• 1
  • 2
2022-03-31, 11:47
Medlem
Hej!
Min pappa har under 16 års tid haft ett samboförhållande med en kvinna som inte är riktigt klok. För 1,5 år sedan separerade dom och har haft en vårdnadstvist angående min halvsyster, deras dotter (9 år) som gick upp till tingsrätt där både jag och min faster var med och vittnade för min pappa. Barnets mamma yrkade på ensam vårdnad och min pappa yrkade på delad vårdnad. Domslutet blev att mamman ska få vårdnaden och pappa får träffa sin dotter varannan söndag under bevakning.
Barnets mamma bröt mot detta domslut och har hållit barnet borta från de tider och dagar som hon ska träffa pappa.
Det hela blir bara värre och värre. Idag pratade jag med min pappa som var på polisförhör igår då hans ex-sambo har anmält honom för våldtäkt. Han är nu under utredning och har fått kontaktförbud mot både ex-sambon och dottern. Han har inte fått träffa sin dotter på 7 månader och nu får han inte träffa henne på i alla fall 6 månader till eller ens försöka kontakta henne.

Den här kvinnan har inga gränser. Hon ljuger om allt möjligt. Min pappa är inte en våldsam människa, han är ingen våldtäktsman, han är ingen fara för någon. Allt han vill är att träffa sin dotter.

Finns det någonting vi anhöriga kan göra? Den här kvinnan har ljugit och sagt så många sjuka saker som inte stämmer, men ingen verkar kunna lägga ihop ett med ett och se att det är HON som är problemet.

Kan man göra en motanmälan? Det är väl olagligt att anmäla falska brott?

Tacksam för hjälp
Citera
2022-03-31, 11:51
Medlem
Till saken hör också att den här kvinnan har haft svårt att bli gravid och har alltså betalat pengar för att få ett barn tillsammans med pappa genom IVF. Varför skulle man betala pengar för att få barn med någon och sedan anklaga denne för våldtäkt?
Citera
2022-03-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roussillon
Hej!
Min pappa har under 16 års tid haft ett samboförhållande med en kvinna som inte är riktigt klok. För 1,5 år sedan separerade dom och har haft en vårdnadstvist angående min halvsyster, deras dotter (9 år) som gick upp till tingsrätt där både jag och min faster var med och vittnade för min pappa. Barnets mamma yrkade på ensam vårdnad och min pappa yrkade på delad vårdnad. Domslutet blev att mamman ska få vårdnaden och pappa får träffa sin dotter varannan söndag under bevakning.
Barnets mamma bröt mot detta domslut och har hållit barnet borta från de tider och dagar som hon ska träffa pappa.
Det hela blir bara värre och värre. Idag pratade jag med min pappa som var på polisförhör igår då hans ex-sambo har anmält honom för våldtäkt. Han är nu under utredning och har fått kontaktförbud mot både ex-sambon och dottern. Han har inte fått träffa sin dotter på 7 månader och nu får han inte träffa henne på i alla fall 6 månader till eller ens försöka kontakta henne.

Den här kvinnan har inga gränser. Hon ljuger om allt möjligt. Min pappa är inte en våldsam människa, han är ingen våldtäktsman, han är ingen fara för någon. Allt han vill är att träffa sin dotter.

Finns det någonting vi anhöriga kan göra? Den här kvinnan har ljugit och sagt så många sjuka saker som inte stämmer, men ingen verkar kunna lägga ihop ett med ett och se att det är HON som är problemet.

Tacksam för hjälp

Har han ingen advokat? Eller liknande? Varför inte?
Citera
2022-03-31, 11:59
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för hjälp

Dokumentera alla "avtalsbrott", när din pappas polisanmälan läggs ner så ansöker han om full vårdnad om dottern med hävisning till att exet saboterar umgånget och att barnet far illa pga av mammans betende, hänvisa till avtalsbrott gällande umgänge och den nedlagda polisanmälan.

