• 1
  • 2
2022-03-31, 09:27
Medlem
Hej! Vad är skillnaden på den Desloratadin (5 mg) jag fick utskrivet till mig för mina hösnuveproblem vs den desloratadinen (också 5 mg) som man kan köpa i apotek receptfritt?

Är det typ olika?

Känns som att den utskriven av läkare borde vara bättre…

Mvh
Spritegott
Citera
2022-03-31, 09:33
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Nej, den enda skillnaden är att det blir subventionerat pris om läkaren skriver ut det.
Citera
2022-03-31, 09:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man får ju det billigaste alterantivet från apoteket om man vill att det ska ingå i högkostnadsskyddet. Det är dyra piller det där, 22:- för 30 st hos apotea. Jag tar en sån på morgonen och en loratadin till natten så sover jag som en prins utan snuva eller kliande ögon.
Citera
2022-03-31, 10:46
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-03-31, 10:53
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Hej! Vad är skillnaden på den Desloratadin (5 mg) jag fick utskrivet till mig för mina hösnuveproblem vs den desloratadinen (också 5 mg) som man kan köpa i apotek receptfritt?

Är det typ olika?

Känns som att den utskriven av läkare borde vara bättre…

Mvh
Spritegott

Desloratadin har högre biologisk tillgänglighet, alltså absorption, än vanlig loratadin. Därför är dom på 5mg istället för 10mg. Om man får det utskrivet är det oftast för att man behöver ta dom varje dag och inte vid behov. Därför är det skonsammare mot kroppen och ger färre biverkningar i det långa loppet med en lägre dos som lättare tas upp av kroppen.

Så fick jag det förklarat för mig av en apotekare iaf.
Citera
2022-03-31, 11:48
Medlem
Jagozar förklarade skillnaden mellan loratadin och desloratadin - inte skillnaden mellan desloratadin och desloratadin.

Det är absolut ingen skillnad mellan det receptbelagda och receptfria läkemedlet. Precis som redan nämnts så innebär desloratadin på recept att du kan få dem inom förmånen. Dessutom kan du få ut större förpackningar. Förpackningsstorlekarna på egenvårdsläkemedel är ofta anpassade till den behandlingslängd som är rekommenderad utan läkarkontakt. Därför är 100-pack generellt rätt sällsynta framför disken på apotek.
Citera
2022-03-31, 12:43
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Jagozar förklarade skillnaden mellan loratadin och desloratadin - inte skillnaden mellan desloratadin och desloratadin.

Visste inte att desloratadin finns receptfritt. Hade fått för mig att det endast fanns på recept. Men nu vet jag!

Annars är det som du sagt ingen skillnad, förutom att det eventuellt blir billigare på recept samt större förpackningar som du säger!
Citera
2022-03-31, 14:42
Medlem
Hartlams avatar
Desloratadine Actavis är receptbelagd medan Desloratadin ABECE inte är det. Troligtvis just på grund av Desloratadine Actavis kan fås i burk med 100 tabletter, som någon har nämnt tidigare.

Annars är det precis samma läkemedel.
Citera
2022-05-24, 15:53
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man får ju det billigaste alterantivet från apoteket om man vill att det ska ingå i högkostnadsskyddet. Det är dyra piller det där, 22:- för 30 st hos apotea. Jag tar en sån på morgonen och en loratadin till natten så sover jag som en prins utan snuva eller kliande ögon.
Någon som vet någon des(loratadin) variant där pillren kan krossas utan att det blir konsekvenser? det skulle göra det lite billigare för mig

Tidigare fanns det munsöderfallande tablett, men den verkar vara recepetbelagd
För att få skiten utskrivet då?, måste man slösa pengar på ett läkarbesök där hen måste bestyrka att denna påträffar rinnsnuva under besöket?

Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Desloratadine Actavis är receptbelagd medan Desloratadin ABECE inte är det. Troligtvis just på grund av Desloratadine Actavis kan fås i burk med 100 tabletter, som någon har nämnt tidigare.

Annars är det precis samma läkemedel.
Eftersom ABECE är en filmdragerande tablett optimerad för att sväljas, så går den förstås inte att krossas eller hur?

