2022-04-08, 21:51
Medlem
Alla fiser. Rapar och fisar har i princip inget med varandra att göra. Rapar kommer av att luft kommer ut ur magsäcken. Fisar kommer av den gas som bildas i tarmarna när matrester bryts ner. En fis går aldrig ”bakåt” - dvs tillbaka i tarmen till magsäcken så att man kan rapa den.
Citera
2022-04-08, 21:58
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad äter ni i så fall?

Är det mest kolhydrater, protein? Håller ni er till fisk? Kör ni bara kött? Äter ni enbart en måltid om dagen? Dricker ni mycket vatten eller lite? Avhåller ni er från kaffe? Är det klassikern bruna bönor som ni skippar?

Har det kanske inte med maten att göra? Sover ni bra? Fysiskt eller ej fysiskt arbete? Ångestfria? God mental hygien?

Ni som inte fiser hur bär ni er åt? Är det goda gener eller tur eller har ni en utarbetad modell? Tänker ni på att minimera fisandet eller sker det automatiskt utan att ni tänker på det?
Martina Johansson skriver i sin bok Keto : den kompletta boken om ketogen kost att man bör se det som ett problem om man fiser och att man aldrig mer, om man nu gjort det tidigare, behöver släppa väder om man följer hennes riktlinjer för matintag och hälsa.

https://www.adlibris.com/se/bok/keto...9789179857660?
Citera
2022-04-08, 22:01
Medlem
che3s avatar
Citat:
Vad äter ni i så fall?

Är det mest kolhydrater, protein? Håller ni er till fisk? Kör ni bara kött? Äter ni enbart en måltid om dagen? Dricker ni mycket vatten eller lite? Avhåller ni er från kaffe? Är det klassikern bruna bönor som ni skippar?

Har det kanske inte med maten att göra? Sover ni bra? Fysiskt eller ej fysiskt arbete? Ångestfria? God mental hygien?

Ni som inte fiser hur bär ni er åt? Är det goda gener eller tur eller har ni en utarbetad modell? Tänker ni på att minimera fisandet eller sker det automatiskt utan att ni tänker på det?

Ja det finns det drottningen kungen och moderatorer här å FB fiser aldrig de nöjer sig med att rapa skit
Citera
2022-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Vad äter ni i så fall?

Vissa livsmedel orsakat i högre utsträckning att man fiser. Exempelvis Vitkål. I vitkålen finns vissa kolhydrater som är svåra för kroppen att ta upp.
Vanligtvis finns det inga kolhydrater kvar i födan när den har passerat tunntarmen och kommer ut i tjocktarmen.
Det innebär att den naturliga tarmfloran är något svält född.
Om man då äter något som innehåller en massa kolhydrater som kroppen ej klarar att bryta ned och ta upp i tunntarmen, utan går vidare till tjocktarmen, så kommer det ge ett näringstillskott till tarmfloran som då börjar producera en massa mer gas än vanligt.
Så genom att undvika vissa svårsmälta livsmedel går det att minska risken för överdriven gasproduktion (obs, svårsmält i detta fallet har inget med fiberinnehåll att göra).
Citera
2022-04-08, 23:35
Medlem
Magbakterierna jobbar dygnet runt=
Alla fiserdygnet runt
Citera
2022-04-09, 00:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Folk som aldrig äter fiber och kolhydrater fiser sällan. Jag fiser kanske högst 1 gång om dagen/ibland aldrig och jag äter väldigt lite fiber. Det enda sockret jag får i mig är i form av laktos från mjölk. Hade jag inte druckit mjölk så hade jag nog aldrig fisigt.

Dom som fiser mest är helt enkelt folk som äter en fiberrik kost med mycket kolhydrater AKA veganer, men även vanliga SAD-dieters.
Citera
2022-04-09, 01:34
Medlem
irrelevants avatar
Har märkt under de perioder jag kört mer eller mindre hård low carb diet att jag fiser avsevärt mycket mindre. Så fort öl och bröd och ris är tillbaka på menyn så börjar det konstanta bubblandet i magen igen. Lägger långa brakare hela dagen. Får även gå och baja oftare och mindre kvantitet per gång. Tycker det där med vitkål, bönor, lök osv och att man skulle bli extra fisnödig av det mest verkar vara urban legends, allting på att det är högt intag av kolhydrater som är mest gasbildande. Känns instinktivt som att man enbart borde äta kött och grönsaker, men lätt att slinka tillbaka...
Citera
2022-04-09, 01:35
Medlem
Jag fiser extremt sällan. Typ 2 dagar i månaden märker jag av det. Jag äter mycket fett och kolhydrater. Inte så mycket fullkorn.
Citera
2022-04-09, 01:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Vill minnas att någon berättade att hans far led av enorma magsmärtor då han inte kunde fisa så tror att visa lider av det. Det allvarligt symtom.

Testa att äta pannbiff med stekt lök till lunch, och sedan ha ett viktigt möte med "höjdare" på eftermiddagen! Magen blåses upp och blir en gasfylld farkost!

Alla lider givetvis av flatulens. Undantag möjligen för personer som ligger på IVA och får sin näring via dropp. Dvs. mag-tarmkanalen är avstängd/tömd/inte i bruk.
Citera
2022-04-09, 04:00
Medlem
Pizdecs avatar
Det finns inte människor som inte fiser/pruttar osv.
Om nån påstår sig inte fisa, kan du helt enkelt vänta till denna har somnat, då kommer pruttarna fram.
Citera
2022-04-09, 04:13
Bannlyst
Citat:
Vad äter ni i så fall?

ju mer skräp du stoppar i dig ju mer fiser du. Ju mindre skräp desto mindre fiser du och desto mindre luktar fisarna. äter du dessutom bara 1 gång om dagen lär du fisa ännu mindre.
Citera
2022-04-09, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Folk som aldrig äter fiber och kolhydrater fiser sällan. Jag fiser kanske högst 1 gång om dagen/ibland aldrig och jag äter väldigt lite fiber. Det enda sockret jag får i mig är i form av laktos från mjölk. Hade jag inte druckit mjölk så hade jag nog aldrig fisigt.

Dom som fiser mest är helt enkelt folk som äter en fiberrik kost med mycket kolhydrater AKA veganer, men även vanliga SAD-dieters.

Så du äter inte frukt?

Även om man fiser av frukt pga sockret/fibrerna gör frukten så att fisarna knappt luktar nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in