2022-03-30, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Säkert i minst 20 år har de pratat om att ta bort den orättvisa dubbelbestraffningen som håller fast folk i krimminalitet. Vill politiker att folk ska jobba eller inte?

Det hela är en balansgång....vill VI att det ska jobba dömda våldtäktsmän bland våra barn?
Citera
2022-03-30, 15:47
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Blev dömd för olovlig körning för drygt 3 år sedan, farsan och jag övningskörde utan handledartillstånd . Har sökt över 40+ jobb och varje gång har jag blivit tillkallad till intervju och allting har verkligen gått bra tills förfrågan görs om utdrag ur belastningsregistret. Lämnar in pappret och blir nekad jobbet omgående. Istället anställs någon med betydligt svagare kvalifikationer än mig. Blir jätte deppig av det här, hur ska jag liksom kunna gå vidare, måste jag bestraffas ytterligare 2 år innan jag kan bli en del av samhället igen? Behöver hitta ett jobb då mycket runtomkring mig ser dystert ut. Vad för jobb tror ni inte kräver utdrag ur belastningsregistret eller inte lägger någon större vikt vid att man har blivit straffad? Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.

En gång kriminell alltid kriminell. Hur vet du att de andra har svagare meriter än du? Slog du ur det från han som nobbade dig?

Nej usch, skulle verkligen vara obehagligt att bli betjänad av en yrkeskriminell!
Citera
2022-03-30, 15:54
Medlem
Är det du skriver det ENDA du har på dig ? En olovlig övningsskörning...

Och pga detta får du nu tre år senare inget jobb !? Det låter så märkligt att man knappt tror det, kan ju bara prata för mig själv, men som arbetsgivare hade jag struntat rätt hårt i att din farsa missat att ansöka om handledartillstånd.

Frågan om det finns något mer att berätta är faktiskt befogad !
Citera
2022-03-30, 15:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Blev dömd för olovlig körning för drygt 3 år sedan, farsan och jag övningskörde utan handledartillstånd . Har sökt över 40+ jobb och varje gång har jag blivit tillkallad till intervju och allting har verkligen gått bra tills förfrågan görs om utdrag ur belastningsregistret. Lämnar in pappret och blir nekad jobbet omgående. Istället anställs någon med betydligt svagare kvalifikationer än mig. Blir jätte deppig av det här, hur ska jag liksom kunna gå vidare, måste jag bestraffas ytterligare 2 år innan jag kan bli en del av samhället igen? Behöver hitta ett jobb då mycket runtomkring mig ser dystert ut. Vad för jobb tror ni inte kräver utdrag ur belastningsregistret eller inte lägger någon större vikt vid att man har blivit straffad? Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.

Har du tagit rätt utdrag, utdrag för hemtjänsten borde inte ta med olovlig körning i utdraget.
Citera
2022-03-30, 16:25
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Jag tror du är skyldig till bra mycket värre. När jag övningskörde med farsan (vars körkort gått ut) och inget bögigt handledartillstånd (2011-2012) och vi fick köra vidare utan problem, två gånger dessutom då en kontroll i var ände av staden. Är det verkligen ett brott att övningsköra utan handledartillstånd?
Kravet på handledartillstånd infördes 2009 för att stoppa oseriösa körskolor där invandrare som ej tagit körkort i Sverige svartjobbade.

Så att polisen såg mellan fingrarna åren därefter med föräldrar som inte hade handledartillstånd är inte så konstigt.

Jag skulle inte bli förvånad om TS "övningskörning" egentligen handlade om att köra hem en onykter pappa och de körde över någon.
Citera
2022-03-30, 16:31
Medlem
Ghastens avatar
Hur vet du att dom andra skulle vara sämre än dej? Sen är det även personkemin som spelar roll.
Självklart om du och en till ligger i topp så väljer dom den med rena papper det hade väl vem som helst gjort. Nu är inte ditt brott så allvarligt i mina ögon iallafall.
Citera
2022-03-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
lol vet precis hur det är. jag har en narkotikadom från 2017 och en dom för stöld från 2018 när jag släpade på en GB-glassgubbe på fyllan som jag inte ens tänkt ta med hem. vet med mig att det vid åtminstone tre arbetsintervjuer de senaste åren har varit den avgörande faktorn till varför jag inte fått jobben. jävla tramsland som vill att alla som inte lever mellanmjölkslivet 24/7 antingen ska bli yrkeskriminella eller bidragstorskar. med mig lyckades dem ganska bra, även om livet på soc gör mig ledsen. får väl utbilda mig till något i höst antar jag. är trots allt bara tills i juni nästa år jag behöver vänta tills även jag är en fullfjädrad jävla svennebanan utan laster

