Citat:
När Emil reser till Vimmerby diskuterar de jordbävningen i San Fransisco och samtidigt är Haleys komet på väg, dessa händelser hände inte samma årtal.
Emil i Lönneberga visar hur livet för bönderna var. Emils pappa Anton är en småbonde som bara har råd med en dräng och en piga. Drängens farfar sitter på fattighuset vilket var den krassa verkligheten för många drängar och pigor förr i tiden.
Madicken är en berättelsen om en flicka i ett småborgerligt hem i en stad på 1910-talet(har för mig att det är en fllyguppvisning med) och hennes äventyr. Madicken är en av Astrids mer mörka sagor och jag har inte varit så intresserad av den.
Emil i Lönneberga visar hur livet för bönderna var. Emils pappa Anton är en småbonde som bara har råd med en dräng och en piga. Drängens farfar sitter på fattighuset vilket var den krassa verkligheten för många drängar och pigor förr i tiden.
Madicken är en berättelsen om en flicka i ett småborgerligt hem i en stad på 1910-talet(har för mig att det är en fllyguppvisning med) och hennes äventyr. Madicken är en av Astrids mer mörka sagor och jag har inte varit så intresserad av den.
Vad menar du mörk? Abbes pappa som är alkoholist samt Lus-Mia som stjäl och får smaka rottingen?
Var livet verkligen så eländigt för en som Alfred eller är det dagens värderingar och PK-samhälle som försöker skjuta in problem där problem inte fanns? De fick väl mat och husrum och säkert en liten lön för det arbete de gjorde. Anton själv gick väl på utedass och där fanns inget varmvatten att tvätta sig med och det var nog rätt dragit vintertid.
Vad gäller relationen man/kvinna så försöker man idag lura i barnen att kvinnor förr i tiden var förtryckta och att män var som talibaner. Att kvinnlig rösträtt skulle varit en kvinnorörelse. För det första fick män rösträtt bara några år tidigare, men inte alla män. För det andra så var vill jag minnas att majoriteten av kvinnorna själva emot kvinnlig rösträtt men att det drevs igenom tack vare män. Så som Anton och Alma i Emil och Jonas och Kajsa i Madicken framställs, så var nog vanliga relationer. Jag är så pass gammal att jag träffat många släktingar födda i slutet på 1800-talet och 1900-talet början och det finns inte en chans att det pågick våldtäkter inom äktenskapet eller att mannen pryglade sin hustru.
När jag växte upp så hade lantbrukaren (född 1919) på vårt sommarställe en dräng (född 1910). Lantbrukarens gård hade gått i släkten sannolikt i hundratals år. Drängen bodde med sin syster i föräldrahemmet. Systern hade varit piga i hela sitt liv. När hon fick sin första pension, garanterat minstapension, så kände hon sig rik. Bland det första hon gjorde var att köpa en kristallkrona. Deras hem var ett vanligt svenskt torp men en liten tillhörande ladugård och en svinstia/garage. Det låg på en höjd med 50-100 meter ner till vattnet längs en sluttning. Deras gård gick för ca 4 miljoner omkring år 2000. De var alltså dräng och piga och hade jobbat för småpengar hela livet men bodde på ett ställe som förr var ett enkelt boende men som dagens samhälle värderade som extremt värdefullt.
Citat:
Var sexuella övergrepp och aga mot anställda verkligen ett utbrett fenomen eller är det i stil med upplysningstiden och medeltiden, där man i den förra försöker måla upp en skitig bild av de som levde under medeltiden för att distansera sig från dessa ungefär som att "vi är så mycket bättre"? Naturligtvis var det hårt, men det var ju hårt för alla. I Sverige har vi inte haft så där förskräckligt stor skillnad mellan hög och låg. Jag vet att jag läste för några år sedan om livet på storgods och drängar och många hade mer än drägliga förhållanden. En godsägare i Sörmland nämndes som behandlade sina drängar illa men som jag uppfattade det stod det beteendet ut vilket indikerades i framför allt på det sättet man valde att skriva om det. Samma sak innan anställda fick det anställningsskydd man har idag. Man hade större lojalitet mellan arbetare och företagare förr i tiden och den företagare som misskötte sig fick stå med skammen i samhället. Man var ju inte lika rörlig och flyktig då som nu så var man en dålig människa så visste alla om det. Jag har kvar kontraktet från när huset jag bor i byggdes i början av förra århundradet. Där förbinder sig byggmästaren att hålla sig med nykter personal. Var det anställda som kom berusade till jobbet så är det kanske inte mer än rätt att man blev av med jobbet.
Citat:
Det fanns ungefär 400 000 bilar i Sverige i början av 50-talet och i slutet av 40-talet fanns det ännu färre bilar så det var knappast den trafik vi är vana vid nuförtiden som beskrivs.
På 40-, 50-talet och även 60-talet kunde tillvaron vara ganska gammaldags. Särskilt om man bodde i en by på landet.
På 40-, 50-talet och även 60-talet kunde tillvaron vara ganska gammaldags. Särskilt om man bodde i en by på landet.
När jag växte upp på 70-talet så hade vi det ju såklart modernt i stan men när vi var på landet så hade vi mer gemensamt med Emil och Saltkråkan än stadslivet. Vi kunde som barn fritt ströva i skogen och på ängar, meta abborrar, leta kattungar, mata grisarna, ge kalvarna mjölk. Ibland bredde vi mackor och så stack vi barn ut med båten och kunde vara ute på öarna och bada en hel dag. Som sjuåring bar man kniv varje dag på landet. Ibland gick vi upp kl. 5 för att ge oss ut och fiska. Våra föräldrar släppte iväg oss. Jag gick lika gärna på utedass som på wc i huset. Idag skulle du nog inte ens få in mig på ett utedass, men då var det inget konstigt. Livet på landet nära naturen är ett fantastiskt härligt liv.
Läs resten själva!