2022-04-10, 21:49
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Känner att man kanske inte får ett miljonlån om man har extremt dålig koll på sin ekonomi.

Nä det är klart men ville bara komma med en infallsvinkel som inte hade lyfts fram.

Hittade detta ang nekande i bostadsrättföreningen https://lawline.se/answers/maste-kop...kar-medlemskap
Citera
2022-04-10, 22:03
Medlem
Ta nått bra lån. Inga skitlån. Topplån ska de va👍
Citera
2022-04-10, 22:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krisiparis
Enda sättet jag ser att komma undan är att få banken att dra sig undan och ej belåna mig, vilket inte borde vara omöjligt om man ringer in o är orolig över tex kommande långtids sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Moraliskt fel gentemot säljaren men fullt genomförbart? Börjar närma sig slutgiltiga nu i maj

Nej, det är ingen framkomlig väg. I köpeavtalet du har skrivit på står det att du ska ha finansieringen klar. Även om banken skulle neka dig är det alltså ingen ursäkt, utan du blir skadeståndsskyldig mot säljaren och det kommer att bli snuskigt dyrt även i de bästa av världar. Har du inte själv lagt till några undantagsklausuler är det enda som kan göra köpet ogiltigt att du nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen.

Två alternativ:

1. Gör/säg något som får styrelsen att neka dig medlemskap. Vad det skulle vara vet jag inte. Sanningen kanske?
2. Sälj bostaden med en gång och hoppas att du åtminstone får pengarna tillbaka.
Citera
2022-04-10, 22:15
Medlem
Citat:
Vann budgivning på en lägenhet för 1-2 månader sedan och har betalat handpenningen men ej skickat in alla papper osv till banken där jag har lånelöfte.

Har nu lite smått panik då räntorna börjar dra iväg o känner egentligen för att skita i köpes o istället hyra lägenhet för halva summan bostadsrätten skulle kosta mig.

Enda sättet jag ser att komma undan är att få banken att dra sig undan och ej belåna mig, vilket inte borde vara omöjligt om man ringer in o är orolig över tex kommande långtids sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Moraliskt fel gentemot säljaren men fullt genomförbart? Börjar närma sig slutgiltiga nu i maj
genomför köpet och sälj sedan direkt.
Är enklast och bäst för alla parter.
Ja, jag talar av egen erfarenhet.
Citera
2022-04-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Även om banken skulle neka dig är det alltså ingen ursäkt...
När jag köpte min lägenhet fråga mäklaren flera gånger, är du säker på att du har råd när jag budade.

Man ska nog inte gå bakfull och sunkig på visning.

Till ts. Ta upp det hela med mäklaren. Säg som det är.
Citera
2022-04-10, 22:53
Medlem
Din handpenning ryker oavsett, lagen är jäkligt hård just där för när du lagt handpenningen kan säljaren i sin tur redan lagt bud på ny bostad och har således hamnat i låsläge om du drar dig ur.
Möjligt skadestånd kan de även få och du får betala domsyolskoatnader och allt… så väldigt dålig affär om du väljer att avbryta.

Mäklsre/jurister säger att det mest fördelaktiga är att fullfölja köpet och sedan sälja omedelbart. Mycket billigare i slutänden.

Mvh
Citera
2022-04-10, 22:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Till ts. Ta upp det hela med mäklaren. Säg som det är.

Jag tror det bästa TS kan hoppas på är att mäklaren sänker sitt arvode något om han/hon får uppdraget att sälja exakt samma bostad igen på kort varsel eftersom delar av jobbet redan är gjort (kanske går det att be säljarna om att få använda deras bilder i TS annons t.ex.). På något annat sätt kan inte mäklaren hjälpa TS.
Citera
2022-04-10, 23:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Som sagt... Köp bostaden enligt plan men försök förhandla ett lågt arvode för att sälja den vidare med samma mäklare.

Du har ändå ett bra utgångsläge för att sälja bostaden då du inte behöver flytta någonstans. Du kan vänta länge på att få samma bud eller mer än vad du själv gav. Flexibilitet och tidshorisont är av jättestor vikt för att få så bra betalt som möjligt på bostadsmarknaden.
Citera
2022-04-11, 00:02
Medlem
Citat:
Vann budgivning på en lägenhet för 1-2 månader sedan och har betalat handpenningen men ej skickat in alla papper osv till banken där jag har lånelöfte.

Har nu lite smått panik då räntorna börjar dra iväg o känner egentligen för att skita i köpes o istället hyra lägenhet för halva summan bostadsrätten skulle kosta mig.

Man måste vara bra tappad bakom en grisbil om man inte sett att räntorna varit på väg uppåt. Har du inte räknat på att ha någon som helst buffert när det gäller boendekostnaden?

Sen är det ju inte banken som "belånar dig".
Du belånar din bostad hos banken.
Citera
2022-04-11, 22:40
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Trodde du att räntan aldrig skulle höjas igen eller vad är det frågan om? Det vet väl alla att det är absolut sämst att köpa en bostad nu?
Citera
2022-06-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Trodde du att räntan aldrig skulle höjas igen eller vad är det frågan om? Det vet väl alla att det är absolut sämst att köpa en bostad nu?

Vill inte tagga TS, säkert bekymmersamt hur den än gjorde. Idag är ju läget på bostadsmarknaden 🤨
Vad tror ni i tråden att personen gjorde?
Citera
2022-06-02, 14:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Om inget är påskrivet så behöver man inte gå så långt.

Har han betalat handpenning som han påstår så är det nog påskrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in