skulle det framgå att hon uppenbart ljugit i sin anmälan så är det polisen som ska upprätta en anmälan om falskanmälning.
Citera
2022-03-31, 12:04
Medlem
Vad är orsaken till att familjerätten inte ansåg att delad vårdnad var lämpligt?
Citera
2022-03-31, 12:42
Medlem
Exet har ljugit för alla inblandade om att han skulle ha skadat barnet och henne vid flertal tillfällen. Detta är inte sant. Att jag och min faster vittnade till hans fördel gjorde ingen skillnad.
Citera
2022-03-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Vad är orsaken till att familjerätten inte ansåg att delad vårdnad var lämpligt?
Exet har ljugit ihop en massor om att han skulle ha kört rattfull, varit full i pulkabacken, kommit full till barnets skola, lukta sprit hela tiden när barnet har träffat honom. Jag har själv varit med när barnet har träffat honom vid flertal tillfällen efter separationen och han har inte druckit en droppe alkohol när hon ska på besök.
Citera
2022-03-31, 12:48
Medlem
Jag har själv varit med om vårdnadstvist ganska nyligen. När tingsrätten får ett ärende om vårdnadstvist så skickas ett ärende till socialtjänsten som gör en grundlig utredning om vad dem tror är bäst för barnet, Dem kontaktar båda föräldrar, och även skolan och går igenom olika register osv osv.

En utgångspunkt är att barnets bästa är att vara med båda sina föräldrar med växelvist boende.

Om socialtjänsten anser att det är för barnets bästa att mamman skall ha ensam vårdnad så kanske det är det bästa?

Din pappa kanske inte är så bra som du vill tro, Det finns säkert en och två anledningar till att socialtjänsten gjort den bedömningen.

För övrigt så tvekar jag inte en sekund på att mamman är ett psykfall, det är bara att beklaga.. Det bästa är som ovan har skrivit att ni noterar alla avtalsbrott och ifall hon försvårar umgänget som tingsrätten dömt, det kan vändas till din pappas fördel i en kommande vårdnadstvist
Citera
2022-03-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Jag har själv varit med om vårdnadstvist ganska nyligen. När tingsrätten får ett ärende om vårdnadstvist så skickas ett ärende till socialtjänsten som gör en grundlig utredning om vad dem tror är bäst för barnet, Dem kontaktar båda föräldrar, och även skolan och går igenom olika register osv osv.

En utgångspunkt är att barnets bästa är att vara med båda sina föräldrar med växelvist boende.

Om socialtjänsten anser att det är för barnets bästa att mamman skall ha ensam vårdnad så kanske det är det bästa?

Din pappa kanske inte är så bra som du vill tro, Det finns säkert en och två anledningar till att socialtjänsten gjort den bedömningen.

För övrigt så tvekar jag inte en sekund på att mamman är ett psykfall, det är bara att beklaga.. Det bästa är som ovan har skrivit att ni noterar alla avtalsbrott och ifall hon försvårar umgänget som tingsrätten dömt, det kan vändas till din pappas fördel i en kommande vårdnadstvist
Pappa är absolut inte perfekt, och för barnets bästa då håller jag med om att hon kanske ska bo på ett ställe för att få en trygg punkt. Mamman har ju lyckats med det mer eller mindre, men att anklaga honom för våldtäkt är helt sinnessjukt.
Citera
2022-03-31, 12:55
Medlem
Brolarens avatar
Om hon är sjuk i huvudet är det bara att låta tiden göra sitt. Förr eller senare kommer hon att begå ett rejält misstag.

Så det är bara att dokumentera alla fel hon gör och spara ihop en hög, sen motanmäler ni henne.
Citera
2022-03-31, 12:59
Medlem
Citat:
Pappa är absolut inte perfekt, och för barnets bästa då håller jag med om att hon kanske ska bo på ett ställe för att få en trygg punkt. Mamman har ju lyckats med det mer eller mindre, men att anklaga honom för våldtäkt är helt sinnessjukt.

Ingen är perfekt, jag fick igenom min stämingsansökan om ensam vårdnad för några år sen så jag vet exakt vad de handlar om. Nej det handlar inte om att barnet skall ha EN trygg punkt. Barnet behöver både sin mamma och pappa men då måste både mamman och pappan vara lämpliga som vårdnadshavare. Det kan vara saker du inte vet, ett tips är att ta fram domen från tingsrätten och läs igenom, även utredningen från SOC som din pappa har fått. Om han inte vill visa den så är det ett tecken på att något är skumt.

Ja jag håller med dig, det är helt sjukt att anklaga någon för det. Kvinnor är lika mycket svin som män kan vara.
Citera
2022-03-31, 13:01
Medlem
Fettsugnings avatar
Han kan anmäla henne för egenmäktighet med barn.

Edit: såg nu att hon hade ensam vårdnad. Brott mot överenskommelse om umgänge då. Dock ej straffbart, men ligger henne i fatet vid eventuell ny vårdnadstvist.
Senast redigerad av Fettsugning 2022-03-31 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in