2022-04-03, 12:35
Medlem
Ett fenomen som är gammalt som gatan men fortfarande aktuellt är kapabla män med korkade kvinnor.

Jag rör mig i en miljö där utbildningsnivån är extremt hög; folk har gått Handels, Tolkskolan, KTH och läkarlinjen - ibland i kombination. Nu när det gått några år sedan examen jobbar därmed folk på höga positioner på prestigefyllda företag, det är också vanligt att man startat eget.

Trots detta är många av dessa människors partners totala våp. Kvinnor som inte kan eller vet något - och som heller inte gör något.

Jag ser detta överallt och är förundrad över hur män som är intelligenta och ägnar dagen åt svåra förhandlingar, algoritmdesign och liknande kan känna att de får något tillbaka när deras livspartner i många fall inte ens har ett jobb - vad talar dessa människor om när de är ensamma? Eller är det Netflix för hela slanten (och hur står man i sådana fall ut med det?)?

De seriösa förhållanden jag haft har alla varit med kapabla kvinnor som har en karriär och är intellektuellt spänstiga.

Jag är aktiv på Tinder och sållar då hårt på utbildning - då jag är väl medveten om att de intellektuella behov jag har är relativt udda men att det är större chans att få dem tillfredsställda av en läkare/jurist/Investment Banker än en undersköterska eller gymnasielärare.

När jag berättar detta för män i min närhet blir de förskräckta och arga. En nästan började skrika på mig att det var hemskt att jag inte gav en sjuksystrar en chans (vilket jag inte gör) - jag tvivlar dock starkt på att reaktionen skulle varit lika stark (om någon alls) om jag sagt att jag bara vill träffa en tjej med stora bröst eller rött hår.

Så, frågeställningarna i tråden är som lyder;

1) Varför väljer intelligenta män inkapabla och passiva kvinnor som livspartner?
2) Varför blir folk provocerade av att man vill ha en partner som är lika smart eller, ännu hellre, smartare än en själv?
Citera
2022-04-03, 12:37
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laotsisfot

1) Varför väljer intelligenta män inkapabla och passiva kvinnor som livspartner?
2) Varför blir folk provocerade av att man vill ha en partner som är lika smart eller, ännu hellre, smartare än en själv?

1. Det finns väldigt få kvinnor som inte är sådana. Påfallande ofta är de som inte är sådana också väldigt otrevliga och svåra att umgås med.

2. Det är för att de, precis som du, har svårt att tänka utanför boxen.
Citera
2022-04-03, 12:41
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ett fenomen som är gammalt som gatan men fortfarande aktuellt är kapabla män med korkade kvinnor.

Jag rör mig i en miljö där utbildningsnivån är extremt hög; folk har gått Handels, Tolkskolan, KTH och läkarlinjen - ibland i kombination. Nu när det gått några år sedan examen jobbar därmed folk på höga positioner på prestigefyllda företag, det är också vanligt att man startat eget.

Trots detta är många av dessa människors partners totala våp. Kvinnor som inte kan eller vet något - och som heller inte gör något.

Jag ser detta överallt och är förundrad över hur män som är intelligenta och ägnar dagen åt svåra förhandlingar, algoritmdesign och liknande kan känna att de får något tillbaka när deras livspartner i många fall inte ens har ett jobb - vad talar dessa människor om när de är ensamma? Eller är det Netflix för hela slanten (och hur står man i sådana fall ut med det?)?

De seriösa förhållanden jag haft har alla varit med kapabla kvinnor som har en karriär och är intellektuellt spänstiga.

Jag är aktiv på Tinder och sållar då hårt på utbildning - då jag är väl medveten om att de intellektuella behov jag har är relativt udda men att det är större chans att få dem tillfredsställda av en läkare/jurist/Investment Banker än en undersköterska eller gymnasielärare.

När jag berättar detta för män i min närhet blir de förskräckta och arga. En nästan började skrika på mig att det var hemskt att jag inte gav en sjuksystrar en chans (vilket jag inte gör) - jag tvivlar dock starkt på att reaktionen skulle varit lika stark (om någon alls) om jag sagt att jag bara vill träffa en tjej med stora bröst eller rött hår.

Så, frågeställningarna i tråden är som lyder;

De flesta män som är kapabla på riktigt, vill komma hem och få sig få en lugn stund, låta hjärnan få vila lite efter en tuff arbetsdag, medans god mat serveras samt lite kvällsknull. Att komma hem till en utbildad (statligt hjärntvättad) kvinna som ska gnälla om milllimeterorättvisor och feminism aktivism kring rena lögner och påhitt är i många mäns ögon ingen stor vinst, utan en belastning.
Senast redigerad av 991ESS 2022-04-03 kl. 12:44.
Citera
2022-04-03, 12:43
Medlem
1. Du övervärderar dig själv totalt.

2. Ingen vettig sedan begynnelsen använder Tinder.

3. Gå ner på din nivå. Testa en dagisfröken eller någon i en butik.
Citera
2022-04-03, 13:21
Medlem
Varför ha en överanalyserande högutbildad kvinna när det finns mer jordnära kvinnor. Min fru är undersköterska. Hon är allmänbildad och intresserad av film och fitness. Tränar varje dag i vårt hemmagym. Kanonfin kropp och glad och kåt. Tar hand om mig och våra barn.

