• 1
  • 2
2022-04-10, 05:20
Medlem
Som rubriken lyder,

Hur funkar egentligen SLs QR koder när man köpt en biljett på luren? Läst att de använder Aztec koder, men vet inte vad det innebär.

Exempelvis testade jag att skärmdela min mobiltelefon, och blippa med en annan, men kunde ej blippa biljett. Apple Pay öppnas då upp, samtidigt kan jag blippa med den ursprungliga mobiltelefonen.

Någon som är mer insatt på hur man kan lösa så att det går att blippa med en annan telefon? (UTBILDNINGSSYFTE)
Citera
2022-04-10, 05:53
Bannlyst
Biljetten byter utseende. Prövade själv att skärmdump och sedan blippa med skärmdumpen, och det gick. Vanliga QR code kan innehålla upp till 8192 tecken. Skulle gissa att SL QR kode innehåller en tidskod, som dessutom byts hela tiden. Du kan nog max ha en 10 sekunde för gamla skärmdump att blippa med.
Citera
2022-04-10, 07:59
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Så en del av koden är en tidstämpel?

Hur läser man av vad som betyder vad i koden?
Citera
2022-04-10, 08:19
Medlem
Du kan inte läsa av vad som betyder vad efter som det mest troligt är krypterat.
Citera
2022-04-10, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye

Det gör du antaligen inte.
Citera
2022-04-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye

Det är ju bara en stor datablob vad som finns där kan du ju inte veta. Några delar är nog standard enligt BoB som jag antar att SL använder i sitt nya system för att biljettscannern ska veta vem som ställt ut biljetten och vilken valideringsservice som kan validera den.

BoB:
https://samtrafiken.se/tjanster/forvaltning-standards/
Citera
2022-04-10, 14:11
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilDolt
Som rubriken lyder,

Hur funkar egentligen SLs QR koder när man köpt en biljett på luren? Läst att de använder Aztec koder, men vet inte vad det innebär.

Exempelvis testade jag att skärmdela min mobiltelefon, och blippa med en annan, men kunde ej blippa biljett. Apple Pay öppnas då upp, samtidigt kan jag blippa med den ursprungliga mobiltelefonen.

Någon som är mer insatt på hur man kan lösa så att det går att blippa med en annan telefon? (UTBILDNINGSSYFTE)

Vad är SL i detta sammanhang?
Citera
2022-04-10, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
Vad är SL i detta sammanhang?
Stockholms Linjetrafik antar jag.

När inget annat anges så utgå ifrån att det är en stockholmare som postar.
Citera
2022-04-10, 15:29
Medlem
Grejen är ju att en skärmdelning visar den exakta QR koden, när den ändras så visas det med nån sekunds försening. Ändå går det inte att blippa koden med den andra mobiltelefonen. Apple Pay öppnas upp av någon anledning. Vill förstå mig på hur det händer.

Har dom liksom en spärr så att Apple Pay inte ska kunna öppnas på mobiltelefonen som biljetten köptes på?
Citera
2022-04-10, 23:09
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilDolt
Grejen är ju att en skärmdelning visar den exakta QR koden, när den ändras så visas det med nån sekunds försening. Ändå går det inte att blippa koden med den andra mobiltelefonen. Apple Pay öppnas upp av någon anledning. Vill förstå mig på hur det händer.

Har dom liksom en spärr så att Apple Pay inte ska kunna öppnas på mobiltelefonen som biljetten köptes på?
Jag har ingen insikt i hur den här applikationen faktiskt är byggd, men det är fullt möjligt att se till att den kod som genereras på en telefon bara är giltig på just den telefonen.
Citera
2022-04-10, 23:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Jag har ingen insikt i hur den här applikationen faktiskt är byggd, men det är fullt möjligt att se till att den kod som genereras på en telefon bara är giltig på just den telefonen.
Hur då?
Jag förstår tidsaspekten, att bilden ändrar sig hela tiden och att det enbart är den senaste bilden som är giltig kod. Jag förstår också att SL lätt kan hindra att en QR-kod används samtidigt på två olika ställen.
Därmed är väl den praktiska betydelsen av att "dela" kod för snåljåpar i praktiken död.

Dock förstår jag inte om man nu skulle vilja dela en QR-kod med en annan, utan att använda den själv, varför skulle inte det funka? Är det någon geotagg som är inbakad i QR:n? Men man kan väl stänga av tillgängligheten för detta och jag tror QR-koden funkar ändå.
Senast redigerad av Enterprise 2022-04-10 kl. 23:18.
Citera
2022-04-10, 23:40
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur då?
Jag förstår tidsaspekten, att bilden ändrar sig hela tiden och att det enbart är den senaste bilden som är giltig kod. Jag förstår också att SL lätt kan hindra att en QR-kod används samtidigt på två olika ställen.
Därmed är väl den praktiska betydelsen av att "dela" kod för snåljåpar i praktiken död.

Dock förstår jag inte om man nu skulle vilja dela en QR-kod med en annan, utan att använda den själv, varför skulle inte det funka? Är det någon geotagg som är inbakad i QR:n? Men man kan väl stänga av tillgängligheten för detta och jag tror QR-koden funkar ändå.
Till exempel skulle de kunna koppla biljetten till den MAC-adress som faktiskt köpte den. Det vill säga det unika ID som nätverkskortet på din telefon har skickat till leverantören.

Jag vill betona att jag har ingen aning om detta är hur det faktiskt används, bara att det är fullt möjligt att implementera det så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in