Är det mest kolhydrater, protein? Håller ni er till fisk? Kör ni bara kött? Äter ni enbart en måltid om dagen? Dricker ni mycket vatten eller lite? Avhåller ni er från kaffe? Är det klassikern bruna bönor som ni skippar?
Har det kanske inte med maten att göra? Sover ni bra? Fysiskt eller ej fysiskt arbete? Ångestfria? God mental hygien?
Ni som inte fiser hur bär ni er åt? Är det goda gener eller tur eller har ni en utarbetad modell? Tänker ni på att minimera fisandet eller sker det automatiskt utan att ni tänker på det?
Nej det gör det inte utom möjligen i extremfall där ändtarmen är bortplockad eller liknande, p.g.a medicinskt motiverade ingrepp. Vi kan ibland fisa omedvetet, d.v.s vi märker inte av fisarna (de kan vara små exempelvis) och vidare så fiser alla när de bajsar.
Vi människor släpper ut ungefär 1,5 liter gas om dagen så det är ganska osannolikt att någon aldrig fiser.
Det är nog väldigt individuellt. När jag var yngre fes jag nog betydligt mer. Kunde periodvis lägga av många ihållande brakare per dygn inte sällan när jag låg i sängen.
Nej det gör det inte utom möjligen i extremfall där ändtarmen är bortplockad eller liknande, p.g.a medicinskt motiverade ingrepp. Vi kan ibland fisa omedvetet, d.v.s vi märker inte av fisarna (de kan vara små exempelvis) och vidare så fiser alla när de bajsar.
Att fisa på toaletten känns helt okej. Och om ändtarmen är bortplockad så kanske inte avsaknaden av fis är det man främst tänker på.
Efter jag fick Antibiotika i flera veckor så förlorade jag förmågan att faktiskt fisa, magen var stendöd, men den arbetade mycket på samma gång och bajsade väldigt löst, efter jag ätit mycket mjöksyretabletter, ägg, lök, ärtsoppa mm och säkerligen fått i mig någon form av avföring ifrån opastöriserade mjölk ostar så kom magen igång igen, tog kanske 1 år, nu fisar jag hela tiden xD
Vet någon om man kan förebygga det på något sätt? Exempelvis om enskild sitter på möte och absolut inte får lägga en men inte kan hålla sig? Någon med erfarenheter av tabletter eller medel som funkar? Vad skulle du säga skulle vara effektivt och ta innan mötet?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!