Kan man begära mer? Jag är nöjd och hon är nöjd. Du behöver inte diskutera vetenskapliga och filosofiska frågor med din fru. Sänk ribban
Senast redigerad av Vespasianus 2022-04-03 kl. 13:27.
Citera
2022-04-03, 13:28
Medlem
CarlXIIs avatar
Ett tag tyckte jag det var bra att ha en tjej som är dum i huvudet. Hon fattade inte när jag var otrogen.
Citera
2022-04-03, 13:39
Medlem
Män dejtar oftast neråt i den sociala hieriarkin medan kvinnor dejtar uppåt i den. Män söker vanligtvis efter annat i en livspartner än vad en kvinna gör, mannen vill ha en hälsosam och fertil kvinna som föder hans barn, det är det viktigaste medan kvinnan vill ha en man som är kapabel och kan skydda och försörja en familj. Det är så vi människor är biologiskt kodade helt enkelt..
Citera
2022-04-03, 13:43
Medlem
En sjuksyrra är också högskoleutbildad. Konstigt att du inte kan värdera det. Det är för övrigt kanonbra med en sjuksyrra som har koll på omvårdnad och också sjukvårdskunskaper. Också viss del medicinska kunskaper.

2 människor som är karriärister kommer inte överleva långt i ett äktenskap med barn skulle jag tro. 1 i förhållandet behöver stå tillbaka. Därför är det vettigt att dela på pensionen om en i förhållandet tjänar våldsamt mycket bättre då den inte behöver göra något hemma.

Välj din tjej med omsorg men du bör nog tänka över vad du vill med livet en gång till. Bara för att en tjej har en längre högskoleutbildning så är hon inte smart.
Citera
2022-04-03, 13:44
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Man ser lika ofta kvinnor med jättebebisar som män.
Citera
2022-04-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Varför ha en överanalyserande högutbildad kvinna när det finns mer jordnära kvinnor. Min fru är undersköterska. Hon är allmänbildad och intresserad av film och fitness. Tränar varje dag i vårt hemmagym. Kanonfin kropp och glad och kåt. Tar hand om mig och våra barn.

Kan man begära mer? Jag är nöjd och hon är nöjd. Du behöver inte diskutera vetenskapliga och filosofiska frågor med din fru. Sänk ribban

Så du är inte benägen, att ta hand om dig själv menar du? Du har en partner som agerar morsa åt dig? Låter ju väldigt hett. Hon tar hand om barnen, men inte du? För övrigt, är inte män intresserad av smarta kvinnor. De vill bara ha yta och utseende. D.v.s., män har väldigt enkla behov och är inte särskilt djupa. De är väl därför många svenska män ,väljer utländska kvinnor. Från främst Asien. De vill ha någon som passar upp. Är ingen slump att det flesta vet ,vad det är för slags män som tar hit dessa kvinnor. Ofta väldigt konservativa, vill att saker var som på 50-talet. Kan inte laga mat, eller är för lata för det. Hon ska bara vara snygg, smal och hålla käften. Sköta allt i hushållet. Sen är det oftast inte speciellt attraktiva själva, tunnhårga, skalliga , ölmage etc.

Kan de möjligtvis vara därför svenska kvinnor "ratar" dessa män? För att de vet allt det här på förhand. Nu är jag färdig med män personligen. Har inget behov av det. Men kan tycka att en bättre idé, är att man hjälps åt med ALLT i det vardagliga livet. Och gör saker för varandra. Låter som ett mer sunt och jämställt förhållande. Men då är man ju feminist, det går verkligen inte haha. Kanske bara en stor majoritet av män är lata och vill ha allt serverat? Slaveri, kan ju knappast någon tycka är speciellt upphetsande.
Citera
2022-04-03, 13:45
Medlem
Citat:

Vissa män (läs många) fixar inte att det går bättre för kvinnan. Bättre utbildning, högre lön, osv osv. De känner sig omanliga. Det har med dominans rotat i sin egna osäkerhet att göra. För de räcker det att tjejen tar hand om sig väl och snacka om djupare saker gör man med grabbarna.

Tyvärr är det så att många (långt ifrån alla, givetvis) kvinnor som börjar gå om sin partner akademiskt och ekonomiskt många gånger ruttnar på sitt förhållande och anser sig nu förtjäna bättre eller så blir det konflikter i hemmet över vem det är som är herre på täppan.

Du gör ingenting fel i att försöka hitta en kvinna som är på din nivå. Att inte kunna prata med sin partner om exakt allting kommer äta upp dig långsamt, lita på mig. Gå din egna väg, men ifrågasätt inte andras val då du kan trampa på känsliga tår.

Jag har varit i båda läger många gånger i livet.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-04-03 kl. 13:53.
Citera
2022-04-03, 13:57
Medlem
llundberg57s avatar
Sen när är en kvinna värd lika mycket som en man? Rent praktiskt så är nästan alla kvinnor totalt hopplösa! Tills kvinnor har samma kunskaper som en man så är hon inte likvärdig och förtjänar inte att ha samma ställning som en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in