2022-04-04, 16:41
Medlem
BePatients avatar
När man gör potatismos måste man ju hälla av vattnet innan man mosar för att det ska bli mos och inte puré. Det blir en annan konsistens om det är torrt först. Är det ett koncept som gäller generellt?

Jag har t. ex. prövat att hälla av lök och rotselleri när jag gjort grönsakssoppa innan jag kört det med mixerstav, men märkte ingen skillnad. Är potatismos en regel eller ett undantag i att det gör skillnad om man häller av först?
Citera
2022-04-05, 13:10
Medlem
Knastratts avatar
Ok då. Svaret är ja. Receptet på världens bästa mos kan du bortse från.
Citera
2022-04-08, 20:16
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
När man gör potatismos måste man ju hälla av vattnet innan man mosar för att det ska bli mos och inte puré. Det blir en annan konsistens om det är torrt först. Är det ett koncept som gäller generellt?

Jag har t. ex. prövat att hälla av lök och rotselleri när jag gjort grönsakssoppa innan jag kört det med mixerstav, men märkte ingen skillnad. Är potatismos en regel eller ett undantag i att det gör skillnad om man häller av först?

Nej, det blir ingen märkbar skillnad samt att i grönsakssoppa så vill du ju ändå behålla avkoket. Det är stärkelsemängden som är avgörande och rotselleri innehåller inte så mycket av denna vara.
Citera
2022-04-10, 00:27
Medlem
JerryCottons avatar
Tråden handlar inte om hur man gör potatismos. Läs TS frågeställning och begrunda.
Citera
2022-04-10, 02:53
Medlem
Millediablos avatar
Vad man än mosar så är det aldrig fel att behålla lite av kokvattnet. För potatismos är det inte det då man ändå tillsätter mjölk eller grädde och smör.
Till andra rotsaker kan det vara bra för att justera konsistensen, det är ju bara att hälla ut om det inte behövs.
Citera
2022-04-12, 16:05
Medlem
Soppa och mos är ju inte direkt synonymer.

Hur som helst, inget vatten i moset, mycket smör men absolut inga kalla ingredienser. Allt som ska i ska värmas upp ordentligt.
Citera
2022-04-12, 18:19
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Du häller av om avsaknaden på vatten/vätska gör en positiv skillnad.
Lök och rotselleri ska du istället reducera ned till en underbart god sörja. Absolut inte hälla bort.
Senast redigerad av Uluchsheniye 2022-04-12 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in