• 1
  • 2
2022-04-06, 12:51
Medlem
Blev kontaktad av en vän som fått möjlighet att köpa hobby grejer för en 5000kr och han kan utan problem (har kollat) sälja detta ganska direkt för runt 20 000kr

Han vill då låna 5000kr, köpa dessa och sälja av de sedan betala tillbaka dessa 5000kr till mig.
Är det bara jag eller bör man inte erbjuda en summa eller viss % av vinsten som tack för utlånandet av pengarna?
Det sitter i alla fall i min natur att lånar man något så får man ge något tillbaka som tack, speciellt om man ska tjäna på det.
Citera
2022-04-06, 12:58
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban77
Blev kontaktad av en vän som fått möjlighet att köpa hobby grejer för en 5000kr och han kan utan problem (har kollat) sälja detta ganska direkt för runt 20 000kr

Han vill då låna 5000kr, köpa dessa och sälja av de sedan betala tillbaka dessa 5000kr till mig.
Är det bara jag eller bör man inte erbjuda en summa eller viss % av vinsten som tack för utlånandet av pengarna?
Det sitter i alla fall i min natur att lånar man något så får man ge något tillbaka som tack, speciellt om man ska tjäna på det.

låna ut pengar till folk som handlar med stöldgods är inte så överdrivet smart
Citera
2022-04-06, 12:58
Medlem
ABBORREs avatar
Om din vän inte kan hosta upp 5000 kr själv så kanske du ska tänka till lite, vill du ha ränta på lånet till din vän, är du Jude?
Citera
2022-04-06, 12:59
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag tar aldrig ränta av polare. Om nån vill låna 500 för att bjuda en brud på bio och godis säger jag inte "då måste jag få vara med och doppa sen". Vore helt befängt.

Du har två val: acceptera erbjudandet och låna ut, eller välj att inte låna ut och bli känd som girigbuken i umgängeskretsen.
Citera
2022-04-06, 13:01
Medlem
Jag hade inte tagit ut ränta eller procent på ett lån över ett par dagar. Däremot hade jag verkligen funderat över varför min vän inte hade 5 000 att investera på egen hand. Innan han utvecklar sin business kanske han ska se över den saken.
Citera
2022-04-06, 13:16
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag tar aldrig ränta av polare. Om nån vill låna 500 för att bjuda en brud på bio och godis säger jag inte "då måste jag få vara med och doppa sen". Vore helt befängt.

Du har två val: acceptera erbjudandet och låna ut, eller välj att inte låna ut och bli känd som girigbuken i umgängeskretsen.

Lite skillnad på en polare som vill låna en röding och någon som vill låna 5 lax för att sedan tjäna 15 lax. Han borde absolut betala tillbaka minst 6000 i alla fall.
Citera
2022-04-06, 13:38
Medlem
Jag lånar såklart ut pengar utan ränta eller nånting om det är att vännen behöver pengar för klara sig resten av månaden eller om det är något annat viktigt.

Men nu är det bara att han vill låna pengar för han själv skall kunna tjäna en 15 000kr ner i sin egen ficka och jag skall få tillbaka det jag la ut. Så det är frågan om vem som är mest jude.
Citera
2022-04-06, 13:41
Medlem
Citat:

Det är lite skillnad. att inte ha små pengar för göra något litet eller betala något är inga konstigheter att låna räntefritt.
Men att låna ändå 5000kr av en vän för slippa skrapa ihop från egen ficka, tjäna en 20 000kr och sedan betala tillbaka 5000kr är ändå rätt utnyttjande av en vän. Han har inte ont i pengar på det sättet, har hus, bil, jobb osv. detta handlar mer om extra pengar bara.
Citera
2022-04-06, 13:43
Medlem
Citat:

Nä, är du med och doppar, så får du väl vara med och betala underhåll sen. Som i nån av dina andra skittrådar.
Citera
2022-04-06, 13:47
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban77
Det är lite skillnad. att inte ha små pengar för göra något litet eller betala något är inga konstigheter att låna räntefritt.
Men att låna ändå 5000kr av en vän för slippa skrapa ihop från egen ficka, tjäna en 20 000kr och sedan betala tillbaka 5000kr är ändå rätt utnyttjande av en vän. Han har inte ont i pengar på det sättet, har hus, bil, jobb osv. detta handlar mer om extra pengar bara.

Vi snackar om vuxna människor nu. Vill nån låna så ställer man inga frågor om varför. Man lånar ut eller är en snålfitta och låter bli. Om polarn tjänar en hacka så kanske han bjuder på en schysst middag eller fest sen. Eller så märker man att knepet funkar och kan göra samma sak själv. Man gör inte någon jävla tillgångsutredning på en polare som vill låna pengar.
Citera
2022-04-06, 13:51
Medlem
Att hålla på o tjäna pengar på sina vänner är ju rätt smutsigt kan jag tycka. Är han din vän kan du väl göra honom en tjänst som inte just kostar dig nått förutsatt att du får tillbaka pengarna?
Citera
2022-04-06, 13:55
Medlem
Citat:
Vi snackar om vuxna människor nu. Vill nån låna så ställer man inga frågor om varför. Man lånar ut eller är en snålfitta och låter bli. Om polarn tjänar en hacka så kanske han bjuder på en schysst middag eller fest sen. Eller så märker man att knepet funkar och kan göra samma sak själv. Man gör inte någon jävla tillgångsutredning på en polare som vill låna pengar.

Det är ändå klart man frågar vissa personer varför de vill låna så man antingen kan backa ur för man känner att de kan leda till att han inte kan betala tillbaka och det kan skapa friktion eller liknande.

Nu var det inte tänkt att det skulle bli något "utredning", utan att frågan är att är det OK att låna för egen vinning när det är till rena extra pengar och personen i fråga inte har det nödställt. Det är väll bekvämt att slippa skrapa ur egen ficka och slippa gräva i sin egna ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in