2022-03-30, 13:13
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du fått bekräftat att du inte får jobbet just på grund av att du har den lilla bocken i belastningsregistret?

Hur har du fått det bekräftat?

Är inte det någon gård han själv driver på något sätt?
Nu går jag offtopic som fan här men jag vill minnas att han hade en anställning på gården.

Det var I någon dokumentär för ett par år sedan så jag kan ju såklart ha fel.

Han hade fö ingenting att be om ursäkt för.
Citera
2022-03-30, 13:39
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
japp hästgård där han rider in unga tjejer skumt han ska även ha kolonistuga där han är ordförande i förening

Kaptenen, eller hans fru, eller båda, eller hela familjen Klänning, äger och driver sin egen gård. Möjligen arrenderar han/de stället.
Citera
2022-03-30, 13:45
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Säkert i minst 20 år har de pratat om att ta bort den orättvisa dubbelbestraffningen som håller fast folk i krimminalitet. Vill politiker att folk ska jobba eller inte?
Citera
2022-03-30, 13:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.
Att söka budbilsjobb när man dömts för olovlig körning är ju som att söka apotekarjobb när man dömts för narkotikabrott (eller som att söka dagisjobb när man dömts för barnporrinnehav).

Lagerjobben kan också bli problem då de har truckar och annat där vilka man inte vill ha olovligkörare i närheten av.

Hemtjänstjobben kan du också glömma då hemtjänsten haft stora problem med olovligkörare å sistone och som dessutom orsakat olyckor.

Butiksjobb och säljarjobb torde dock inte vara några problem. Gör bara som föreslagits tidigare i tråden, och ta upp domen samtidigt som du söker tjänsten och var tydlig med att du vill lägga alla korten på bordet direkt. Arbetsgivare uppskattar sådan ärlighet.
Citera
2022-03-30, 14:13
Bannlyst
Vad vet du om de andras kvalifikationer? Vad gör dig mer kvalificerad än alla andra (vilken typ av jobb talar du om då?) Har du sådan insyn i rekryteringsprocessen att du kan uttala dig med säkerhet om andra sökande?

Domar är dock sällan meriterande..
Citera
2022-03-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Butiksjobb och säljarjobb torde dock inte vara några problem. Gör bara som föreslagits tidigare i tråden, och ta upp domen samtidigt som du söker tjänsten och var tydlig med att du vill lägga alla korten på bordet direkt. Arbetsgivare uppskattar sådan ärlighet.

Även sådana jobbkategorier är ett problem med omnämnande i belastningsregistret, oavsett vad som står där, inte för att det är direkt relevant demeriterande i sig för jobben, utan det hela är en "smartare" variant på det gamla tricket att ta halva högen med jobbsökningar och kasta den i papperskorgen.
Citera
2022-03-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du fått bekräftat att du inte får jobbet just på grund av att du har den lilla bocken i belastningsregistret?

Hur har du fått det bekräftat?

Är inte det någon gård han själv driver på något sätt?

Yes, får alltid förklarat att de har nolltolerans när de kommer till sådant här oavsett om det är en fartbot eller våldtäkt.
Citera
2022-03-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Säkert i minst 20 år har de pratat om att ta bort den orättvisa dubbelbestraffningen som håller fast folk i krimminalitet. Vill politiker att folk ska jobba eller inte?

lol vet precis hur det är. jag har en narkotikadom från 2017 och en dom för stöld från 2018 när jag släpade på en GB-glassgubbe på fyllan som jag inte ens tänkt ta med hem. vet med mig att det vid åtminstone tre arbetsintervjuer de senaste åren har varit den avgörande faktorn till varför jag inte fått jobben. jävla tramsland som vill att alla som inte lever mellanmjölkslivet 24/7 antingen ska bli yrkeskriminella eller bidragstorskar. med mig lyckades dem ganska bra, även om livet på soc gör mig ledsen. får väl utbilda mig till något i höst antar jag. är trots allt bara tills i juni nästa år jag behöver vänta tills även jag är en fullfjädrad jävla svennebanan utan laster
Citera
2022-03-30, 14:38
Medlem
neiges avatar
Jag tror du är skyldig till bra mycket värre. När jag övningskörde med farsan (vars körkort gått ut) och inget bögigt handledartillstånd (2011-2012) och vi fick köra vidare utan problem, två gånger dessutom då en kontroll i var ände av staden. Är det verkligen ett brott att övningsköra utan handledartillstånd?
Och oavsett vad, sök ett jobb som inte kräver det då, typ lager. Har en kompis som dömts till ringa narkotikabrott och jobbar som personlig assistent.
Senast redigerad av neige 2022-03-30 kl. 14:41.
Citera
2022-03-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
(vars körkort gått ut) och inget bögigt handledartillstånd (2011-2012) och vi fick köra vidare utan problem, två gånger dessutom då en kontroll i var ände av staden. Är det verkligen ett brott att övningsköra utan handledartillstånd?

