2022-04-03, 13:50
Medlem
Paranthropusboiseis avatar
Jag har ett kastspö av typen Abu Garcia Cardinal Classic. När jag fäller upp bygeln och ska veva in linan, stannar veven. Om jag tar i så att veven går runt i alla fall, hoppar bygeln tillbaka till nedfällt läge och bygeln snurrar bara runt utan att dra in linan. Hur gör jag så att veven faktiskt drar in linan?
Citera
2022-04-03, 14:03
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranthropusboisei
Jag har ett kastspö av typen Abu Garcia Cardinal Classic. När jag fäller upp bygeln och ska veva in linan, stannar veven. Om jag tar i så att veven går runt i alla fall, hoppar bygeln tillbaka till nedfällt läge och bygeln snurrar bara runt utan att dra in linan. Hur gör jag så att veven faktiskt drar in linan?

Fäll upp bygeln innan du drar linan genom spööglorna så borde det bli rätt om inte rullen är helpaj vill säga men det låter ju inte som.
Citera
2022-04-03, 14:03
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis sitter veven på haspelrullen och inte direkt på spöt. Om du ser till att linan ligger på rätt sida om bygeln skall du se att det fungerar.
Citera
2022-04-03, 14:04
Medlem
Paranthropusboiseis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Förhoppningsvis sitter veven på haspelrullen och inte direkt på spöt. Om du ser till att linan ligger på rätt sida om bygeln skall du se att det fungerar.
Vilken sida är rätt sida?
Citera
2022-04-03, 14:42
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Skruva åt veven.
Citera
2022-04-03, 14:55
Medlem
Citat:
fäll ner bygeln manuellt efter varje kast så är problemet löst, hade samma problem med skitrullar när jag började fiska för 40 år sedan. jag fäller ner bygeln manuellt än idag det blev en vana som jag inte blev av med
Citera
2022-04-03, 17:53
Medlem
Glostrups avatar
Det är lite svårt att förstå vad du menar, men:
1. Om du fäller upp bygeln, så kan du inte ta in lina. Uppfälld bygel är kastläge, dvs att linan ska kunna löpa fritt ut från spolen. Om du vevar med uppfälld bygel, så fälls bygeln automatiskt ned.
2. Om du fäller ned bygeln, så kan du ta in lina. Nedfälld bygel är inhämtningsläge, dvs att linan hämtas in och lindas upp på spolen igen.
3. Linan ska löpa i ett spår på rullen som brukar sitta på bygeln.

Om bygeln snurrar men inte tar in lina så kan det vara A) att backspärren är tillslagen (vet dock inte om en Cardinal har backspärr), men då borde rullen antingen hämta in lina eller spola ut lina beroende på vilket håll du vevar åt. Det kan också vara B) att slirbromsen är trasig eller helt utskruvad, då borde rullen ’skrapa’ eller tjuta lite när du vevar men det är inte säkert. Prova att dra åt slirbromsen (brukar vara medsols). Eller C) rullen är trasig.

Om du gillar att fiska så skulle jag nog rekommendera att du skaffar bättre utrustning. En rulle för en tusenlapp och ett spö för ungefär lika mycket ger en mycket bättre upplevelse än de billiga fiskeset som brukar innehålla nån kass Abu-rulle. Abu kanske stod för kvalitet för 35-40 år sedan, men idag skulle iallafall jag se deras rullar som underlägsna tex Shimanos.

Att få fisk är inte nödvändigtvis relaterat till hur dyr utrustning man har, men det är helt klart mer njutbart att fiska när man har bra utrustning. Längre kast, bättre känsla vid hugg, färre problem - en bra rulle och ett bra spö gör stor skillnad.
Citera
2022-04-03, 18:53
Medlem
Inte roligt när man är ute och fiskar och släpper ut ett drag 25 meter bakom båten för att därefter upptäcka att man har linan på fel sida om bygeln. Fråga inte hur jag vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in