• 1
  • 2
2022-04-05, 14:22
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Finns det seriös guide hur man går tillväga och vad man behöver införskaffa?

Vad bör man tänka på, vanliga fel folk gör och dylikt?

Jag fattar man först blandar vatten med jäst, i med något som tillför engeri tex socker och låter det jäsa i rumstemperatur tills man har mäsk, alltså vatten med alkohol och kolsyra.

Det är väl egentligen ifrån mäsk till sprit jag behöver kunskap om , seriöst teoretiskt alltså. Har hittat hembränningsboken på bokbörsen, är den bra?

Så ni som gjort bra sprit, kan ni berätta hur man ska gå tillväga?
Går det göra utan det luktar som ett bageri till grannen tex? Jäsprocessen luktar en del, kan man undvika detta på något sätt? Luktar det mindre om man använder annan energikälla som tex potatis eller ris?

Det är endast för eget bruk vill jag tillägga jag vill prova på.
Senast redigerad av IkeaMannen50 2022-04-05 kl. 14:29.
Citera
2022-04-05, 14:55
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
För att bli av med doften kan du använda vanligt kolfilter, behöver nog inte ens en fläkt...
Citera
2022-04-05, 14:55
Medlem
BigFatCones avatar
Får jag tipsa om (FB) Hembryggning och övrig dryckestillverkning?
Citera
2022-04-05, 15:04
Medlem
Rullandegalnings avatar
För att få bort jästlukten från mäsk under jäsningen så fungerar ett kolfilter alldeles utmärkt👍

För att destillera ut spriten sedan behöver du ett slutet system som kan koka mäsken och hålla den runt 78-79 grader så bara etanolen förångas med minimal vatten halt.
När etanolen är i gasform behövs en kylare för att kondensera ner den till vätska igen innan den hamnar i uppsamlingskärlet.
Ett system med doppvärmare och termostat är att föredra, samt en vattenkyld kondensator, luftkyld hänger sällan med då hela apparaturen värms upp av flödande ~80˚ gas.
Ett kolonrör med så stor yt area som möjligt är också ett viktigt element för att det ska bli bra, antingen keramikkrukor i kolonen eller allra helst kopparull.
Jag kör detta upplägg med vattenkylning och keramikkulor i kolonen och får ut som starkast 93%, men ligger oftast runt 87-90%.

Ritningar har du mängder av på nätet, ha allt👆i åtanke när du bygger så blir det bra, och snåla inte med kylningen till kondensatorn, det har du igen senare när du slipper fylla på is i cirkulationskärlet för kylvattnet.👍
Citera
2022-04-05, 15:32
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Ett system med doppvärmare och termostat är att föredra, samt en vattenkyld kondensator, luftkyld hänger sällan med då hela apparaturen värms upp av flödande ~80˚ gas.
Spiralbrännaren fungerar faktiskt jättebra trots att den är luftkyld. Var med när en kompis körde med den, och det blev uppåt 94-95 enligt mätning. Det enda negativa är i så fall att det tar längre tid än med en vattenkyld. Tog 2-3 dagar att koka ur 25 liter mäsk. Men efter dubbelkolning var den långt renare än någon vodka du kan hitta på bolaget.
Citera
2022-04-05, 15:39
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Spiralbrännaren fungerar faktiskt jättebra trots att den är luftkyld. Var med när en kompis körde med den, och det blev uppåt 94-95 enligt mätning. Det enda negativa är i så fall att det tar längre tid än med en vattenkyld. Tog 2-3 dagar att koka ur 25 liter mäsk. Men efter dubbelkolning var den långt renare än någon vodka du kan hitta på bolaget.
Måste ha lång spiral i så fall från brännare till tappningen?
Annars om den blir för varm kondenserar inte spriten och ångorna går ut i luften.
Jag bränner ur 25 l på ca 5-6 timmar 💪👌
Citera
2022-04-05, 15:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Hembryggning och övrig dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2022-04-05, 15:52
Citat:
Måste ha lång spiral i så fall från brännare till tappningen?
Annars om den blir för varm kondenserar inte spriten och ångorna går ut i luften.
Jag bränner ur 25 l på ca 5-6 timmar 💪👌
Ett femmeters rör räcker. Man kan kalibrera den genom att linda in apparaten i filtar typ.

Men en kolonn är ju att föredra om man har bråttom.
Citera
2022-04-05, 16:15
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ett femmeters rör räcker. Man kan kalibrera den genom att linda in apparaten i filtar typ.

Men en kolonn är ju att föredra om man har bråttom.
Okej där ser man! Vad håller mäsken för temperatur då?
Citera
2022-04-05, 17:36
Citat:
Okej där ser man! Vad håller mäsken för temperatur då?
Den kokar. Precis som i en kolonnapparat.
Citera
2022-04-05, 17:55
Medlem
Nytt kol vid varje sil
Citera
2022-04-05, 18:08
Medlem
https://youtu.be/rc6uHRpnM20 här finns allt du behöver veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in