2022-03-31, 11:29
Medlem
Hallå FB!

Det är dags för mig att ta tag i något jag borde gjort för längesedan.. att bli drogfri helt och hållet. Gjort flera försök tidigare men har på senare tid blivit äcklad av mig själv pga det självdestruktiva beteendet jag fått utav flera års bruk/missbruk. Hur gör ni som lyckats? För att hålla motivationen uppe när dagarna är som mörkast och allt man vill är att bara röka sig en fet bong eller dra kicka igång sig med lite tjack? Är 29 idag och testade droger första gången när jag va runt 20 och på den vägen är det. Rökt dagligen i många år med paus på några veckor. Tjacket(Endast nasalt, aldrig IV)har kommit och gått men tog verkligen fart när jag separerade med mitt ex. Vissa gånger har jag tagit en vecka på raken för att sedan ha uppehåll 2-3 veckor innan man faller dit igen. Ingen bra erfarenhet utav vården och har alldeles för mycket att förlora för att detta skall komma till ytan, är en ”fungerande” missbrukare med heltidsanställning , fritidsintressen osv.. och få vet om min hemlighet, att jag är en knarkare..! Är fast besluten om att lyckas denna gången så gör ett sista försök med att vända mig hit för att kunna bolla lite tankar och idéer och kommer uppdatera här hur det går , avtändning osv.. snart inne på 24h som nykter och vet hur efterbliven jag kommer bli nu framöver, men snackar vi månader eller år innan man är normal igen?
Senast redigerad av OfrivilligtHat 2022-03-31 kl. 11:34. Anledning: Fick inte med allt
Citera
2022-03-31, 11:36
Medlem
StonedMonkeys avatar
Gå till en beroendemottagning, försök hitta en behandling på öppenvården som till exempel 12-stegsprogrammet eller återfallsprevention, flytta in på ett stödboende. Det är dom sakerna som hjälpt mig tidigare iallafall. Man kan även gå på NA möten. Det låter kliché men det viktigaste är att du har viljan och motivationen, försök hitta en gemenskap med nyktra vänner, gärna föredetta missbrukare som vet hur det är och vad du går igenom.

Kontakta missbruksenheten hos din kommun.
Senast redigerad av StonedMonkey 2022-03-31 kl. 11:40.
Citera
2022-03-31, 11:44
Medlem
StonedMonkeys avatar
Hur lång tid det tar tills du är återställd beror på vilket sätt du menar, det kommer vara svårt att hantera alla känslor du sluppit undan på grund av missbruket, du kommer känna ett sug efter droger och hur du hanterar det är avgörande för hur lång tid det tar innan livet känns bra igen.
Citera
2022-03-31, 11:45
Medlem
Problemet är att jag inte bara kan försvinna från mitt jobb, även om det hade varit behövligt! Gällande vänner.. så har jag nästan endast nyktra sådana och umgås inte med ”pundare” och det syns inte på mig att jag missbrukar, noggrann med hur jag ser ut, klär mig osv. Sen glider man in på jobbtoan och drar en lina när ingen märker, visst är man fantastisk…
Däremot funderat på att köra några NA möten, vården har ju anmälningsplikt
Citera
2022-03-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Hur lång tid det tar tills du är återställd beror på vilket sätt du menar, det kommer vara svårt att hantera alla känslor du sluppit undan på grund av missbruket, du kommer känna ett sug efter droger och hur du hanterar det är avgörande för hur lång tid det tar innan livet känns bra igen.

Ja menar väl mer hur lång tid tar det för hjärnan att återställa dopaminnivåerna till sitt normala? Nu i början är man ju helt slut och finner iprincip det mesta rätt meningslöst och grått/tråkigt samt ångesten över hur man slösat bort mycket av sitt liv / pengar på något helt onödigt
Citera
2022-04-01, 00:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfrivilligtHat
Hallå FB!

