2022-04-04, 16:47
Medlem
Human-Kapitals avatar
Dagens Nyheter har i ett granskande repotage skrivit om svenskar som hyllat det ryska valsystemet och det framkommer att Magnus Stenlund är en av de som varit inbjuden för att bevaka duma- och kommunalvalen i Ryssland 2021.

Normalt granskas val av OSSE som skickar ut valobservatörer för att undersöka om ett lands val går rätt till. Att de inte fick närvara pga den ryska regimen är knappast förvånande då de tidigare kritiserat ryska val för att vare sig vara fria eller rättvisa. OSSE är alltså inte på plats men det är däremot ett antal svenskar som är där för att "granska" valen.

Citat:
Innan vallokalerna hunnit öppna pågår en konferens om just val och demokrati på Moskvas statliga universitet. En av svenskarna kliver upp på scenen. Han håller bland annat tal om ”möjligt valfusk” i Sverige i riksdagsvalet 2018. Magnus Stenlund är programledare på Swebbtv, en webbkanal som spridit konspirationsteorier och bjudit in högerextrema gäster.

– Men mötesprotokollen från svenska Valmyndigheten visade ingenting, säger en upprörd Magnus Stenlund från scenen.

Även fd riksdagsmannen Erik Almqvist från Sverigedemokraterna är med på konferensen. Dessa två "internationella experter" och "observatörer" intervjuas i rysk media där de i hyllar valet.
Citat:
”Allting funkar väl” och det saknas ”svaga länkar” som kan leda till valfusk.

I bästa fall handlar det väl bara om att de här herrarna låtit sig mutas av de här bjudresorna där boende, resekostnader och drinkar betalats av de ryska myndigheterna men när man hör Magnus Stenlund i Ledaren på Swebbtv orera om USA's, natos och västs "skuld" i kriget kan man inte låta bli att fråga sig om han i själva verket är en agent för Putins regim och att Swebbtv används som ett verktyg för påverkanskampanjer mot Sverige.

Man kan i alla händelser konstatera att Swebbtv har en ledare som anser att det ryska valet är mer rättssäkert än det svenska!
Men det är inte så konstigt när det handlar om en av dessa män som tycks vara experter på allting.

Citat:
När DN kontaktar Magnus Stenlund säger han att han ville undersöka om valet gick rätt till.

– Jag har ingen formell utbildning eller någon speciell kompetens för det jag gjorde, mer än att jag fick en möjlighet att själv göra en bedömning. Jag upplevde inte att någon försökte påverka min bedömning. Det är vad jag kan säga till dig, säger han.

Varför ska du bevaka ett val i Ryssland över huvud taget, om du saknar kompetens för det?

– Det är en fel ställd fråga. Jag har kompetens och det var därför jag gjorde det, säger han och lägger sedan på.

Citat från Dagens Nyheter
Citera
2022-04-04, 16:47
Moderator
Meijis avatar
Länk till den artikel som det citeras ur i trådstarten.

https://www.dn.se/sverige/svenskar-b...gimens-system/

/Moderator
Citera
2022-04-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Human-Kapital
Dagens Nyheter har i ett granskande repotage skrivit om svenskar som hyllat det ryska valsystemet och det framkommer att Magnus Stenlund är en av de som varit inbjuden för att bevaka duma- och kommunalvalen i Ryssland 2021.

Normalt granskas val av OSSE som skickar ut valobservatörer för att undersöka om ett lands val går rätt till. Att de inte fick närvara pga den ryska regimen är knappast förvånande då de tidigare kritiserat ryska val för att vare sig vara fria eller rättvisa. OSSE är alltså inte på plats men det är däremot ett antal svenskar som är där för att "granska" valen.

Även fd riksdagsmannen Erik Almqvist från Sverigedemokraterna är med på konferensen. Dessa två "internationella experter" och "observatörer" intervjuas i rysk media där de i hyllar valet.

I bästa fall handlar det väl bara om att de här herrarna låtit sig mutas av de här bjudresorna där boende, resekostnader och drinkar betalats av de ryska myndigheterna men när man hör Magnus Stenlund i Ledaren på Swebbtv orera om USA's, natos och västs "skuld" i kriget kan man inte låta bli att fråga sig om han i själva verket är en agent för Putins regim och att Swebbtv används som ett verktyg för påverkanskampanjer mot Sverige.

