2022-04-06, 01:15
Medlem
Under en längre tid har jag försökt få svar från Skatteverket på några frågor kopplade till deras id-kortssystem. Tidigare var de jättesnabba med att ge professionella svar. Efter att jag fått den här artikeln publicerad:

https://samnytt.se/skatteverket-vi-k...en-sjalv-vill/

så blev det helt tyst i andra änden. Här är ett exempel på ett mejl jag skrev till presstjänsten 24 mars, har skrivit tre-fyra i princip likalydande under mer än en månads tid utan att ha fått något svar alls:

Citat:
Jag har fyra frågor:

1. Hur många utländska medborgare valde i samband med id-kortsansökan att under år 2021 låta Skatteverket kontrollera den id-kortssökandes uppgifter gentemot Migrationsverket?

Jag fick redan den 4 februari delbeskedet "Jag ska kolla upp om uppgiften får lämnas ut. Återkommer" från en Ingegerd Widell. Men sen har jag inte hört något mer om just den frågan.

2. Hur många utländska respektive svenska medborgare fick id-kort via Skatteverket under år 2021?

3.Hur många som beviljades id-kort av Skatteverket under år 2021 valde att använda sig av en så kallad "intygsgivare" för att få ut id-kortet istället för att styrka sin identitet med hjälp av en egen godkänd id-handling?

(jag har ställt en liknande fråga tidigare men den gick inte att svara på)

4. Är det korrekt att er databas är utformad på ett sådant sätt att det inte går att göra en kopplad sökning där man tar reda på hur många av de som beviljades id-kort 2021 som både var utländska medborgare och som använde sig av intygsgivare för att få ut id-kortet?

I övrigt skulle jag vilja veta vem som är chef för ID-kortshanteringen inom Skatteverket för att eventuellt kunna intervjua denne framledes.

Har Skatteverket något att dölja eller är mina frågor för oartiga? Någon som har en kvalificerad gissning om vad svaren på ställda frågor är?
Citera
2022-04-06, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Under en längre tid har jag försökt få svar från Skatteverket på några frågor kopplade till deras id-kortssystem. Tidigare var de jättesnabba med att ge professionella svar. Efter att jag fått den här artikeln publicerad:

så blev det helt tyst i andra änden. Här är ett exempel på ett mejl jag skrev till presstjänsten 24 mars, har skrivit tre-fyra i princip likalydande under mer än en månads tid utan att ha fått något svar alls:

Har Skatteverket något att dölja eller är mina frågor för oartiga? Någon som har en kvalificerad gissning om vad svaren på ställda frågor är?

Är det verkligen möjligt att få id-kort hos Skatteverket genom att en vän intygar att man är Mohammed född -04 i Syrien trots att man i Migrationsverkets register är Hassan född -09 i Afghanistan?

I övrigt ingen gissning på svaren till de nya frågorna. Vissa svar kanske framgår av lagstiftningen kring ID-kort. Jag tycker det är bra att allmänheten har chans att syna om en myndighet öht efterföljer lagen. Bra gjort.

Låter konstigt att bara strunta i frågorna. Myndigheter ska ju lämna ut uppgifter ur allmänna handlingar skyndsamt om allmänheten begär det. Det må vara att Skatteverket anser att uppgifterna inte kan lämnas ut pga. lagstiftning om sekretess men då måste de lämna besked om det med motivering, annars kan ju beslutet inte överklagas i domstol e.d. Svårt att sia varför du inte får ett svar.
Citera
2022-04-06, 07:18
Medlem
OtherBarrys avatar
Du kan ju alltid begära ut alla mail som din motpart har skickat eller tagit imot, har du tur finns det något intressant där.
Citera
2022-04-06, 07:47
Medlem
Vad jag vet är det polisen som ger ut id-kort och pass, inte skatteverket.
Skatteverket står för folkbokföringen och har begärt att få spara biometrisk information men fick avslag på det från regeringen, se (FB) Skatteverket: Slopa sekretessen och inför biometrisk id-kontroll
Däremot så har regeringen varit öppna med att införa biometrisk data i folkbokföringen efter mer utredning, men vi är inte där än.

Så innan skatteverket får spara biometrisk data i folkbokföringen så kan Hassan plocka ut hur många id-kort han vill i olika namn.
Citera
2022-04-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2

Har svårt att se att någon av uppgifterna skulle falla på en sekretessprövning. Ett sådant nekande skulle verkligen kännas skumt.

Däremot så kan man ju tänka sig att databasen är så utformad så att det inte är så lätt att få svar på de frågor du frågar efter, vilket är en helt annan sak än att inte få lämna ut uppgifterna. Det kan också vara så att informationen inte finns i databasen (vilket skulle låta rätt tvivelaktigt förfarande eftersom det isf saknas spårbarhet på de ID-handlingar de utfärdat).

