2022-04-08, 10:18
Medlem
Hej!
Jag funderar på att flytta upp till Stockholm och undrar lite vad redovisningsekonomer tjänar på ett ungefär. Jag har yrkesutbildning inom redovisning och har arbetat 4 år på ett av the big 4 firmorna. Lön i Skåne är rätt mycket lägre än i Stockholm så jag är lite osäker vad man kan begära i Sthlm.
Finns det några ekonomer som har liknande utb/erfarenhet som mig som kan berätta vad de tjänar? Kvittar om det är byrå eller ekonomi avd.
Citera
2022-04-09, 17:18
Medlem
Vad tjänar du i skåne?
Jag har jobbat inom "redovising" i 3 år snart. I och med att mitt bolag är väldigt litet och "nytt" så är det självklart mer än ren redovisning jag sysslat med. Ansvar för inkassohantering och hela vårt redovisningssystem skulle man säga. Jag gör 25-29 000 kr i månaden.

Jag tror att jag blir svindlad men undrar vilken nästa steg man gör, är det financial controlling månne?
Citera
2022-04-09, 17:22
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglyVirgin
Jag gör 25-29 000 kr i månaden.

Jag tror att jag blir svindlad men undrar vilken nästa steg man gör, är det financial controlling månne?

OK, tydligen samma lönespann som oss kontorsvaktmästare.
Citera
2022-04-09, 18:00
Medlem
Citat:
Vad tjänar du i skåne?
Jag har jobbat inom "redovising" i 3 år snart. I och med att mitt bolag är väldigt litet och "nytt" så är det självklart mer än ren redovisning jag sysslat med. Ansvar för inkassohantering och hela vårt redovisningssystem skulle man säga. Jag gör 25-29 000 kr i månaden.

Före eller efter skatt?

Är det före skatt så känns det brutalt lågt.
Citera
2022-04-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Före eller efter skatt?

Är det före skatt så känns det brutalt lågt.

Innan skatt. Jo det känns som att t.ex. även rena ekonomiassistenter som gör samma monotona ap/ar jobb idag får ut säkert mer.

Men jag tycker faktiskt inte redovisning är så kul. Jag skulle säga att under mina 3 år så har jag briljerat tekniskt sett. Har automatiserat de flesta av mina uppgifter, så visst även om jag tjänar kasst så gör jag max 2 timmar effektivt arbete per dag om vi bortser från månadsboksluten då. Finns det något it-ekonomiskt jobb inom redovisning man kan hoppa till?
Citera
2022-04-09, 18:40
Medlem
Citat:
Innan skatt. Jo det känns som att t.ex. även rena ekonomiassistenter som gör samma monotona ap/ar jobb idag får ut säkert mer.

Men jag tycker faktiskt inte redovisning är så kul. Jag skulle säga att under mina 3 år så har jag briljerat tekniskt sett. Har automatiserat de flesta av mina uppgifter, så visst även om jag tjänar kasst så gör jag max 2 timmar effektivt arbete per dag om vi bortser från månadsboksluten då. Finns det något it-ekonomiskt jobb inom redovisning man kan hoppa till?

Finns ju många jobb att söka inom ekonomi. Och det tycker jag absolut du ska göra, den lönen verkar inte något vidare.
Citera
2022-04-10, 20:36
Medlem
Citat:
Vad tjänar du i skåne?

Jag vet inte vad du menar med "redovisning"? Det låter mer som att du jobbar som ekonomiassistent?
Jag tjänar 31-32 tkr, men då har jag flertal kunder där jag sköter ekonomin samt runt 50 årskunder där man ansvarar för bokslut, årsredovisning och deklarationer. Jag är hur som helst underbetald med tanken på ansvaret och arbetsbelastningen som jobbet innebär, har dock stannat kvar av andra anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in