• 1
  • 2
2022-03-30, 00:04
Medlem
Nu kommer ju Corona sakta men säkert tillbaka, det "nya normala" är ett faktum. Numera är de allra flesta i världen vana vid att man ska uppvisa sin identitet när man handlar mjölk, kan bli satt i husarrest när det passar regimen, inte får umgås med andra människor, osv osv.

Men jag såg nyss något jag inte hade tänkt på innan, den så kallade totalförsvarsplikten:
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/k...forsvarsplikt/

Ponera att detta krig blir ett utdraget och långt krig där alla länder av fria världen (nato) är inblandade. Ungefär som Corona, det "nya normala". Kan det möjligtvis vara en del i agendan? Att genom coronalagarna få till restriktioner och fångenskap, samtidigt som krigslagarna påtvingar en att utföra arbete åt staten?

Det är då framförallt "allmän tjänsteplikt" som skulle missbrukas i en dold agenda av en ond totalitär regim

Tycker denna video belyser rätt bra vad det kan innebära i praktiken
https://delivery.youplay.se/r/DC2C1
Citera
2022-03-30, 05:10
Medlem
Jag pallar inte se dina videos men kort sagt så är du inte mellan 19 och 40ish nåt och gjort lumpen så kommer ingen sätta ett vapen i dinhand. Uppenbarligen har du inte gjort det så fortsätt du njuta av din frånvaro från försvarsmakten. Du kanske blir kallad att baka bröd eller passa barn men inte något militäriskt.
Citera
2022-03-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag pallar inte se dina videos men kort sagt så är du inte mellan 19 och 40ish nåt och gjort lumpen så kommer ingen sätta ett vapen i dinhand. Uppenbarligen har du inte gjort det så fortsätt du njuta av din frånvaro från försvarsmakten. Du kanske blir kallad att baka bröd eller passa barn men inte något militäriskt.
Det är ju precis det jag skriver, om du hade sett den sista videon hade du förstått det
Citera
2022-03-30, 18:02
Medlem
För att förhindra framtida efterblivna inlägg som pastor bolognese precis skrivit så får jag väl fetmarkera delar av mitt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av BackstreetBoys
Ponera att detta krig blir ett utdraget och långt krig där alla länder av fria världen (nato) är inblandade. Ungefär som Corona, det "nya normala". Kan det möjligtvis vara en del i agendan? Att genom coronalagarna få till restriktioner och fångenskap, samtidigt som krigslagarna påtvingar en att utföra arbete åt staten?

Det är då framförallt "allmän tjänsteplikt" som skulle missbrukas i en dold agenda av en ond totalitär regim

Tycker denna video belyser rätt bra vad det kan innebära i praktiken
https://delivery.youplay.se/r/DC2C1

Alltså precis såsom jag skrev, coronalagarna är till för att hålla befolkningen i fångenskap, medans krigslagarna blir till för att få befolkningen att utföra arbete åt staten. Observera, att jag med arbete ej menar "få ett vapen i hand och gå ut i krig" utan menar helt vanligt dagligarbete för att få ett samhälle att gå runt, vilket videon som är ca 1-2minuter lång visar.
Citera
2022-03-30, 18:06
Medlem
riktigt fräck ty vi som fyllde 65 är i pension och kan vila och sova varje dag (gud ske lov) till 10 på morgonen! Ska någon tvinga oss att igen tidigt på morgonen jobba någonstans gratis som civilförsvar eller något sådant?? Andra länder har plikt till max 60 år!!
Citera
2022-03-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
riktigt fräck ty vi som fyllde 65 är i pension och kan vila och sova varje dag (gud ske lov) till 10 på morgonen! Ska någon tvinga oss att igen tidigt på morgonen jobba någonstans gratis som civilförsvar eller något sådant?? Andra länder har plikt till max 60 år!!
Precis, i värsta scenariot, så råder både Corona och krigslagarna samtidigt. Full lockdown, ingen får träffa någon, dvs häktad med restriktioner. Men det är ju även krig, så du har en plikt att vakna klockan 05 för att bli eskorterad till arbetslägret och städa, skala potatis, görs arbeten som maskiner inte klarar av än, osv. Ett stort jävla fängelse.

Det är ju onekligen åt det hållet hela världen går mot?
Citera
2022-03-30, 22:57
Medlem
Citat:
Precis, i värsta scenariot, så råder både Corona och krigslagarna samtidigt. Full lockdown, ingen får träffa någon, dvs häktad med restriktioner. Men det är ju även krig, så du har en plikt att vakna klockan 05 för att bli eskorterad till arbetslägret och städa, skala potatis, görs arbeten som maskiner inte klarar av än, osv. Ett stort jävla fängelse.

Det är ju onekligen åt det hållet hela världen går mot?

