varje voffla kostar 200kr typ.

Tror dessa TV kockar att vi dödliga köper löjrom för 2000 kr när vi ska ha en middagsbjudning?
Deras recept kräver helt absurda mängder också som man inte har råd med om man är normal?
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2022-04-11 kl. 05:35.
Citera
2022-04-11, 07:43
  #4
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kalixrom i all ära men stenbitsrom funkar det med om man skall göra en förrätt
då man har blinier,gräddfil och rödlök .

Priset är lite väl häftigt och man kan slå till med en liten burk Beluga om man ska
snittsa till det för ett sällskap lika gärna.
__________________
Senast redigerad av MASSAGATTI 2022-04-11 kl. 07:56.
Citera
2022-04-11, 08:16
  #5
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Tror dessa TV kockar att vi dödliga köper löjrom för 2000 kr när vi ska ha en middagsbjudning?

Nej. Däremot inser såväl kockarna som deras producenter att det skulle se väl minimalistiskt ut om de portionerade ut 10 gram per våffla.
Citera
2022-04-11, 08:21
  #6
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Större delen av världen håller inte med dig om att ”man inte bör titta på prislappen när det gäller njutning”. Därför är vi numera ganska många som ser fram emot skenande räntor och inflation med viss skadeglädje. Det ska blir tillfredsställande att se människor som du tvingas titta på prislappen och chockas över tomma hyllor. Den självklarhet med vilken ni betraktar de senaste årtiondenas frosseri och överflöd kommer att bytas ut mot panik när lönen är slut den tionde eftersom varje brödlimpa kostar hundra spänn. Ert nymornade lidande kommer att fungera som plåster på våra egna sår.
Här har vi någon som aldrig fått smaka på livets goda. Löjrom är gott och den från kalix är väldigt fin. Kaviar har jag inte testat.
Citera
2022-04-11, 08:28
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
https://www.tv4play.se/program/vad-b...35133?pnc=true

02:29 i spelaren (närmare slutet alltså) står det en hel glasskupa fylld med löjrom. Jag uppskattar det till 500g.

Samma när t.ex marcus aujulay lagar vofflor på sin youtube kanalar och klickar ut så varje voffla kostar 200kr typ.

Tror dessa TV kockar att vi dödliga köper löjrom för 2000 kr när vi ska ha en middagsbjudning?
Deras recept kräver helt absurda mängder också som man inte har råd med om man är normal?
Mitt intryck är det är en uppvisning och en föreställning, inte nödvändigtvis att man ska göra det hemma. Det är lite grand som andra TV-program där man "tillagar" saker som bygga-om-program, stajla om någon eller något, eller de här resa-på-en-kryssning-program. Alltså en underhållning.

Jag skulle inte tro att TV-kockarna tror att tittarna köper vare sig löjrommen eller lagar efter deras recept. Istället är det ett underhållningsprogram för att sälja så många TV-reklam-slottar som möjligt eftersom det är dessa som skapar en vinst för TV-bolaget ifråga.

Om "normala" har råd med det så mycket löjrom? Jo men det tror jag. Folk lägger ned tiotusentals kronor på sommarsemestrar till hemska resmål, går ut och äter middagar för flera tusen kronor på mat som de lika bra hade kunnat laga hemma eller på att köpa gas- och kolgrillar till trädgården, så då kan nog en del tycka att löjrom för 2000 kronor är prisvärt.
Citera
2022-04-14, 19:08
  #8
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Du borde testa Kalles
Jo, men här menades nog belugakaviar som kostar runt 28000 kr/kg på vissa sajter..

Kalixlöjrom är verkligen gott och värt att köpa vid åtminstone några tillfällen i sitt liv och det behövs ju oftast inga sådana mängder som användes i programmet. Till vardags tycker jag också, som någon skrev ovan, att stenbitsrom duger bra.
Citera
2022-04-14, 19:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, men här menades nog belugakaviar som kostar runt 28000 kr/kg på vissa sajter..

Kalixlöjrom är verkligen gott och värt att köpa vid åtminstone några tillfällen i sitt liv och det behövs ju oftast inga sådana mängder som användes i programmet. Till vardags tycker jag också, som någon skrev ovan, att stenbitsrom duger bra.

Håller med, stenbitsrom är utmärkt. Ätit mycket Beluga och Kalix, inte värt priset.
Citera
2022-04-14, 19:18
  #10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, men här menades nog belugakaviar som kostar runt 28000 kr/kg på vissa sajter..

Kalixlöjrom är verkligen gott och värt att köpa vid åtminstone några tillfällen i sitt liv och det behövs ju oftast inga sådana mängder som användes i programmet. Till vardags tycker jag också, som någon skrev ovan, att stenbitsrom duger bra.
Jag tycker röd stenbisrom kan funka som extra smak i en skagenröra. Svart stenbitsrom funkar på en toast med gratinerad ost över. That's it.

Kalixlöjrom är något helt annat. Grymt gott med lök, gräddfil, blinier, eller kanske bara en skvätt citron. Man behöver inte köpa mycket.

Sikrom är också trevligt, funkar bra bredvid grillad fisk.
Citera
2022-04-27, 15:47
  #11
Medlem
Dom där kändiskockarna har fått hybris och är uppe i det blå och tror vanligt folk har råd med detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback