2022-04-02, 01:41
Medlem
Dharmabums avatar
Jag köper inte riktigt kriteriet att Sveriges bästa skådespelare måste vara någon som spelat både drama och komedi. Även om jag håller med om skådespelare som stelnar i ett fack och används på samma sätt gång på gång kanske går bort. Men det gäller väl även i viss mån självskrivna kandidater som Per Oscarson, Allan Edwall och Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook, för att även nämna en kvinnlig skådespelerska. Så karismatiska att det lyser igenom oavsett roll. Jag föredrar då Tommy Berggren, som definitivt hade varit med i diskussionen för 20-30 år sedan och som jag tycker har ett djupar allvar i sina gestatlningar. Han har absolut närvaro i sin roll i några av de svenska filmer med högst verkshöjd genom alla tider enligt mig (Kvarteret Korpen, Elvira Madigan).

Vore kul att höra från någon som har koll på vad som görs idag om det finns stjänskott födda på 80-talet eller senare som kan komma att nämnas i den här diskussionen i framtiden.
Citera
2022-04-02, 01:55
Alexander Skarsgård
Stellan Skarsgård
Joel Kinnaman
Noomi Rapace
Michael Nyqvist
Rolf Lassgård
Mikael Persbrandt
Peter stormare
Robert gustavsson
Alicia Vikander
Max von Sydow

Finns många svenska skådisar som är minst lika bra och mycket bättre än Peter Haber
Citera
2022-04-02, 02:05
Bannlyst
Gösta Ekman var förbannat bra också, men han och Peter Haber är nog mina svenska favoriter.
Citera
2022-04-02, 02:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subterranean
Nyqvist var som skapt för att vara The Bad Guy.
Rysk maffiaboss. Professor i Mission Impossible.
Samt mörkare roller inom svensk tv.
Kändes nästan konstigt att han var polis i några Beck-filmer.
Nyqvist var väldigt bra i Norénpjäsen Skuggpojkarna (finns på Svt Play).

Haber har varit bra i det mesta jag sett. Han har ju gjort betydligt mer än Sune och Beck..
Sommarmord, Vägen ut, Fiendens fiende, Blueprint, Zonen, Apelsinmannen, Jeppe på berget, Vinterviken, Tomten är far till alla barnen, Millennium mm. Men var och en har sin åsikt.

Han är inte Sveriges bästa skådis imo men definitivt en duktig skådis. Dock kan man ju säga att han gått på halvfart i mängden Beck-filmer som producerats de senaste 10 åren.
Citera
2022-04-02, 02:27
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Kan ni nämna någon annan skådespelare som hade kunnat spela i en komedi som farsan i "Sunes Sommar'. Samtidigt bli tagen på allvar som en mördare i 'män som hatar kvinnor'?

Peter Haber har aldrig hamnat i något fack som många andra skådespelare, tack vare att han är så extremt skicklig.

Motbevis och kritisera mig gärna. Kan du finna någon annan svensk skådespelare som både kan spela en mördare och en skön farsa i en barnfilm?
Åfan haber har aldrig hamnat i något fack är du inte medveten om att han har spelat Beck typ 50 gånger säkert bra betalt, Sveriges i särklass bästa skådis var Max von sydow
Citera
2022-04-02, 02:32
Medlem
activateds avatar
Peter Haber är en bra skådis, men inte Sveriges bästa.
Citera
2022-04-02, 02:35
Bannlyst
Bästa är nog Kjell Bergqvist möjligtvis, men Peter Haber hamlar högt upp på listan.

Rolf Lassgård och Gösta Ekman ligger också högt på listan.
Citera
2022-04-02, 02:39
Medlem
grungewhores avatar
Gösta Ekman d ä och John Elofsson är de bästa vi haft.
Citera
2022-04-02, 04:10
Medlem
Stor favorit hos mig Peter Haber. Lustigt att ingen nämnt hans roll som Dr Busé i Jönssonligan och den svarta diamanten han är helt klockren där!
Citera
2022-04-02, 04:13
Medlem
Inget ont om Peter Haber. Tvärtom så gillar jag honom och mycket han varit med i. Men han inte bäst. Finns flera bättre i mitt tycke.

Bäst är Max von Sydow.
Citera
2022-04-02, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Vi alla har väl sätt hur det ser ur när Persbrandt skall spela komedier eller drama, det går inte att se längre än 10minuter.

Någon som kanske hade kunnat vara samma kvalitet är mikael nyqvist. Men jag tror inte han hade kunnat spela mördare som trovärdig roll.

Det kan bero på att Persbrandt är en sopa som alltid spelar överdrivet teatraliskt och tillgjort. Hans enda godkända insats var i tårtgeneralen. Lustigt att hans enda trovärdiga roll var som missbrukare.

Citat:
Ursprungligen postat av idjit
Peter Haber är bra, men är det nån som förstår varför alla svenska kändis-skådisar är judar?
Är Haber av judisk börd?
Judar i showbiz och media är inget unikt för Sverige, titta bara på Hollywood och de stora filmstudiorna där.
Citera
2022-04-02, 04:46
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Nej, Haber är inte Sveriges bästa skådespelare. Han var väldigt bra som Rudolf i Sunes Jul och Sunes sommar. Sen dess har han inte varit särskilt bra.

Glöm inte Tomten är far till alla barnen. Men mer än det skulle jag inte säga. Han utmärker sig inte mer än i dom rollerna.

En OK skådespelare men inte Sveriges bästa. Isåfall skulle jag sätta Mikael Nyqvist högre upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in