Totalförsvarsplikt har alla mellan 16-70, de aktiveras först vid en eventuell mobilisering för att det då saknas annan personal på de platserna samt att det behövs till exempel barnpassning eftersom föräldrarna behövs på andra ställen. Svårare än så är det inte och man jobbar inte gratis som du verkar tro, kan inte ni konspirationsteoretiker någon gång läsa på och förstå det ni börjar skitsnacka?
Citera
2022-03-31, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Totalförsvarsplikt har alla mellan 16-70, de aktiveras först vid en eventuell mobilisering för att det då saknas annan personal på de platserna samt att det behövs till exempel barnpassning eftersom föräldrarna behövs på andra ställen. Svårare än så är det inte och man jobbar inte gratis som du verkar tro, kan inte ni konspirationsteoretiker någon gång läsa på och förstå det ni börjar skitsnacka?
Det är tragiskt när man är så naiv, att man tror att makt inte kan missbrukas.. behöver nog inte utveckla det mer än så. Tack för din åsikt! Eftersom du inte gillar konspirationsteorier så bör du spendera din tid någon annanstans. För din egen och alla andras trevnad! 🙏
Citera
2022-03-31, 02:50
Medlem
Citat:
Du missförstår tråden. Det har absolut ingenting med Ryssland att göra. Det blir liksom Corona, en fiende som aldrig försvinner. Liknande USAs "war on terror". Dessutom kulle du inte ha något val, om du inte vill hamna i fängelse då...
Jo jag förstår det. Jag skrev Ryssland för Sverige har bara haft en (inbillad) fiende sedan sent 1700-tal och jag har svårt att se att något annat grandland skulle få för sig att anfalla Sverige. Så hela poängen med försvaret är att skydda oss mot ryssen.
Citera
2022-03-31, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedChickenBreast
Jo jag förstår det. Jag skrev Ryssland för Sverige har bara haft en (inbillad) fiende sedan sent 1700-tal och jag har svårt att se att något annat grandland skulle få för sig att anfalla Sverige. Så hela poängen med försvaret är att skydda oss mot ryssen.
Ja precis! Nu när det faktiskt dessutom är krig med ryssland, så ser jag inte scenariot som helt otänkbart. Hsr man bara varit i Sverige sedan pandemins start så fattar man inte hur tryggt man verkligen haft det. Lockdowns, uppvisande av qr kod, munskyddskrav, osv. Är verkligen inte alls roligt. Det värsta är att majoriteten av världens befolkning redan vant sig vid det! Svensken är som vanligt, inga snabba beslut, lugnt o fint, kaffepaus, tänk igenom en gång till, beslut på måndag, 'vi såg det inte komma"....
Citera
2022-03-31, 09:16
Medlem
Citat:
Det är tragiskt när man är så naiv, att man tror att makt inte kan missbrukas.. behöver nog inte utveckla det mer än så. Tack för din åsikt! Eftersom du inte gillar konspirationsteorier så bör du spendera din tid någon annanstans. För din egen och alla andras trevnad! 🙏

Nu är ju inte jag en sådan som letar konspirationer så som ni gör och ser du till historien så när aktiverades totalförsvarsplikten senast menar du?
Menar du också att det inte är samtligas uppgift att hjälpa Sverige vid en eventuell kris?
Tur ni har oss som 7/24/365 är beredda på att ställa upp för samhället så ni kan få konspirera lite tokigheter under tiden.
Är nog ingen som påstår att makt inte kan missbrukas, vi ser tydligt hur ni gång på gång missbrukar information för att hitta på lite nya konspirationer att diskutera.
Så direkt naiv skulle jag nog inte påstå, de som tror att Sverige kommer tvinga folk att jobba gratis är däremot väldigt naiva och konspiratoriskt lagda.
Citera
2022-04-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu är ju inte jag en sådan som letar konspirationer så som ni gör och ser du till historien så när aktiverades totalförsvarsplikten senast menar du?
Vad menar du? Det är nu kriget kommer.

Citat:
Menar du också att det inte är samtligas uppgift att hjälpa Sverige vid en eventuell kris?
Tur ni har oss som 7/24/365 är beredda på att ställa upp för samhället så ni kan få konspirera lite tokigheter under tiden.
Det är den officiella versionen, vilket vi redan känner till. Nu är detta konspirationsteorier och det tjänar inget till att du mer eller mindre säger "nej! Det är ingen konspiration, officiella versionen stämmer!"

Citat:
Är nog ingen som påstår att makt inte kan missbrukas, vi ser tydligt hur ni gång på gång missbrukar information för att hitta på lite nya konspirationer att diskutera.
Dåså ärthjärna, vad har du emot att vi diskuterar och analyserar saken?

Citat:
Så direkt naiv skulle jag nog inte påstå, de som tror att Sverige kommer tvinga folk att jobba gratis är däremot väldigt naiva och konspiratoriskt lagda.
Tror du behöver slå upp vad naiv betyder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in