Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Fast om en trådstart är ett aprilskämt, bryter det mot reglerna?
Den här diskussionen liknar mycket "Är trolltrådar på Flashback regelbrott mot 0.03?".
Svaret är att mjae. Inte nödvändigtvis. Det beror på diskussionsunderlaget. Som jag förstått det så bedöms inte 0.03 utefter huruvida det som framgår i trådstarten är sant eller inte, utan man måste ju även få spekulera kring eventuella situationer som kan uppstå. Det kan vara ett händelseförlopp som man har för avsikt att låta inträffa. Eller ett som inte har inträffat eller ett där man helt enkelt är nyfiken på att se vad diskussionen leder till. Samtliga av dessa inte bedöms utefter huruvida innehållet i trådstarten är sant eller ej. Det handlar alltid om det materiella underlaget i trådstarten och vad efterföljande diskussion kan leda till.
Jag menar, motsatsen hade ju varit att moderatorer lägger ned tid på att undersöka om personer sitter och ljuger och begränsar diskussionen därefter. Det åligger i det fallet den enskilde moderatorn att bedöma huruvida det du påstår eller ej är sant, något som jag tror vi alla är överens om inte hade fungerat om en sådan begränsning hade funnits.