Vann budgivning på en lägenhet för 1-2 månader sedan och har betalat handpenningen men ej skickat in alla papper osv till banken där jag har lånelöfte.
Har nu lite smått panik då räntorna börjar dra iväg o känner egentligen för att skita i köpes o istället hyra lägenhet för halva summan bostadsrätten skulle kosta mig.
Enda sättet jag ser att komma undan är att få banken att dra sig undan och ej belåna mig, vilket inte borde vara omöjligt om man ringer in o är orolig över tex kommande långtids sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Moraliskt fel gentemot säljaren men fullt genomförbart? Börjar närma sig slutgiltiga nu i maj
Vann budgivning på en lägenhet för 1-2 månader sedan och har betalat handpenningen men ej skickat in alla papper osv till banken där jag har lånelöfte.
Har nu lite smått panik då räntorna börjar dra iväg o känner egentligen för att skita i köpes o istället hyra lägenhet för halva summan bostadsrätten skulle kosta mig.
Enda sättet jag ser att komma undan är att få banken att dra sig undan och ej belåna mig, vilket inte borde vara omöjligt om man ringer in o är orolig över tex kommande långtids sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Moraliskt fel gentemot säljaren men fullt genomförbart? Börjar närma sig slutgiltiga nu i maj
Man kan faktiskt googla på "ångra bostadsköp". Men det visste du tydligen inte.
Citat:
Ångra ett bostadsköp
En bostadsaffär är inte juridiskt bindande förrän du har skrivit på ett kontrakt. Både köpare och säljare har alltså rätt att ångra sig innan kontraktet är påskrivet. Men när både köpare och säljare har skrivit på kontraktet är bostadsaffären juridiskt bindande.
Visst är det där internätet spännande. Vad mad man kan finna där!
Du kan häva bostadsaffären om du ångrar ditt bostadsköp efter att ni har skrivit kontrakt och hela bostadsaffären är genomförd. Men om du häver köpet kommer du att bli ersättningsskyldig till säljaren. Det kan bli väldigt dyrt eftersom du måste betala alla kostnader som tillkommer när säljaren ska genomföra en ny försäljning av bostaden.
Om bostaden dessutom säljs för ett lägre pris än vad du köpte den för kan du bli skyldig att betala mellanskillnaden.
Ta ett blankolån och det ändrar dina förutsättningar, då nekar de.
Har du en paragraf om att du kan dra dig ur ifall banken nekar lån? Hur ser den paragrafen ut?
Det stämmer inte att säljaren kan ta villet pris som helst. Om du drar dig ur får du betala ett nytt mäklararvode (ca 50t kr) plus mellanskillnaden till nästa bud
Men säljaren måste försöka minimera sin skada så de ska försöka få ett så bra bud som möjligt. Du kan också åka på att betala ränta på deras eventuella överbryggningslån. Och om du börjar bråka så kan de dra det till Tingsrätten där du riskerar att behöva betala både deras och dina advokatkostnader.
Allt som allt så blir det förmodligen billigast för dig om du ser till att fixa ett lån med rörlig ränta, genomför köpet, och sedan säljer lägenheten själv så snabbt som möjligt. I och med att du får betala ett mäklararvode oavsett hur du gör så kan du lika gärna driva processen själv, det bör bli billigast och minst trubbel.
Eftersom du måste bli godkänd i bostadsrätt föreningen får att få köpa den så är det nog ända sättet att ev få tillbaka handpenningen. Blir du inte godkänd tror jag att du får handpenningen (benämning på TROR).
Iövrigt så är handpenningen iprincip körd även om du väljer att inte skriva på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!