Alltså va? Din polare har inte 5 papp att lägga på sin affärsidé som verkar hösgt suspekt, så ber om ett lån.
Till skillnad mot många andra i tråden anser jag att du bör ta både säkerhet och ränta. Säkerhet ifall din polares idee skulle skita sig. Och ränta då det är en affärsidé.
Hade det rört sig om 5 papp för att köpa mat eller reparera bilen innan löning, ingen ränta, men nu är det ju rent affärsmässigt och då blir ju du en kreditgivare i det företaget projektet och bör få kompensation. Annars är ju din polare snål.
Precis, kompisen har en affärsidé, medan TS har kapitalet.
Ni borde dela 50/50 på vinsten. Du investerar 5000 och får i sämsta fall 0 tillbaka och i bästa fall 12500. Han investerar 0 och får i sämsta fall 0 tillbaka och i bästa fall 7500. (Du och bara du hade 5000 utestående och tar ensam hela den finansiella risken. Om det går enligt hans kalkyl så gör ni båda 7500 i vinst, alltså inte 12500 för dig utan exakt samma som han.)
Att finansiera en affärsplan med alla inbyggda risker utan att kanske ens få igen pengarna, nej nej nej den affären gör man ju bara inte. Man kan sätta rejäl ränta och/eller sätta upp nån säkerhet typ hans bilnycklar - frågan är om man ska hålla på så i en kompisrelation.
Är det bara jag eller bör man inte erbjuda en summa eller viss % av vinsten som tack för utlånandet av pengarna?
Ja, men det betyder inte att alla gör det.
Personligen lånar jag bara ut pengar till nödvändigt ändamål.
Att någon vill tjäna snabba cash hör inte dit och samma gäller semesterresa, alkohol/droger och spel.
Undantag är oväntade utgifter som exv, trasig vitvara, bil, begravning och vårdomkostnader etc.
Antingen har personen i fråga en väldigt skev syn på pengars värde och dess användningsområde eller helt enkelt tänker på sig själv i både första, andra hand och tredje hand.
Ett kvitto på de båda alternativen är trots allt att hen medger affären kommer ge +400% på dina och sen tar hela vinsten i egen ficka.
En riktig broder/syster erbjuder en split utan konstigheter. Oväsentligt om man accepterar eller inte, gesten i sig har ett väldigt stort värde.
Om du frågar mig har du all rätt att känna dig sviken/utnyttjad så känn ingen skam över det.
Ja, men det betyder inte att alla gör det.
Personligen lånar jag bara ut pengar till nödvändigt ändamål.
Att någon vill tjäna snabba cash hör inte dit och samma gäller semesterresa, alkohol/droger och spel.
Undantag är oväntade utgifter som exv, trasig vitvara, bil, begravning och vårdomkostnader etc.
Antingen har personen i fråga en väldigt skev syn på pengars värde och dess användningsområde eller helt enkelt tänker på sig själv i både första, andra hand och tredje hand.
Ett kvitto på de båda alternativen är trots allt att hen medger affären kommer ge +400% på dina och sen tar hela vinsten i egen ficka.
En riktig broder/syster erbjuder en split utan konstigheter. Oväsentligt om man accepterar eller inte, gesten i sig har ett väldigt stort värde.
Om du frågar mig har du all rätt att känna dig sviken/utnyttjad så känn ingen skam över det.
Såg att du beslutat att inte låna ut, bra beslut om du frågar mig.
5000 är för mig med ordnad (god) ekonomi för mycket att låna ut för att någon ska (förhoppningsvis) tjäna pengar. Det är helt enkelt för stor risk att 5000 är vad de ska kosta och att vinsten brinner inne, att det inte går att sälja och en hel mängd andra skäl. Ser ingen stor skillnad mot om frågan gällt 50000 kr med samma villkor.
Till väldigt nära vänner och andra med tighta relationer så blir svaret ganska givet ja istället, utan krav på ränta eller vinstdelning.
Vännen i början skulle nog däremot få låna summan räntefritt om det hade gällt en akut sak, kanske med mindre risk att jag får tillbaka pengarna men en skillnad för mig om jag kan hjälpa i nöd jämfört med att agera bank för att någon ska tjäna pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban77
Blev kontaktad av en vän som fått möjlighet att köpa hobby grejer för en 5000kr och han kan utan problem (har kollat) sälja detta ganska direkt för runt 20 000kr
Han vill då låna 5000kr, köpa dessa och sälja av de sedan betala tillbaka dessa 5000kr till mig.
Är det bara jag eller bör man inte erbjuda en summa eller viss % av vinsten som tack för utlånandet av pengarna?
Det sitter i alla fall i min natur att lånar man något så får man ge något tillbaka som tack, speciellt om man ska tjäna på det.
Blev kontaktad av en vän som fått möjlighet att köpa hobby grejer för en 5000kr och han kan utan problem (har kollat) sälja detta ganska direkt för runt 20 000kr
Han vill då låna 5000kr, köpa dessa och sälja av de sedan betala tillbaka dessa 5000kr till mig.
Det sitter i alla fall i min natur att lånar man något så får man ge något tillbaka som tack, speciellt om man ska tjäna på det.
Alla varningsklockorna ringer.
1. Varför kan inte din kompis själv skaka fram pengarna som behövs. Det handlar om 5 000 kr och personen är tydligen duktig på att hitta lönsamma projekt så personen borde ju tjänat bra med pengar tidigare.
2. Är det olagliga saker så kan du åka dit för häleri och annan medverkan.
3. Hur säkert är det att affären verkligen går så bra. Både säljare och köpare kan börja strula så att din kompis blir blåst och förlorar allt.
4. Även om det visar sig bli en bra vinst för din kompis. Är du säker på att få tillbaka pengarna.
5. Med tanke på att du tar en massa risker så bör du få ett antal tusenlappar.
1. Varför kan inte din kompis själv skaka fram pengarna som behövs. Det handlar om 5 000 kr och personen är tydligen duktig på att hitta lönsamma projekt så personen borde ju tjänat bra med pengar tidigare.
2. Är det olagliga saker så kan du åka dit för häleri och annan medverkan.
3. Hur säkert är det att affären verkligen går så bra. Både säljare och köpare kan börja strula så att din kompis blir blåst och förlorar allt.
4. Även om det visar sig bli en bra vinst för din kompis. Är du säker på att få tillbaka pengarna.
5. Med tanke på att du tar en massa risker så bör du få ett antal tusenlappar.
Kändes märkligt för mig med att han med hus, barn, villa, jobb inte kan skaka fram 5000kr..
antagligen ansträngt just nu och det är väll skönt slippa stå för risken.
Inga olagliga saker.
Finns som sagt en risk att det går åt skogen med att han tänkt fel och har går inte alls plus och står istället i skuld till mig.
är de bra vinst så kommer jag i alla fall få tillbaka pengarna men känns så olustigt att jag ska agera bank utan få något för det alls.
Jag finansierar och han jobbar, ge mig i alla fall 20% om är så att han inte kan tänkas 50/50.
Utan min hjälp med pengar tjänar han ju ingenting.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!