2022-04-01, 08:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
va ???
VAd menade du med meningen då? vadå nån som nekades spela ??
Vad jag förstår var en vit artist tillkallad för att spela på en demonstration av en av Gretas organisationer, i Tyskland. men personen fick visst veta att den inte fick spela eftersom den bar dreadlocks. Dreadlocks är reserverat för hashande jamaikaner och några andra, enligt teorierna för kulturell appropriering. Men jag kan ha fel, jag är inte insatt i detaljerna.
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 08:11.
Citera
2022-04-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Många vill väl dölja sin dubbelhaka.

Detta, plus

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Skägg anses vara ett sekundärt könskarakteristikum och är starkt förknippat med manlighet. En undersökning visade att kvinnor bättre tycker om män med helskägg än om slätrakade män. Kvinnorna enligt denna studie ansåg att skäggiga män generellt sett sågs som mer sympatiska och sexigare.
Citera
2022-04-01, 08:06
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag är någonstans mellan 32-36 och av någon jävla anledning kan jag inte få skägg. Skulle jag kunna skulle jag naturligtvis spara så det blev långt. Anledning: För att det ser jävla snyggt ut.

Kan ev. vara en släng av "man vill ha det man inte kan få".
Citera
2022-04-01, 08:07
Medlem
wwrs avatar
Många intressanta teorier i tråden, men ingen som förklarar varför det sker just nu, förutom den muslimska invandringen. Inget sker av en slump.

Det kan väl inte vara så att vissa tråddeltagare fallit för skägg-propaganda utan att vara medvetna om det. T.o.m. på instruktionsbilden för tomglasautomaten visas en kille med skäggbuske.
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 08:28.
Citera
2022-04-01, 08:18
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många intressanta teorier i tråden, men ingen som förklarar varför det sker just nu, förutom den muslimska invandringen. Inget sker av en slump.

Dubbelhakan förklarar din frågeställning gott och väl. Fetman sprider sig som en löpeld världen över; pandemin få törs tala om. Något sjukligt och oattraktivt som nu ska hyllas som "normalt" och "vackert" för att inte kliva på någon tjockis tår. De utgör grunden för det moderna konsumtionssamhället.

Vidrigt!
Citera
2022-04-01, 08:23
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag förstår var en vit artist tillkallad för att spela på en demonstration av en av Gretas organisationer, i Tyskland. men personen fick visst veta att den inte fick spela eftersom den bar dreadlocks. Dreadlocks är reserverat för hashande jamaikaner och några andra, enligt teorierna för kulturell appropriering. Men jag kan ha fel, jag är inte insatt i detaljerna.

jaha på det viset ...
Citera
2022-04-01, 08:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Dubbelhakan förklarar din frågeställning gott och väl. Fetman sprider sig som en löpeld världen över; pandemin få törs tala om. Något sjukligt och oattraktivt som nu ska hyllas som "normalt" och "vackert" för att inte kliva på någon tjockis tår. De utgör grunden för det moderna konsumtionssamhället.

Vidrigt!
Det är naturligtvis en teori. Men jag kan inte säga att de skägg jag ser bärs av mer rundlagda. Teorierna att det är skönt och bekvämt tycker jag inte heller passar in. Det fordrar en del jobb att sköta skägg antar jag. Jag tycker man nu man ser skägg mer hos de som månar om sitt yttre än de som slarvar med kost och blir rundlagda. (Denna senare grupp har alltid ofta burit skägg.) Fetman har inte kommit så plötsligt heller. Jag tror det är många trendkänsliga som bär skägg nu.

Personligen stöder jag någon form av koppling till invandringen. Det är den större förändring som skett i nutid som jag kopplar till skäggen. Men det är som sagt inte självklart. Invandrarna skall definitivt inte integreras och bli som vi. Det kanske är så att vi skall bli som invandrarna? Greta var supersmal, från början och nu har Ukraina bombats och hungersnöden står för dörren. Skall vi bli lika smala som Greta?
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 08:59.
Citera
2022-04-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Jag är någonstans mellan 32-36 och av någon jävla anledning kan jag inte få skägg. Skulle jag kunna skulle jag naturligtvis spara så det blev långt. Anledning: För att det ser jävla snyggt ut.

Kan ev. vara en släng av "man vill ha det man inte kan få".

Osäker på din ålder? Tror inte du outar dig om du skriver din exakta ålder precis
Citera
2022-04-01, 08:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Skägg har blivit accepterat och näst intill ett mode. Man kan ju spekulera varför det har blivit så, och att då nämna influenser från andra, mer skäggbärande kulturer, är förmodligen inte fel. Man kan ju anta att många ser det som ett stiligt manlighetstecken.

Man kanske till och med kan prata om en sorts assimilering. Alltså den sociala processen med att sammanföra en kultur att i harmoni verka med en en annan kultur.
Citera
2022-04-01, 08:38
Medlem
Dålig hy som man gärna döljer under ett skägg.
Tycker man blir snyggare med skägg, begynnande tunnhårighet gör att man blir ganska anonym utan något som bryter av så att säga. Renrakad och snagg/rakat blir lite väl opersonligt, då kan ett skägg göra att man får lite mer utstrålning tycker jag.
Citera
2022-04-01, 08:41
Medlem
wwrs avatar
Moderaterna i Skåne gjorde en film för att få folk att flytta till Staffanstorp. (Varför det nu var nödvändigt.) Den blev mycket omskriven. Den visade en familj som flyttade till Staffanstorp. Man noterade att pappan i familjer bar stort "IS-skägg".

Det var ett tag sedan och jag tror inte skäggvansinnet brutit ut i Sverige då? (kanske). Men Staffanstorp hade nyligen försökt stressa sina invånare genom att säga att IS-hemvändare inte skulle få gratis busskort. Det föreföll som ren idioti eftersom kommunen inte förväntade några IS-hemvändare. Däremot är Staffanstorp en vit villaidyll som ligger nära Mordor (Malmö). Så i det fallet kan man tolka filmen som ett sätt i att oroa svenskar för effekter av invandringen. (På medborgarnas egen bekostnad. Moderaterna hade givit kommuninvånarnas pengar till en moderatkollega för att spela in filmen.)

Sammantaget kanske skäggen är ett sätt öka på den upplevda effekten av invandringen?

Jag påstår att dessa trender styrs. Det beror på hur media och reklam skildrar situationen. Instruktionsbilden på tomglasautomaten visar en kille med stort skägg. Trenden är ingen tillfällighet där unga killar plötsligt kommit på att invandrarna ser bra ut i sina skägg.
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 08:53.
Citera
2022-04-01, 08:56
Medlem
De anledningar jag noterat

1. De har blivit blåsta av sin barberare som sagt att de passar i skägg i syfte sälja oljor, vax och allt vad det kan tänkas vara.
2. De försöker associera till den där playboy killen som poserar med inhyrda damer, Bilzarian eller något.
3. De är flintskalliga och skäms över det och försöker kompensera med att odla skägg.

Det blev trendigt att odla skägg efter den där playboy killen blev känd på instagram. Innan dess såg folk välvårdade ut. 80% av de jag träffat ser absolut motbjudande ut i skägg, man vill ge dom en rakapparat i julklapp eller säga du kanske borde ta å raka dig men de går ju tyvärr inte eftersom alla är så lättkränkta i dagens samhälle.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-04-01 kl. 09:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in