• 1
  • 2
2022-04-06, 22:14
Medlem
Ondquists avatar
Är det någon som har hunnit lägga vantarna på en sådan än och har personlig recension att ge, till skillnad från de köpta testerna på nätet?

Den är ju rykande färsk på marknaden och har fångat mitt intresse, kanske i synnerhet vad gäller kameradelen.

Är det vettigt att köpa en sådan för en femtusing? Det är ju trots allt klart billigare än värsta flaggskeppen i Samsungs repertoar.

Är helt klart sugen på att sätta sprätt på skatteåterbäringen, men vill gärna höra bu eller bä från någon som redan varit snabb på att skaffa sig en A53.
Citera
2022-04-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Är det någon som har hunnit lägga vantarna på en sådan än och har personlig recension att ge, till skillnad från de köpta testerna på nätet?

Den är ju rykande färsk på marknaden och har fångat mitt intresse, kanske i synnerhet vad gäller kameradelen.

Är det vettigt att köpa en sådan för en femtusing? Det är ju trots allt klart billigare än värsta flaggskeppen i Samsungs repertoar.

Är helt klart sugen på att sätta sprätt på skatteåterbäringen, men vill gärna höra bu eller bä från någon som redan varit snabb på att skaffa sig en A53.
Kör på en samsung s20fe istället bättre på alla punkter för samma pris exynos processorn verkar göra att där är smålagg hela tiden kolla youtube reviews så får du en bra överblick.
Citera
2022-04-06, 22:41
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn30
Kör på en samsung s20fe istället
Tack för feedbacken! Priset på en S20 FE är dock klart över min smärtgräns, dessutom verkar ju inte kamerorna där vara i samma klass som på A53.

Jo, beprövade Qualcomm verkar ju mer förtroendeingivande än Samsungs eget Exynos 1280-jox, men nyfikenheten består ändå.

Får se om någon hoppar in här och har egen erfarenhet på gott och ont av en nyinförskaffad A53, behöver en ny lur och suger i mig alla aspekter.
Citera
2022-04-07, 03:44
Medlem
Citat:
Tack för feedbacken! Priset på en S20 FE är dock klart över min smärtgräns, dessutom verkar ju inte kamerorna där vara i samma klass som på A53.

Jo, beprövade Qualcomm verkar ju mer förtroendeingivande än Samsungs eget Exynos 1280-jox, men nyfikenheten består ändå.

Får se om någon hoppar in här och har egen erfarenhet på gott och ont av en nyinförskaffad A53, behöver en ny lur och suger i mig alla aspekter.
Inga problem! jag köpte precis en s20fe 5g från inet kostar 5290:- där nu är kalas nöjd inte kollat kamera test ännu mellan dom 2 ännu. Hade osså ögat på a53 men är super petig med lagg när man är på fb twitter instagram osv du blir nöjd med köpet du gör iallafall! ha det finast
Citera
2022-04-09, 19:47
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn30
jag köpte precis en s20fe 5g från inet kostar 5290:- där nu är kalas nöjd
Här är en översiktlig jämförelse mellan S20 FE och A53.

S20 FE är "bättre" än A35 på en del punkter utom just kameran samt batteritiden. Testaren (betald?) väljer dock A53 i slutsummeringen.

Inte alla ställen som säljer 5G-versionen av S20 FE till samma bra pris som du fick på Inet heller. Normalpriset är fortfarande runt 7.000 kr på många ställen.

Vi får se vad jag kommer hem med från butiken efter att skatteåterbäringen har bränt tillräckligt länge i fickan. ;)
Senast redigerad av Ondquist 2022-04-09 kl. 19:53.
Citera
2022-04-09, 22:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Inte alla ställen som säljer 5G-versionen av S20 FE till samma bra pris som du fick på Inet heller. Normalpriset är fortfarande runt 7.000 kr på många ställen.
Måste du inte handla från en fysisk butik så finns A53 5G att beställa för 4237kr + frakt eller S20 FE 5G för 4499kr med fri frakt så rätt stor skillnad från Inet.
Citera
2022-04-09, 22:37
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Måste du inte handla från en fysisk butik så finns A53 5G att beställa för 4237kr + frakt eller S20 FE 5G för 4499kr med fri frakt så rätt stor skillnad från Inet.
Jo, men jag föredrar Approved for Nordic-lurar så att Samsung Pay, samtal över WiFi med mera fungerar, till skillnad mot de lurar som bland annat Compu-Mail och telefonshoppen.se säljer.

"Xstra Digital Storage" som säljer under CDON vet jag inget om, men det luktar lite samma geschäft där.
Citera
2022-04-09, 23:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jo, men jag föredrar Approved for Nordic-lurar så att Samsung Pay, samtal över WiFi med mera fungerar, till skillnad mot de lurar som bland annat Compu-Mail och telefonshoppen.se säljer.

