Jag har problem med utslag på huden som uppstår tillfälligt efter träning, särskilt då jag kört hård konditionsträning såsom HIIT.
Utslagen ser ut som om huden är lätt irriterad och bildar små knottror. De kliar lätt och brukar försvinna efter någon timme. Jag tror mig se ett mönster i och med att de brukar uppstå på de delar av kroppen där jag ännu har fettdepåer kvar, t. ex. på bröstet. På mina ben och armar där jag numera är helt "lean" uppstår utslagen aldrig, men jag kände av dem även där tidigare.
En tränare sa till mig att dessa utslag har med förhöjd metabolism att göra och att de är helt ofarliga, men jag vet inte om han snackade skit eller ej.
Jag vill gärna gå till botten med detta. Vet någon? Stort tack på förhand.
Testa att smörja in området i fråga med två olika läkemedel vid två olika tillfällen.
Börja med receptfritt antiinflammatoriskt (Voltaren gel) 30 min innan träning och se om det hjälper. Gör det ingen skillnad så testa hydrokortison (receptfri salva) ca 30 min innan träning. Om du inte upplever symtomen efteråt som du beskriver så är det ingen fara om det inte orsakar obehag.
Upplever du fortfarande symtom trots dessa så måste du uppsöka vårdcentral. Tråden är ju öppen så du får återkomma med mer info. Är det endast vid högintensiv träning som detta händer?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!