Man kan i alla händelser konstatera att Swebbtv har en ledare som anser att det ryska valet är mer rättssäkert än det svenska!
Men det är inte så konstigt när det handlar om en av dessa män som tycks vara experter på allting.

Citat från Dagens Nyheter

Refererar du till DN som en sanningskälla? Är du helt tappad? De har en chefredaktör som öppet har deklarerat att de har agendasättande journalistik..
Citera
2022-04-04, 17:21
Medlem
Nyttig idiot tror jag. Han fick väl bra betalt under bordet dessutom, och många svenskar idag är så otroligt naiva att de inte alls begriper hur världen utanför Sverige fungerar. Tvärtom tror de Sverige är sämst, och gräset på andra sidan staketet är betydligt grönare än det svenska gräset. Ryssland, Kina, Nordkorea har alla mycket frodigare och grönare gräs än den det svenska.
Citera
2022-04-04, 17:44
Medlem
Propagandaorganet DN försöker ”ryssmeta” motståndare numer. Föga förvånande.
Citera
2022-04-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Refererar du till DN som en sanningskälla? Är du helt tappad? De har en chefredaktör som öppet har deklarerat att de har agendasättande journalistik..

Vad är felaktigt i reportaget?
Citera
2022-04-04, 17:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
– Jag har ingen formell utbildning eller någon speciell kompetens för det jag gjorde, mer än att jag fick en möjlighet att själv göra en bedömning. Jag upplevde inte att någon försökte påverka min bedömning. Det är vad jag kan säga till dig, säger han.

Varför ska du bevaka ett val i Ryssland över huvud taget, om du saknar kompetens för det?

– Det är en fel ställd fråga. Jag har kompetens och det var därför jag gjorde det, säger han och lägger sedan på.

Wow! Putins post-truthism är stark hos den där personen. Antingen väldigt väldresserad nyttig idiot, eller cynisk sabotör.
Citera
2022-04-04, 17:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur

Du råkade skriva fel där. DN är en oberoende tidning, inte ett propagandaorgan. Jag vet att det är lätt få fel om man inte är så noga med sanningen, men jag tycker att det vore bäst om vi alla försöker undvika att fabulera fritt.
Citera
2022-04-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du råkade skriva fel där. DN är en oberoende tidning, inte ett propagandaorgan. Jag vet att det är lätt få fel om man inte är så noga med sanningen, men jag tycker att det vore bäst om vi alla försöker hålla oss till sanningen istället för att fabulera fritt.

DN är ett propagandaorgan. Det är ett oomtvistat faktum; tidningens egen chefsredaktör har öppet gått ut med det.
Slutdiskuterat.
Citera
2022-04-04, 17:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
DN är ett propagandaorgan. Det är ett oomtvistat faktum; tidningens egen chefsredaktör har öppet gått ut med det.
Slutdiskuterat.

DN är en tidning. Du behöver nog slå upp ordet "propagandaorgan" om du tror att DN är ett sådant. Nej, DNs chefredaktör har inte gått ut med att tidningen är ett sådant.
Lycka till i ditt kunskapssökande!
Citera
2022-04-04, 18:00
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
DN är en tidning. Du behöver nog slå upp ordet "propagandaorgan" om du tror att DN är ett sådant. Nej, DNs chefredaktör har inte gått ut med att tidningen är ett sådant.
Lycka till i ditt kunskapssökande!

https://www.dn.se/ekonomi/dnse-starker-sin-stallning/

Du kan roa dig med att förklara den betydande skillnaden mellan "propaganda" och "agendasättande journalistik" - om du verkligen inte tror att det finns något bättre att sysselsätta dig med.
Citera
2022-04-04, 18:03
Medlem
Citat:
Det verkar som att ryssland gillar att underblåsa nationalistiska rörelser i många länder. Detta pga att de har att förlora på ett starkt EU. Det är synd, jag skulle gärna se att vi hade ordning och reda på invandringspolitiken, men att sänka sig till att bli rysscuck, det är ju motbjudande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in