Det är dags för mig att ta tag i något jag borde gjort för längesedan.. att bli drogfri helt och hållet. Gjort flera försök tidigare men har på senare tid blivit äcklad av mig själv pga det självdestruktiva beteendet jag fått utav flera års bruk/missbruk. Hur gör ni som lyckats? För att hålla motivationen uppe när dagarna är som mörkast och allt man vill är att bara röka sig en fet bong eller dra kicka igång sig med lite tjack? Är 29 idag och testade droger första gången när jag va runt 20 och på den vägen är det. Rökt dagligen i många år med paus på några veckor. Tjacket(Endast nasalt, aldrig IV)har kommit och gått men tog verkligen fart när jag separerade med mitt ex. Vissa gånger har jag tagit en vecka på raken för att sedan ha uppehåll 2-3 veckor innan man faller dit igen. Ingen bra erfarenhet utav vården och har alldeles för mycket att förlora för att detta skall komma till ytan, är en ”fungerande” missbrukare med heltidsanställning , fritidsintressen osv.. och få vet om min hemlighet, att jag är en knarkare..! Är fast besluten om att lyckas denna gången så gör ett sista försök med att vända mig hit för att kunna bolla lite tankar och idéer och kommer uppdatera här hur det går , avtändning osv.. snart inne på 24h som nykter och vet hur efterbliven jag kommer bli nu framöver, men snackar vi månader eller år innan man är normal igen?

Jag hade ett dagligt 3-årigt bruk av tjack och benso när jag gick av allt i Maj 2020. Weed har jag rökt sen 2008, utan uppehåll i princip.

Tog väl till efter sommaren att sluta känna sig suicidal (har normalt ej fallenhet för sånt, aldrig haft depp eller käkat mediciner) och runt Dec/Jan började jag känna glädje igen, vilket jag trodde inte någonsin skulle ske igen.

Kan varmt rekommendera att gå av under sommaren, få dopamin-kickar av vädret och ledigheten. Måste vara outhärdligt att kliva i November.

Kämpa på, det är värt det. Att ha ett fungerande huvud och en stilla själ. Det är fint att få tillbaks sig själv och glädjen i livet igen. Att kunna lägga sig och blunda och sjunka ner i naturlig, mjuk och djup sömn har fan varit det bästa. Hatade att gå och lägga mig när jag gick på amfetamin. Faktum är att jag hatade att vara mig när jag gick på amfetamin. Värsta känslan när huvudet ekar och tankefragmenten våldtar ens sinne samtidigt.
Citera
2022-04-01, 03:28
Medlem
Sök hjälp. Du kanske har adhd som driver dig till att självmedicinera med cs. Kanske någon annan diagnos som gör att du bedövar eller berusar dig.

Om du känner att du mår skit och mår bättre av gräs så testa CBD produkter. Dem saknar THC och ger dig inte samma effekt, men har otroligt bra medicinska effekter som hjälper utan att göra dig väck eller försämra för dig i längden. Åtminstone skaffa CBD för att sluta med CB, det ska hjälpa med den psykiska abstinensen (suget).

Har du svår ångest, insomnia eller depressioner så rekommenderar jag att läsa på om olika växtbaserade läkemedel, t.ex. adaptogener. Dessa är inte missbruksvänliga och är oftast bra för dig och hjärnan, speciellt adaptogener som ska stabilisera din kropp och hjärna. Typ ashwagandha, rosenrot, passionsblomma, ginseng o.s.v. Sedan finns t.ex. L-theanine som också härstammar ifrån vanligt te, många blir hjälpta av detta ämnet. Det finns otroligt många och man måste testa en del innan man finner det som funkar bäst i längden. Dem flesta reglerar hjärnans receptorer utan att skada dig eller göra dig väck/beroende.

Om du har brist på dopamin kan du testa L-tyrosin, vilket är en byggsten som vi behöver för att producera optimala mängder dopamin. Eller om du har brist på serotonin kan du testa L-tryptofan/5-htp vilket är en byggsten för serotonin.

Lycka till!
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-04-01 kl. 03:30.
Citera
2022-04-01, 18:43
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfrivilligtHat
Hallå FB!

Nej förfan det är lugnt du kommer inte bli efterbliven, du kommer må bättre och bättre ju längre tiden går. Du måste bara bestämma dig för att sluta. Ge dig fan på att va helt nykter i 3 månader. Du kommer må bättre än du aldrig gjort de senaste 10 åren jag lovar dig! Sen kan du utvärdera å se om de värt å gå på vaket o flum igen. Ingen avtändningen kommer du få. Gör det nu

Ps: kan låta som en klyscha med börja träna o ät o sov rätt under dessa 3 månader så kommer du bli en ny människa! Lycka till
Senast redigerad av Joneskuusi 2022-04-01 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in