Annars om det inte råder sekretess och uppgifterna är lätta att vaska fram så skall de lämnas ut. Däremot finns nog ingen skyldighet att ställa upp på en intervju.
Citera
2022-04-06, 10:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Varför skriver du till Skatteverket om det här? Jag ser inte kopplingen.

Det är polisen som administrera och utfärdar ID. Så varför har du inte kontakt polisen? Det är ju de som sitter inne med info.
Citera
2022-04-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför skriver du till Skatteverket om det här? Jag ser inte kopplingen.

Det är polisen som administrera och utfärdar ID. Så varför har du inte kontakt polisen? Det är ju de som sitter inne med info.

Polisen utfärdar ju bara nationellt ID-kort till svenska medborgare förstås. Skatteverket utfärdar ID-kort till personer folkbokförda i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legiti...ling_i_Sverige
Citera
2022-04-06, 10:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Polisen utfärdar ju bara nationellt ID-kort till svenska medborgare förstås. Skatteverket utfärdar ID-kort till personer folkbokförda i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legiti...ling_i_Sverige

Ah, förlåt min okunskap. Då förstår jag. Och du har alltså inte fått svar.

Ja, det är ju otroligt oprofessionellt. Det spelar ju ingen roll vilken tidning du skriver för. Du har ju enligt offentlighetsprincipen samma rätt som alla andra att få svar på dina frågor.
Citera
2022-04-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Är det verkligen möjligt att få id-kort hos Skatteverket genom att en vän intygar att man är Mohammed född -04 i Syrien trots att man i Migrationsverkets register är Hassan född -09 i Afghanistan?

Ja det är möjligt. Hävdar du att du är Mohammed född -04 i Syrien hos Skatteverket så kollar Skatteverket i normalfallet inte hur Mohammed född -04 ser ut i Migrationsverkets systerm. Detta om du väljer att använda en "intygsgivare".

Vidare är det möjligt för dig att få ut ett nytt id-kort från Skatteverket i en viss identitet när det redan finns ett id-kort i samma identitet utfärdad. Skatteverket tycks inte kontrollera fotot på den nya bilden med fotot på den gamla bilden för att kontrollera om det är samma person.

Vidare tycks Skatteverket inte kontrollera om angiven längd på en person som vill ha ut ett nytt id-kort i en viss identitet överensstämmer med angiven längd på tidigare utfärdat id-kort i samma identitet.

När man vill göra en totaltömning av förnamnsinnehållet i en viss identitet för att ladda identiteten med nya förnamn och få ut ett nytt id-kort verkar Skatteverket inte heller kolla upp gamla id-foton i deras databas i samma identitet.

Så det finns en del "guldkorn" som jag tänkte skulle komma mot slutet av artikelserien.
Citera
2022-04-06, 19:44
Medlem
Frågorna du ställer kan vara av en viss känslig karaktär för verksamheten och således är satta under sekretess.

Systemet för utfärdande av ID och legitimationer är i Sverige mycket naivt:

Hos Migrationsverket ansöker du om ett ID och du registreras där. Med deras alternativ till "personbevis" får du tillgång till övriga myndigheter.

Hos valfri bank kan du få ID genom att en nära anhörig intygar att du är den du påstår dig vara. Du får då ID efter vad du har påstått.

Du går sedan till Skatteverket och folkbokför dig med samma ID som du fick via banken. Nu har du ett giltigt personbevis. Eventuellt intygar en nära anhörig att du är den du påstår dig vara.

Nu kan du ansöka om pass och Nationellt ID hos polisen, då polisen går efter personbeviset.

Eftersom att varje bank är enskild kan du i teorin få ut flera IDn, om de nu inte har ändrat detta och samkör någon databas.

I Sverige räknas alla SIS-märkta yrkeslegitimationer som ID, så du kan lätt få en sådan också.
Citera
2022-04-06, 20:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har svårt att se att någon av uppgifterna skulle falla på en sekretessprövning. Ett sådant nekande skulle verkligen kännas skumt.

Intygsgivare tänker jag spontant poliser, kriminalvårdspersonal, föreståndare på särskilda boenden. Och i de fallen är det nog sekretess, om någon är "känd av polisen", sitter inne eller har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Citera
2022-04-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Intygsgivare tänker jag spontant poliser, kriminalvårdspersonal, föreståndare på särskilda boenden. Och i de fallen är det nog sekretess, om någon är "känd av polisen", sitter inne eller har någon intellektuell funktionsnedsättning.

Ja, eller så kan det vara känd av sin mamma. Dessutom var frågan om just "hur många", inte att peka ut att just Ahmed's identitet intygades av häktespersonalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in