2022-03-31, 22:35
Medlem
Den eviga frågan, blir glasögon bättre för att de kostar 10 papp eller räcker de med de för 2 papp. Jag står inför att köpa nya progressiva glasögon och tänkte kosta på mig ett par dyrare glasögon. Men kom på är de bättre bara för att de är dyrare. Vad säger ni? Jag har köpt mina tidigare glasögon på smarteyes och de har fungerat bra. Kort invänjningsperiod, nästan så jag trodde ett tag att de inte var progressiva glasögon. Men de var de visst, gick tillbaka och frågade 😉

Men till frågan. Vad har du haft tidigare och är du nöjd.
Citera
2022-03-31, 22:50
Medlem
prokaryotkungens avatar
Billiga fungerar oftast lika bra som dyra. Köper alltid från Lensway nuförtiden och de är det ultimata i prisvärde och glaskvalitet.

De enda som jag skulle avråda ifrån är Specsavers. De har (/hade sist jag tog från dem, verifierat med andra vänner och okända på nätet) mycket dålig kvalitet på glasögon slipade för lite mer grova synfel av någon anledning. Vet inte om det är deras glasämne eller om de skiter i att byta huvudena på sliputrustningen när de är utslitna.

Fysiska optiker är bara galna prismässigt. Synsam försökte sälja på mig brillor så dyra att man inte skulle våga använda dem. "Men vi har abonnemang" säger de och då svarar jag att på tre månaders abonnemangskostnad så kan jag köpa ett par minst lika bra på nätet.
Citera
2022-04-01, 00:15
Medlem
Svidmyras avatar
Dyra eller billiga beror på hur gammal du är och vad du har för synfel. Man bör ju byta glasögon ungefär vartannat vart tredje år pga att synen ändras och försämras ju äldre man blir och då blir det ju en ganska stor utgift varje gång, ofta är det ju bågarna och de tillägg man vill ha som kostar.

Jag kör numera de billigare alternativen. Har t.o.m. bara bytt glas i mina gamla bågar (skitsnygga o sköna, duger bra fortfarande) men då får jag ingen ersättning om bågarna går sönder vid bytet.

Glasögonmodet ändras ju också så ofta att man måste byta bågar oftare än glas om man är modeslav.
Citera
2022-04-01, 03:47
Medlem
Onanikrems avatar
Kör Lensway, hyfsad kvalitet men tyvärr numera rätt fula bågar i de billiga prisklasserna, för 7 - 8 år sedan hade de riktigt snygga bra bågar i budgetklassen. Fortfarande mest prisvärda dock då man får 3 - 5 glasögon för samma pris som 1 par hos de vanliga icke nätbaserade kedjorna.
Citera
2022-04-01, 04:26
Medlem
-Andreas-s avatar
Ju dyrare glas, desto tunnare kan de göras.
För 2k har du kanske ett par glasögon som är tjocka som flaskbottnar medan för tex 5k är glasen gjorda tunnare men med lika god eller bättre optik.
Citera
2022-04-01, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Billiga fungerar oftast lika bra som dyra. Köper alltid från Lensway nuförtiden och de är det ultimata i prisvärde och glaskvalitet.

De enda som jag skulle avråda ifrån är Specsavers. De har (/hade sist jag tog från dem, verifierat med andra vänner och okända på nätet) mycket dålig kvalitet på glasögon slipade för lite mer grova synfel av någon anledning. Vet inte om det är deras glasämne eller om de skiter i att byta huvudena på sliputrustningen när de är utslitna.

Fysiska optiker är bara galna prismässigt. Synsam försökte sälja på mig brillor så dyra att man inte skulle våga använda dem. "Men vi har abonnemang" säger de och då svarar jag att på tre månaders abonnemangskostnad så kan jag köpa ett par minst lika bra på nätet.

Ojdå, säger du det. Hur märker du och din vänner av att de är dålig kvalitet i smarteyes glasögonen? Trött i ögonen osv eller?

Sen jo, de är ju svindyrt att köpa glasögon från exempelvis synsam. Håller med. Jag tänker att denna gång kan de vara okej, om de skulle vara bättre. Men de låter ju inte som de på de svar jag fått direkt.
Citera
2022-04-01, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Dyra eller billiga beror på hur gammal du är och vad du har för synfel. Man bör ju byta glasögon ungefär vartannat vart tredje år pga att synen ändras och försämras ju äldre man blir och då blir det ju en ganska stor utgift varje gång, ofta är det ju bågarna och de tillägg man vill ha som kostar.

