2022-04-08, 16:53
Medlem
Hej, kortfattat, TROR jag råkat ut för boot sector virus. Har läst och försökt förstå mig på loggar på telefonerna etc. Haft intrång i nätverket dessutom så telefonerna har blivit.. upptäckte att telefonerna började bli sega så installera ett antivirus för att se vilka sparkar har osv och såg att det fanns appar jag ej kan se eller har installerat på en android telefon. Sen börja jag öppna Iphonen och kolla app analys och ande loggarna och upptäckte ett jävla massa skit. Google firebase remote controll m.m kan gå in mer detaljerat om nån snäll person har lust att försöka hjälpa mig få ordning på telefonerna och mina två laptops. Så jag kan få igång ett nätverk igen…

Till och börja med så måste jag väl skapa ett slutet nätverk? Hur gör jag det? Skapa en virtuell maskin?

Kör avast antivirus prem på en laptop som ej var varit uppkopplad mot mitt nätverk när allt hände. Och har ej satt upp ett nytt..

Har massvis med mer info men det här är väl en början.. Kan ej boota om telefonerna t.ex ( Android ) verkar som dem är i peogrammering läge, om jag kollar hard reset och loggarna så är dem överskrivna med ett annat os…

Tack på förhand. Kanske posta fel forum..
Citera
2022-04-08, 20:13
Bannlyst
Låte rörigt! Du skriver i Windows forum, att du fått bootsektor virus. Har du fått bootsektor virus på Windows eller Android?
Citera
2022-04-08, 20:20
Medlem
Till din Androidmobil testa NetGuard - no-root firewall, då kan du se alla anslutningar samt blockera dessa
Citera
2022-04-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Låte rörigt! Du skriver i Windows forum, att du fått bootsektor virus. Har du fått bootsektor virus på Windows eller Android?
Tro mig, det är rörigt. Förstår mig inte på hur det gått till. Alla telefoner verkar vara synkade till en datorerna jag har om jag läser loggarna. En avstängd iPhone får fortfarande loggar om att den startar och preload visa packs från en win mappen, mer än så har jag inte lyckats med. Har rensat diskarna men verkar inte hjälpa. Så är väl både Windows och telefon hjälp som jag behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Till din Androidmobil testa NetGuard - no-root firewall, då kan du se alla anslutningar samt blockera dessa

Ok tack ska testa, men vågar inte koppla upp dem mot något nätverk ( dock har dem mottagning även fast dem inte har sim och allt är av. ) som sa sa ovan, någon verkar ha tagit över telefonerna och rootat dem och har googlemanager och kan styra dem. Hitta även ett eSim som inte var mitt och tillhörde inte min operatör. Så måste på något sätt på ett säkert sätt kunna öppna eller koppla upp telefonerna mot en dator eller nätverk utan att det drabbar enheten/nätverket..

Så kanske ska skrivs på Nätverks säkerhet? Men det rör sig iofs om allt.. Windows,Android,IPhone och nätverk. Alla enheter som varit uppkopplade mot min router har blivit infekterade, man kan som sagt läsa i loggen att den preload configs från en Windows maskin, remote controll program osv kan skriva mycket mer.. Som sagt vill ha hjälp att öppna dessa enheter på ett säkert sätt samt hur jag verkligen städar upp datorn till 100%. Kör DBAN sen installerar win10 ( men då verkar det som att dessa preconfigs finns där ) så därför jag antar att det är boot sector virus. Så ska försöka låta Bitdefendef rescue kolla en dator som varit uppkopplad mot nätverket. Blir galen, förstår inte hur det går till, har ju inte något internet igång? Endå lyckas personen styra t.ex android telefonerna?

Skriver en bok känns det som. Skicka gärna PM om du har en lösning.. eller vill veta lite djupare. .. tack.
Citera
2022-04-09, 07:06
Medlem
När du läser loggarna säger du, var ser du dessa loggar?
Kan du visa skärmdump eller kopiera och klistra in en del av en log som du tycker är konstig här?

Du hittade eSim som du tog bort, då kan (om det nu stämmer) ingen utomstående längre ansluta och kontrollera dina mobiler där du tog bort eSim
Senast redigerad av daTkonshens 2022-04-09 kl. 07:13.
Citera
2022-04-09, 09:03
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in