Fast det kommer fortfarande att synas i rättsdatabaser som man använder vid rekrytering.
Citera
2022-03-30, 17:33
Avslutad
Citat:

Börja med PCB/asbestsanering det behövs om du bara har olovlig körning, det behövs bra sanerare.
Visst kollar man registret men är det bara det så borde det gå bra, enkelt jobb som egentligen bara kräver att du kommer i tid och går i tid.
Citera
2022-03-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Sådana här trådar tror jag inte på till fullo.

Antingen är det någon som ska vara aktivistisk mot Lexbase/MrKoll och hittar på en falsk historia.

Eller så är grunden sann och man "glömmer" bort att säga att förutom EN prick i registret fanns där också stöld, misshandel, narkotikabrott osv.

Men om vi ändå leker med tanken att detta stämmer, hur många gånger av 40+ sökta jobb har du blivit kallad till intervju? Hur många utdrag på dig själv har du skickat efter från polisen?

Hur kan du veta att den som anställs har "betydligt svagare kvalifikationer" än du själv? Du har väl inte läst de andra personernas CV:n? Gick du vidare från intervjun och fick arbete innan du åkte dit för olovlig körning?

Jag har ett mycket okvalificerat jobb i stil med dina exempel. Här sker ingen koll alls via belastningsregistret, finns folk på arbetsplatsen med sexbrott, stölder och narkotikabrott i registret.

Blivit intervjuad på nästan alla, majoriteten har krävt utdrag ur belastningsregistret , resten har gjort en bakgrundskontroll på mig genom t.ex verifera och lexbase och där har de funnit domen och ratat mig på plats. Har snackat med andra som gått på samma intervju som mig så jag vet deras kvalifikationer.
Citera
2022-03-30, 19:14
Medlem
Har ringa narkotika i mitt register, företaget har en tydlig anti-drog policy med slumpade prover, jag fick anställning utan att dom ens nämnde min dom.

Efter anställning, i ett möte med HR, tog jag upp mitt tidigare bruk som varit ganska omfattande, påpekade även att jag tar jobbet på allvar och sannolikheten att missbruk kommer vara ett problem är lika med 0.
Påpekade dock även att jag förmodligen kommer ta någon drog, vid något tillfälle, fick till svar:
"Nån gång festar man ju till det.".

Problemet kanske ligger hos dig eller din ansökan, snarare än ditt register, vet inte..
Citera
2022-03-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ett litet skitbrott i ärlighetens namn. Övningsköra med farsan utan körkortstillståndet är inte mord eller terrorism liksom. Du är därtill ung.

En seriös och mänsklig arbetsgivare sållar inte bort någon på grund av någon sådan här liten bagatell. Som ovan skrev; berätta under intervjun vad som hänt. Det vinner du på.

Precis. Jag har ärligt talat svårt att se att det faktiskt är det riktiga skälet.

Jag har anställt närmare 100 personer de sista 15-20 åren och har vänner i liknande situation. Min poäng är dels min/vår erfarenhet och inställning samt mentalitet. Och det såklart finns individer som har något i belastningsregistret men som ändå fått chansen. Garanterar att vare sig jag eller den skulle bry sig om den pricken i registret. Tvärtom skulle du nämna det skulle det vara till din fördel i anställningsprocessen. Nej, det går inte ihop.
Citera
2022-03-30, 20:07
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Det hela är en balansgång....vill VI att det ska jobba dömda våldtäktsmän bland våra barn?

Ja så får man sätta balansen så det passar. Omedelbart tänker jag att pedos kanske inte ska arbetaed barn ever men hash är kanske inget att skriva om i tidningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in