Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-05, 21:35
Medlem
stee-vos avatar
Ska söka till en yrkeshögskola efter att det sket sig på universitetet. En del av deras antagningsprocess är att man själv ska ladda upp en fil med sina gymnasiebetyg.

Jag kan se mina betyg på antagning.se, de har funnits där sen jag gick ut gymnasiet, men jag kan inte ladda ner något. Mailade skolan, de har inte kvar betyg äldre än 3 år. Så jag mailade kommunen men de verkar inte ens kunna hitta betygen.

Vad gör man nu? Räcker ju knappast med en screenshot av betygen på antagning.se, men det verkar vara mitt enda val just nu.

Tack på förhand för svar.
Citera
2022-04-05, 21:44
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stee-vo
Ska söka till en yrkeshögskola efter att det sket sig på universitetet. En del av deras antagningsprocess är att man själv ska ladda upp en fil med sina gymnasiebetyg.

Jag kan se mina betyg på antagning.se, de har funnits där sen jag gick ut gymnasiet, men jag kan inte ladda ner något. Mailade skolan, de har inte kvar betyg äldre än 3 år. Så jag mailade kommunen men de verkar inte ens kunna hitta betygen.

Vad gör man nu? Räcker ju knappast med en screenshot av betygen på antagning.se, men det verkar vara mitt enda val just nu.

Tack på förhand för svar.
Screendumpa skärmen varför är inte det ok? Du lär ju inte vara den första med detta problem.
Citera
2022-04-05, 21:46
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Screendumpa skärmen varför är inte det ok?
Ja du, kändes så inofficiellt bara. Kanske är lugnt.
Citera
2022-04-05, 22:18
Medlem
Milton.Millss avatar
Har du kvar betygen i pappersformat är det ju bara att scanna in. Själv gjort det med mina betyg.
Citera
2022-04-05, 22:18
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ja du, kändes så inofficiellt bara. Kanske är lugnt.

Tror annars att du kan kontakta din gymnasieskola eller kommunen för att få betygen skickade till dig.
Citera
2022-04-05, 22:35
Medlem
Prova och kontakta antagningsservice. De borde kunna hjälpa dig och kanske skicka en PDF med dina betyg.
Citera
2022-04-05, 23:14
Medlem
Bonnatorps avatar
Hade ett liknande problem gällande mina betyg för några år sedan, men det visade sig att kommunen faktiskt har ett jättearkiv där de stoppar allt gammalt.

Jag fick intrycket av att mina betyg låg inklämda bland Karl XII:s tandkort.
Citera
2022-04-05, 23:38
Medlem
Du ringer kommunen och hoppas att administratörerna på din gamla skola hade någon form av yrkesheder eller känsla för rätt och fel.
Citera
2022-04-06, 03:17
Medlem
Harlands avatar
Konstigt att skolan inte hade kvar betygen
Citera
2022-04-06, 03:20
Medlem
Stadsarkivet har dem.
Citera
2022-12-10, 04:24
Medlem
stee-vos avatar
Tänkte att jag kan lika gärna svara efter ett halvår nu när det "löst sig".

Fick aldrig mina betyg, varken från skola, kommun eller stadsarkivet. Antingen är detta vanligare än man tror eller så hade jag bara extrem otur. Slutade dock med att jag till slut hittade mina betyg på papper i källaren som jag kunde skicka in. Hade jag inte sparat dem så vettefan vad som hade hänt.

Spara era viktiga dokument. Mod kan ju få låsa den här tråden nu om det behövs.
Citera
2022-12-10, 08:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tänkte att jag kan lika gärna svara efter ett halvår nu när det "löst sig".

Fick aldrig mina betyg, varken från skola, kommun eller stadsarkivet. Antingen är detta vanligare än man tror eller så hade jag bara extrem otur. Slutade dock med att jag till slut hittade mina betyg på papper i källaren som jag kunde skicka in. Hade jag inte sparat dem så vettefan vad som hade hänt.

Spara era viktiga dokument. Mod kan ju få låsa den här tråden nu om det behövs.
Wow, tur i oturen!

Låter extremt konstigt. Betygsdokument ska arkiveras. I min kommun vet jag att det görs regelbundet, konstigt att det inte gjorts i ditt fall!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in