• 1
  • 2
2022-03-31, 05:17
Avstängd
llundberg57s avatar
Är det någon som vet vad för slags korv som används av gatuköken / korvgubbarna / Daisy?
Typ griskött, nötkött eller någon blandning?

Anledningen att jag frågar är att jag bor i Australien och jag vill försöka göra en tunnbrödrulle (därav min andra tråd om majonäsgurka).

Någon som vet?

Tack på förhand
Citera
2022-03-31, 05:45
Medlem
såna där chorizzo och så har du gräddfil till. Då kan du leva "hälsosamt" som fan. Gott!
Citera
2022-03-31, 06:03
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
såna där chorizzo och så har du gräddfil till. Då kan du leva "hälsosamt" som fan. Gott!
Ja chorizo finns ju överallt men jag är intresserad av 'standardkorven', typ som vad ingår i 'en grillad med bröd'.
Citera
2022-03-31, 06:09
Medlem
ps870s avatar
Gå med i Tunnbrödsrullensvänner på Facebook så får du bättre svar och hjälp med att skapa en tbr.
Det finns två grupper, den bästa är de med ett "S" dvs TunnbrödSrullensvänner

https://www.facebook.com/groups/2376...742/?ref=share

Mvh.
Senast redigerad av ps870 2022-03-31 kl. 06:11.
Citera
2022-03-31, 07:02
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Den där ilskna otrevliga korvgubben som stod i gamla stan förr köpte sin korv från Sorunda.

https://www.sorundakorvfabrik.nu/

Lite längre ner på sidan hittar du deras återförsäljare.
https://www.sorundakorvfabrik.nu/kontakt/
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2022-03-31 kl. 07:05.
Citera
2022-03-31, 07:05
Medlem
HLundborgs avatar
Bullens
Citera
2022-03-31, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Är det någon som vet vad för slags korv som används av gatuköken / korvgubbarna / Daisy?

Anledningen att jag frågar är att jag bor i Australien och jag vill försöka göra en tunnbrödrulle (därav min andra tråd om majonäsgurka).

Någon som vet?

Tack på förhand
Googla på grossist för gatukök. När du hittat någon, gå in och se vad de har för sortiment med grillkorv, eller om det är kokkorv du är ute efter. Väl där kan du få fram en innehållsförteckning.
Citera
2022-03-31, 08:02
Avstängd
llundberg57s avatar
Man tackar, bra tips.
Citera
2022-03-31, 08:37
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57

Någon som vet?

Tack på förhand
Det brukar vara korvar som internationellt kallas för frankfurter eller wiener sausage. Sedan finns här i Sverige förstås numera en massa starksmakande varianter som också kan användas. Men originalet är en kokt "hot dog" fast det vanligaste idag är nog grillade raka rullkorvar.
Citera
2022-03-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det brukar vara korvar som internationellt kallas för frankfurter eller wiener sausage. Sedan finns här i Sverige förstås numera en massa starksmakande varianter som också kan användas. Men originalet är en kokt "hot dog" fast det vanligaste idag är nog grillade raka rullkorvar.
I inlägg #3 säger dock trådskaparen att det ska vara grillad: "typ som vad ingår i 'en grillad med bröd'".
Citera
2022-03-31, 09:02
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I inlägg #3 säger dock trådskaparen att det ska vara grillad: "typ som vad ingår i 'en grillad med bröd'".
Både frankfurter och wienerkorvar går fint att grilla. Den kokta korvens ursprunglighet som jag nämnde var mer en historisk upplysning. Oönskad information av TS förstås, så jag ber om ursäkt för mitt övertramp.
Citera
2022-03-31, 09:40
Avstängd
llundberg57s avatar
All information är välkommen.
Vad jag är mest intresserad av är vad för slags kött den innehåller. Vet jag det så är jag halvvägs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in