Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-07, 12:48
Medlem
Jag ska skicka ett stort paket till utomlands. Eftersom jag endast säljer då och då, kanske 3-5 gånger om året, så jag säljer som privatperson och inte som företag.
Nu är det så att detta paket väger nästan 30kg och postnord vägrar att ta emot det. De säger att som privatperson får man bara skicka paket under 20kg.

Har varit i kontakt med fedex och det är otroligt dyrt, skulle förlora pengar om jag skickar hos dem. DHL kunde inte skicka till mottagarens land.

Vad ska jag göra? är lite hopplös nu...
Citera
2022-04-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klarhimmel
Shiplink, UPS... Det finns väl massor varianter.
Citera
2022-04-07, 12:53
Medlem
Briasccas avatar
Och paketet går inte att dela på två antar jag? Så har jag kommit undan 20 kg-reglln. Blir förstås dyrare med två paket men billigare än FdX.
Citera
2022-04-08, 10:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik förtydligad.
/Mod
Citera
2022-04-09, 01:25
Medlem
Manissas avatar
DB SCHENKERparcel International

"Skicka paket till privatpersoner i Europa och resten av världen - direkt hem till dörren på ett smidigt, enkelt och säkert sätt."

"För mindre försändelser upp till 30 kg per kolli och max 99 kg per sändning
Maxvolym per sändning: 0,36 m3
Maxmått per kolli: Längd 2,0 m och längd plus omkrets 3,0 m
Minsta mått: Transportetikett ska i sin helhet rymmas på kollits ovansida, höjden på kollit ej får understiga 20 mm"

https://www.dbschenker.com/se-sv/pro...t/skicka-paket

Du borde ju klara dig precis där med ett kolli då
Citera
2022-04-09, 11:06
Medlem
swebarbs avatar
vad ska du skicka ens? kan du inte dela upp det i 2 mindre paket då ? det är dyrt att skicka så tunga paket oavsett så välj bara den som är billigast inte mycket att göra.. allt putins fel
Citera
2022-04-09, 17:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarhimmel
Jag ska skicka ett stort paket till utomlands. Eftersom jag endast säljer då och då, kanske 3-5 gånger om året, så jag säljer som privatperson och inte som företag.
Nu är det så att detta paket väger nästan 30kg och postnord vägrar att ta emot det. De säger att som privatperson får man bara skicka paket under 20kg.

Har varit i kontakt med fedex och det är otroligt dyrt, skulle förlora pengar om jag skickar hos dem. DHL kunde inte skicka till mottagarens land.

Varför låter du inte köparen stå för fraktkostnaden? Det är väl kutym när privatpersoner säljer saker.
Citera
2022-04-09, 20:56
Medlem
Slå en koll på Fraktjakt.se eller liknande sajt. (Vet att det är lite krångligt som privat att skicka större grejer utomlands.)
Är inte helt säker på om DPD går att boka från Sverige, annars är de flexibla med paket door to door inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in