Ja, det är olovlig körning och tillåtande till detta, så båda begår normalgrova trafikbrott. Tur för dig att du blev kollad av Kling och Klang dock.

Det TS nämner är ett jätteproblem, känner till flera liknande fall (och HR på företag som bekräftat att det går till så här). Dock funderar jag på om inte just denna tråd är trollande, just för att han hävdar att företagen faktiskt erkänner att de sorterat bort honom för småbrott. Det har jag aldrig hört om. Brukar alltid vara "silent denial" - vi fann dig inte lämplig för tjänsten, önskar dig lycka till i fortsatt sökande...
Citera
2022-03-30, 14:48
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, det är olovlig körning och tillåtande till detta, så båda begår normalgrova trafikbrott. Tur för dig att du blev kollad av Kling och Klang dock.

Det TS nämner är ett jätteproblem, känner till flera liknande fall (och HR på företag som bekräftat att det går till så här). Dock funderar jag på om inte just denna tråd är trollande, just för att han hävdar att företagen faktiskt erkänner att de sorterat bort honom för småbrott. Det har jag aldrig hört om. Brukar alltid vara "silent denial" - vi fann dig inte lämplig för tjänsten, önskar dig lycka till i fortsatt sökande...
Min storasyster har övningskört med honom, vet inte om hon betalde den dära utsugaravgiften eller vilket år det kom men min farsa käfta lite emot de också och det var egentligen inte "helt utan problem" i första kontrollen, då de ringde runt och så och vi fick vänta lite, så vi hade tur faktiskt. Mycket tramsigt "brott" hur som. Borde vara "ringa olovlig körning" om något isåfall, då det annars är samma sak om man själv kör utan körkort eller att farsan sitter bredvid, med ett körkort.
Senast redigerad av neige 2022-03-30 kl. 14:56.
Citera
2022-03-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Blev dömd för olovlig körning för drygt 3 år sedan, farsan och jag övningskörde utan handledartillstånd . Har sökt över 40+ jobb och varje gång har jag blivit tillkallad till intervju och allting har verkligen gått bra tills förfrågan görs om utdrag ur belastningsregistret. Lämnar in pappret och blir nekad jobbet omgående. Istället anställs någon med betydligt svagare kvalifikationer än mig. Blir jätte deppig av det här, hur ska jag liksom kunna gå vidare, måste jag bestraffas ytterligare 2 år innan jag kan bli en del av samhället igen? Behöver hitta ett jobb då mycket runtomkring mig ser dystert ut. Vad för jobb tror ni inte kräver utdrag ur belastningsregistret eller inte lägger någon större vikt vid att man har blivit straffad? Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.

Sådana här trådar tror jag inte på till fullo.

Antingen är det någon som ska vara aktivistisk mot Lexbase/MrKoll och hittar på en falsk historia.

Eller så är grunden sann och man "glömmer" bort att säga att förutom EN prick i registret fanns där också stöld, misshandel, narkotikabrott osv.

Men om vi ändå leker med tanken att detta stämmer, hur många gånger av 40+ sökta jobb har du blivit kallad till intervju? Hur många utdrag på dig själv har du skickat efter från polisen?

Hur kan du veta att den som anställs har "betydligt svagare kvalifikationer" än du själv? Du har väl inte läst de andra personernas CV:n? Gick du vidare från intervjun och fick arbete innan du åkte dit för olovlig körning?

Jag har ett mycket okvalificerat jobb i stil med dina exempel. Här sker ingen koll alls via belastningsregistret, finns folk på arbetsplatsen med sexbrott, stölder och narkotikabrott i registret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in