Har en person som inte får riskera att sväljta tabletter nämligen, därför har jag prövat både
desloratadine sandoz oral solution
( för 79 kr får du alltså en 60 ml flaska som du tar 10 ml ut per dag, enligt mina studier
räcker den doseringen i 4 dagar! helt jävla skandalöst)

Därför prövade jag Clarityn oral solution 120 ml flaska
som kostar 150 kr och det är 10 ml per dag, så jag kommer i bästa fall
bli rånad på 150 kr för 7-8 dars användning

Var kan jag få tag i ännu större flaska flytande för samma pris! ska jag importera det från
något frifräsar-apotek från Finland eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Fred702

Det är absolut ingen skillnad mellan det receptbelagda och receptfria läkemedlet. Precis som redan nämnts så innebär desloratadin på recept att du kan få dem inom förmånen. Dessutom kan du få ut större förpackningar. Förpackningsstorlekarna på egenvårdsläkemedel är ofta anpassade till den behandlingslängd som är rekommenderad utan läkarkontakt. Därför är 100-pack generellt rätt sällsynta framför disken på apotek.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Desloratadin har högre biologisk tillgänglighet, alltså absorption, än vanlig loratadin. Därför är dom på 5mg istället för 10mg. Om man får det utskrivet är det oftast för att man behöver ta dom varje dag och inte vid behov. Därför är det skonsammare mot kroppen och ger färre biverkningar i det långa loppet med en lägre dos som lättare tas upp av kroppen.

Så fick jag det förklarat för mig av en apotekare iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Nej, den enda skillnaden är att det blir subventionerat pris om läkaren skriver ut det.
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-24 kl. 16:03.
Citera
2022-05-25, 04:19
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Någon som vet någon des(loratadin) variant där pillren kan krossas utan att det blir konsekvenser? det skulle göra det lite billigare för mig

Tidigare fanns det munsöderfallande tablett, men den verkar vara recepetbelagd
För att få skiten utskrivet då?, måste man slösa pengar på ett läkarbesök där hen måste bestyrka att denna påträffar rinnsnuva under besöket?

Har använt mig av appen ”Min Doktor” och ”Kry” vid flera tillfällen, en av dom är gratis iaf. Och just ”allergi” ligger under en egen kategori att söka hjälp ifrån.

Tog ca 30min från läkarsamtal i mobilen tills jag gick ut från apoteksdörren.
Får alltid 100-pack och ofta med 2-3 uttag/recept.
Citera
2022-05-25, 16:07
Medlem
Enmansdemos avatar
Det handlar om Serotonin

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har använt mig av appen ”Min Doktor” och ”Kry” vid flera tillfällen, en av dom är gratis iaf. Och just ”allergi” ligger under en egen kategori att söka hjälp ifrån.

Tog ca 30min från läkarsamtal i mobilen tills jag gick ut från apoteksdörren.
Får alltid 100-pack och ofta med 2-3 uttag/recept.
På apoteket sa dom att det inte krävdes läkarbesök när jag frågade igår, men det är låsta positioner här, Desloratadin finns inte i munsönderfallande längre och man får inte krossa dom jävla tabletterna? vad skulle kunna hända?

Jag är fast med dyr sirap, och skälet till att flaskorna är så jävla små är att man tror
att det här är säsongsbetonad kortidsbehandling i en vecka enbart, trots att vissa skulle
behöva äta det livet ut

(som Lisa Nilsson sjöng, ååååå allt jag behöver nu är ett storpack oral solution från ett finskt?
online-apotek, men hela värden verkar sälja i barn-flaskor https://www.google.com/search?q=desl...t7p_pjJ91z8sXM)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...13286-bib-0041
"Antiallergic drug desloratadine as a selective antagonist of 5HT2A receptor ameliorates pathology of Alzheimer's disease model mice by improving microglial dysfunction"
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-25 kl. 16:18.
Citera
2022-06-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
På apoteket sa dom att det inte krävdes läkarbesök när jag frågade igår, men det är låsta positioner här, Desloratadin finns inte i munsönderfallande längre och man får inte krossa dom jävla tabletterna?

Desloratadin finns som munsönderfallande igen efter frånvaron. Men bara som receptbelagd. Säljs under namnet Caredin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in