2022-04-09, 21:41
Medlem
slaskarns avatar
Kolla in varusteleka.com, en finsk surplus-handel, deras särmä annorak är helt outstanding! Aldrig haft en så skön skaljacka innan. Grym hållbarhet också till halva priset av vad en fjällräven kostar.

Ett tips är deras outdoor-byxor i samma serie, riktigt nöjd med mina.
Citera
2022-04-09, 21:44
Medlem
fittas avatar
Jag vet vad du menar TS men det är svårt att hitta den typen av väv bland andra märken. Om jag var du skulle jag spara ihop slantarna och köpa den från Fjällräven som du vill ha. Troligtvis kan du ha den resten av ditt liv.

Det enda märket jag vet som använt en liknande väv på endel av sina jackor är Klättermusen, men priset är detsamma eller ännu dyrare.
Citera
2022-04-09, 22:54
Medlem
Bomull/polyester är vanligt på arbetskläder och militärkläder. Mina vandringsbyxor under många år är köpta på Jula för en spottstyver.
Citera
2022-04-09, 23:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hej

Jag gillar Fjällrävens jackor som är typ ofodrade skaljackor av någon ganska grov väv (bomull/polyster tror jag). Men vissa modeller är ganska dyra. Undrar om det finns något billigare alternativ av liknande modeller och kvalitet. Har aldrig riktigt gillat sådana där tunna prassliga Gore-tex grejor.

Det du söker är "vaxade" jackor eller som vi kallar det för oljerock/vaxjackor. Grövre canvastyg som är impregnerade.
Engelska blir det väl waxed/wax jackets eölee camvas jackets
Citera
2022-04-09, 23:51
Medlem
varfors avatar
Två lagers goretex är oprassliga, om tyget är oprassligt. Trelagers tenderar att prassla.
Nu är mitt nästa förslag inte billigare, tvärt om... Men förutom goretex så skulle jag säga Klättermusen om jag ska ha skal.
Citera
2022-04-10, 00:13
Medlem
Jag har tidigare haft en drös jackor, typ The north face/didrikson i 1000-3000kr klassen som varit helt ok men de slits hyffsat snabbt med åren

Har nu en fjällräven Skogsö padded jacka för 3600kr och det är en helt annan nivå av jacka jämfört med de tidigare jag haft. Tunn och väger näst intill ingenting, kan utan problem gå med enbart t-shirt under när det är -10c och att gå i varmare temperaturer typ +10 har inte varit för varmt heller. Väldigt hög kvalitetskänsla när man har på sig den.

Om det finns något i samma prisklass som är bättre eller snarlikt så har jag inte stött på det än.
Citera
2022-04-10, 00:27
Medlem
Panzeradlers avatar
Garphyttan?

https://www.garphyttan.com/?gclid=Cj...RoCTEoQAvD_BwE
Citera
2022-04-10, 00:59
Medlem
Så vadå om de är dyra?
Du vill väl ha kvalitet?

Fjällrävens produkter är fria från fluorkarboner (PFAS).
Du vill inte ha kläder som är impregnerade med PFAS.
Gore-tex innehåller PFAS så vitt jag vet.

Vissa fluorkarboner är cancerframkallande och PFAS bryts inte ned i naturen under överskådlig tid.
Köp en jacka som inte ger dig cancer eller dödar naturen.

Det finns en hel radda med förkortningar när de gäller fluorkarboner.
Citera
2022-04-10, 06:40
Medlem
Stackars ts. Satan vilka värdelösa svar.

Här kommer bättre.

https://itaboutdoor.se/17-jackor

https://www.engelsons.se/klader/jackor-vastar
Citera
2022-04-10, 08:54
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hej

Jag gillar Fjällrävens jackor som är typ ofodrade skaljackor av någon ganska grov väv (bomull/polyster tror jag). Men vissa modeller är ganska dyra. Undrar om det finns något billigare alternativ av liknande modeller och kvalitet. Har aldrig riktigt gillat sådana där tunna prassliga Gore-tex grejor.
Du bör utgå från vad jackan ska användas till. Behöver du bra vattentäthet och/eller bra ventilationsförmåga? Själv är jag sugen på Jones Peak Bagger 20k/40k tills nästa snowboardsäsong. Jackans användningsområde är typ att traska i djupsnö upp för berg så ventilationsförmågan är på topp samtidigt som den är av flexibelt och lätt material.
Citera
2022-04-10, 09:55
Medlem
Isnatts avatar
Pinewood tycker jag är bra. Har haft min väst i 3 år nu tror jag och den är fortfarande fin.
Chevalier köper jag byxor från, sköna och hållbara.

Obs, jag använder kläderna till vardags och hemma på tomten, lever inte ramboliv.
Citera
2022-04-10, 11:07
Medlem
jag gillar Didriksons jackor har 2 rejäla vinterjackor ock 2 vår/höstjackor inköpta på tradera för 2-3 hundra styck, smart med löstagbart foder

har haft pinewood jackor förut men verkar vara problem med blixtlåset på de ,fastnar i fodret
däremot gillar jag deras byxor har ett flertal ock även shorts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in