"Xstra Digital Storage" som säljer under CDON vet jag inget om, men det luktar lite samma geschäft där.
Hmm okej jag trodde att butikerna skriver om det är någon skillnad för olika funktioner för Svensk marknaden, har sett någon butik skriva att vissa saker inte fungerar i Sverige så man vet det innan köpet.
Citera
2022-04-09, 23:46
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm okej jag trodde att butikerna skriver om det är någon skillnad för olika funktioner för Svensk marknaden, har sett någon butik skriva att vissa saker inte fungerar i Sverige så man vet det innan köpet.
Ofta vet nog inte dessa "sido-importörer" själva riktigt vad som skiljer deras telefoner från de som verkligen är avsedda för svenska marknaden, de har köpt upp partier billigt från någon annan marknad och vill bara exponera sina priser jämfört med etablerade riktpriser.

Och folk köper glatt och blir sedan arga och besvikna.

Apropå "Xstra Digital Storage" på CDON så finns det intressant läsning på Trustpilot.
Citera
2022-05-10, 14:48
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Approved for Nordic
Jag köpte slutligen en A53, direkt från Samsungs svenska webshop när de i förra veckan hade kampanj så att den blev en femhundring billigare.

Inte f-n satt det någon "Approved for Nordic"-försegling på förpackningen, så man undrade lite om de hade fått något logistikproblem i lagerhållningen.

Dessbättre var den fullt "Norden-kompatibel", både Samsung Pay och Wifi-samtal funkar som tänkt, så jag känner mig trygg och forskar inte mer i det hela.

Tja, vad ska man säga om telefonen... Alla testartiklar och YT-klipp vill ju gärna jämföra med föregångaren A52S och ondgör sig över slöare processor, avsaknad av 3.5mm-uttag, ingen medföljande laddare med mera, men jag utgår från det jag de facto håller i handen:

Prissatt lite i överkant, men välfungerande i alla avseenden. Den tar utmärkta bilder, fingeravtrycksläsaren klickar aldrig så det går på nolltid att t ex identifiera sig den vägen för inloggningar, BankID etc.

5A-batteriet är kraftfullt, har till och med slagit på permenent visning av klocka på låsskärmen under vakna timmar utan märkbar dräneringsbelastning.

Förvånansvärt få bloatware-appar också, kanske ett par tre stycken ointressanta som gick att avinstallera utan problem.

Den blir bra för mina behov. Huruvida den passar för andra personer också lämnar jag därhän, men kan ju alltid ge min personliga syn om någon kommer på någon fråga där svaret inte framgår uppenbart i testerna på nätet.
Citera
2022-05-10, 14:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag köpte slutligen en A53, direkt från Samsungs svenska webshop när de i förra veckan hade kampanj så att den blev en femhundring billigare.

Inte f-n satt det någon "Approved for Nordic"-försegling på förpackningen, så man undrade lite om de hade fått något logistikproblem i lagerhållningen.

Dessbättre var den fullt "Norden-kompatibel", både Samsung Pay och Wifi-samtal funkar som tänkt, så jag känner mig trygg och forskar inte mer i det hela.

Tja, vad ska man säga om telefonen... Alla testartiklar och YT-klipp vill ju gärna jämföra med föregångaren A52S och ondgör sig över slöare processor, avsaknad av 3.5mm-uttag, ingen medföljande laddare med mera, men jag utgår från det jag de facto håller i handen:

Prissatt lite i överkant, men välfungerande i alla avseenden. Den tar utmärkta bilder, fingeravtrycksläsaren klickar aldrig så det går på nolltid att t ex identifiera sig den vägen för inloggningar, BankID etc.

5A-batteriet är kraftfullt, har till och med slagit på permenent visning av klocka på låsskärmen under vakna timmar utan märkbar dräneringsbelastning.

Förvånansvärt få bloatware-appar också, kanske ett par tre stycken ointressanta som gick att avinstallera utan problem.

Den blir bra för mina behov. Huruvida den passar för andra personer också lämnar jag därhän, men kan ju alltid ge min personliga syn om någon kommer på någon fråga där svaret inte framgår uppenbart i testerna på nätet.

Bra sammanfattning. Man kan aldrig göra felköp med en Samsung A-serie. Kanske inte de snabbaste telefonerna i mellansegmentet som finns men generellt är de stabila, pålitliga och håller bra kvalité för priset + att färgvalen för 52S och 53 är riktigt snygga.
Citera
2023-05-28, 21:48
Medlem
fellowvessels avatar
Jag gick från A10 till A54, vilket nedbyte:

ingen hörlurskontakt = undrade om jag var med på dolda kameran humor sketch men det var jag tydligen inte.

ingen laddare pga "miljö hänsyn" så den fick ett eget helfärgat emballage från post nord och beställning man åkte med bil och hämta fram å tebax....

Sen nu kanske det låter som att jag skämtar men den går inte stänga av utan ett konto/samsungs "bixby" bloat / nagware.

Jag lever på sjukersättning & lämnar aldrig tillbaka saker, den här åker i sopkorgen & aldrig mer Samsuck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in