2022-04-03, 19:09
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Jag är ganska mycket noob när det gäller krypto. Det är så att jag fyller i min deklaration och skall fylla krypto trades. Jag hoodlar för det mesta men exprimenterade i början av förra året med lite trades med små summor 1000-5000kr. Gick med förlust ca 2000kr. Men har ingen aning om priserna vid tradsen och i bianace kan man ju bara se 3 månader tillbaka. Hur skall jag en kunna deklarera dessa trades?

Om jag bara skiter i det, hur mycket straffskatt riskerar jag om de skulle kolla med binance?
Citera
2022-04-03, 19:58
Bannlyst
Inte en chans att dom märker.
Citera
2022-04-03, 20:08
Medlem
Vaskamansagas avatar
Ta bort dina cryptos från Binance som har KYC och antagligen kan rapportera till skattemyndigheterna. Skicka dina cryptos till en egen wallet som BARA du har tillgång till. Är du rädd så in i helvete så får du växla dina BTC till XMR och sen tillbaka till BTC så kan de inte spåra adresserna till dig längre. Säg att du tappat bort alla cryptos om det blir nån jobbig fråga.
Citera
2022-04-13, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Ta bort dina cryptos från Binance som har KYC och antagligen kan rapportera till skattemyndigheterna. Skicka dina cryptos till en egen wallet som BARA du har tillgång till. Är du rädd så in i helvete så får du växla dina BTC till XMR och sen tillbaka till BTC så kan de inte spåra adresserna till dig längre. Säg att du tappat bort alla cryptos om det blir nån jobbig fråga.
Hur menar du egen wallet, Ledger eller vad det heter?
Varför just XMR?
Citera
2022-04-13, 16:32
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Hur menar du egen wallet, Ledger eller vad det heter?
Varför just XMR?

Egen lokal wallet på datorn. XMR eftersom det har låga transaktionsavgifter, går snabbt att överföra och det är mycket mer anonymt än BTC och ETH.
Citera
2022-04-13, 18:07
Bannlyst
Citat:
Egen lokal wallet på datorn. XMR eftersom det har låga transaktionsavgifter, går snabbt att överföra och det är mycket mer anonymt än BTC och ETH.
Ska kolla upp, inte aktuellt då jag ligger -30% på $4K
Citera
2022-04-13, 18:39
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ska kolla upp, inte aktuellt då jag ligger -30% på $4K

Ja -30% suger! Men det är bättre än -60% som mycket väl kan hända i den här marknaden. Har sålt en hel del cryptos nu för 33000% :O Hållit halva livet. Förlåt.
Citera
2022-04-13, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ja -30% suger! Men det är bättre än -60% som mycket väl kan hända i den här marknaden. Har sålt en hel del cryptos nu för 33000% :O Hållit halva livet. Förlåt.
Jo bara sitta still i båten, ser det som training pengar, har slarv convertat/tradat fees för säkert $100-150 bara för öva.
Citera
2022-04-13, 19:37
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Jo bara sitta still i båten, ser det som training pengar, har slarv convertat/tradat fees för säkert $100-150 bara för öva.

Ja bara du är okej med att pengarna kan försvinna så är det ju lugnt. Det svider dock att gå back, men trading är hårt. Större vinster än förluster i längden bara så blir det bra!
Citera
2022-04-13, 21:54
Medlem
Det är extremt små summor så skulle inte säga att det spelar någon roll alls. Om det var vinst är det självklart så att du egentligen ska deklarera den och betala skatt även om det är en hundralapp, men nu är det ju dessutom en förlust du gjort.

Med din förlust på 2000:- kan du eventuellt dra 1400:- från någon annan kapital-vinst. Vilket då skulle innebära att du får betala ca 400:- mindre i skatt. Men Tengil är inte helt snäll mellan tillgångsslag, så att försöka få igenom detta låter absolut inte värt det.
Citera
2022-04-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är extremt små summor så skulle inte säga att det spelar någon roll alls. Om det var vinst är det självklart så att du egentligen ska deklarera den och betala skatt även om det är en hundralapp, men nu är det ju dessutom en förlust du gjort.

Med din förlust på 2000:- kan du eventuellt dra 1400:- från någon annan kapital-vinst. Vilket då skulle innebära att du får betala ca 400:- mindre i skatt. Men Tengil är inte helt snäll mellan tillgångsslag, så att försöka få igenom detta låter absolut inte värt det.

Håller med.
Citera
2023-02-11, 19:03
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Om du använder defi så betalar du inte skatt. Finns till och med defi med Visa kort. Dao är framtiden
Särskilt nu när myndigheter prövar att strypa börserna och värre kommer det bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in