Jag kör numera de billigare alternativen. Har t.o.m. bara bytt glas i mina gamla bågar (skitsnygga o sköna, duger bra fortfarande) men då får jag ingen ersättning om bågarna går sönder vid bytet.

Glasögonmodet ändras ju också så ofta att man måste byta bågar oftare än glas om man är modeslav.

Sant, de jobbiga med att byta glasögon är ju att välja bågen. 😉 smart att ha samma. Nä, jag köpte ett par från synoptik och de fick jag aldrig till så de var sköna att ha på sig.
Citera
2022-04-01, 07:42
Medlem
Hackenbush55s avatar
Spelar väl ingen roll vad de kostar, de skall sitta bra och vara bekväma, det är allt.
Citera
2022-08-25, 13:22
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seberik777
Den eviga frågan, blir glasögon bättre för att de kostar 10 papp eller räcker de med de för 2 papp. Jag står inför att köpa nya progressiva glasögon och tänkte kosta på mig ett par dyrare glasögon. Men kom på är de bättre bara för att de är dyrare. Vad säger ni? Jag har köpt mina tidigare glasögon på smarteyes och de har fungerat bra. Kort invänjningsperiod, nästan så jag trodde ett tag att de inte var progressiva glasögon. Men de var de visst, gick tillbaka och frågade 😉

Men till frågan. Vad har du haft tidigare och är du nöjd.

Jag köper numera mina glasögon från Kina för några hundralappar, skaffar recept hos optiker här först.

de jag har just nu

båge
https://www.aliexpress.com/item/3296...67b01802XjBvxl

Full Rim Pure Titanium Eyeglasses Frame for Men Optical Glasses Frame Prescription Eyewear Spectacles 9867 Alloy Fashion Frame 227kr

glas
https://www.aliexpress.com/item/3291...67b01802XjBvxl

1.61 Super Tough Photochromic Digital Free-form Progressive Optical Aspheric Prescription Lenses Fast Color Changing Performance 424kr

Totalt alltså 651kr ingen moms eller tull tillkomer på det priset och frakten ingår i priset från den butiken (HOTOCHKI Official Store)
Citera
2022-08-25, 13:30
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Köper mina rayban från uk och ibland italien styrka -6.0 och extra tunna. Tror jag betalar omkring 1500 i allt. I butik hade det kostat strax under 4k. Kan tänka mig att butiken använder samma maker då när man köper i butik så tar det ibland ett par veckor innan man får dom.
Citera
2022-08-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag köper numera mina glasögon från Kina för några hundralappar, skaffar recept hos optiker här först.

de jag har just nu

båge
https://www.aliexpress.com/item/3296...67b01802XjBvxl

Full Rim Pure Titanium Eyeglasses Frame for Men Optical Glasses Frame Prescription Eyewear Spectacles 9867 Alloy Fashion Frame 227kr

glas
https://www.aliexpress.com/item/3291...67b01802XjBvxl

1.61 Super Tough Photochromic Digital Free-form Progressive Optical Aspheric Prescription Lenses Fast Color Changing Performance 424kr

Totalt alltså 651kr ingen moms eller tull tillkomer på det priset och frakten ingår i priset från den butiken (HOTOCHKI Official Store)

Intressant, men det blir svårt att be någon justera dem då de inte är köpta i butik 😉
Citera
2022-08-27, 02:18
Medlem
Zuzumbas avatar
Har mild myopi.

Jag köper billigt skräp från Hongkong/Kina, kostar under hundringen. Fungerar utmärkt. Har -1,25 ungefär i styrka. Använder mina glasögon när jag ska ta en promenad, sitta på konferens och dylikt, eller titta på TV eller köra bil.

I flera länder i Asien så är prevalensen för myopi signifikant större, jämfört med västerländska länder. Så glasögon finns ju i minus-styrkor så det räcker och blir över. Samma lika som läsglasögon här på bensinmackarna, för de som behöver plus-styrka.

Inget jag egentligen rekommenderar, men fungerar faktiskt jättebra för den som behöver se lite bättre under en kortare period på dygnet eller använda glasögon lite sporadiskt. Skulle jag bära glasögon större delen av dygnet så hade jag såklart ordnat något mer gediget. Jag har faktiskt ett par dyrare brillor och tycker inte det är någon skillnad alls egentligen. Tips kan dock vara att gå ned lite i styrka, så att muskulaturen inte förslappas ännu mer.

Värt att nämna är att bägge mina ögon har i princip samma sänka i dioptrier, så därför kan jag enkelt bära billiga glasögon där styrkan är samma lika på bägge glas.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-08-27 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in